Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu start niet volledig op  (gelezen 791 keer)

Offline Arnoldus

  • Lid
Ubuntu start niet volledig op
« Gepost op: 2015/10/12, 17:28:14 »
Beste mensen,

Graag advies. Ik heb Ubuntu 14.04 geïnstalleerd. Tot vandaag weinig problemen, wel eens vastgelopen maar dan is koude herstart voldoende om weer overal bij te kunnen. Als ik nu de laptop aanzet, kom ik in het inlogscherm, kan ik mijn wachtwoord invullen maar daarna blijft Ubuntu hangen op de desktop waar ik niet meer zie dan mijn schermachtergrond en linksonder "Ubuntu 14.04. Ubuntu lijkt op te starten maar houdt het halverwege voor gezien. Verder gebeurt er niets en kan ik nergens bij komen.
Oh, ik heb niets aangesloten op de laptop.

Ik kan niet anders dan met de aan-/uitknop het ding uitzetten, zijn er manieren - sneltoetsen? - om nu toch netjes het systeem af te sluiten?

Ik heb geprobeerd via GRUB (met behulp Shift toets bij opstarten) en de recovery mode binnen te komen, maar ook dat werkt niet.
De laptop is oud dus het zou een hardware probleem kunnen zijn, de harde schijf kan ik natuurlijk demonteren en redden wat daar op staat, maar ik heb ook nog het een ander in 'mijn documenten' staan en ik weet niet hoe ik daar nu bij moet komen.

Iemand een idee?

Hoor het graag!

Hartelijke groet,

Arnold
« Laatst bewerkt op: 2015/10/12, 17:30:01 door Arnoldus »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu start niet volledig op
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/12, 23:08:26 »
Met grub kun je ook esc proberen.

Schijf vol?
Start vanaf een livecd, en kijk of je schijf vol is.

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu start niet volledig op
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/13, 19:24:04 »
Zo nu en dan vastlopen is al een vreemd fenomeen bij Ubuntu.

Met de Live CD/USB kun je altijd bij je bestanden komen en eraf halen.

Zou via diezelfde Live CD/USB via Gparted alle partities weghalen en een fresh install doen.

Dan eerst even aanzien of alles wel goed blijft werken, anders heb je mogelijk toch een hardware probleem.

Offline Arnoldus

  • Lid
Re: Ubuntu start niet volledig op
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/15, 17:46:33 »
Hallo @FrSu emn jan11000

Inmiddels ben ik er weer in het systeem, harde schijf helemaal leeg gemaakt, was toch hoog tijd. Maar het systeem is alles behalve stabiel, en ik kom er slechts bij wijze van 'toeval' in.

Nu heb ik de laptop maar even op de pauzestand gezet, zodat het systeem in elk geval toegankelijk is.
Ik weet weinig van commando's en dergelijke.
Is Gparted het commando waarmee ik de partities kan weghalen?

Ik heb een iso bestand gedownload en naar DVD weggeschreven met de naam: ubuntu-14.04.3-desktop-amd64.iso, is dat de LiveCD?
En als ik die wil starten moet ik dan niet in de BIOS boot from CD instellen?

Of, kan ik met een commando in de terminal de schijf defragmenteren als dat nodig en mogelijk is?

Hoor het graag.





Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu start niet volledig op
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/15, 22:27:26 »
https://sites.google.com/site/computertip/
Lees de hele site eens door, staan ook tips om de iso te branden.

Re: Ubuntu start niet volledig op
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/17, 17:12:32 »
Gparted is een programma waar je idd partities mee kunt maken,wijziggen en weghalen.
Het is een grafische interface. Je hoef dus niet naar de terminal.

Het is standaard op een Ubuntu life-DVD/USB aanwezig, maar niet standaard aanwezig in een normale installatie.
Het is echter eenvoudig te installeren via het softwarecentrum.

Defragmenteren van je harde schijf is in Linux goed als niet nodig. Ik zou ook geen commando weten dat dat uit voert.
Het zou ook alleen effect moeten hebben op de snelheid dat bestanden vanaf de hdd worden gelezen. Niet op de stabiliteit van het systeem.

Betreft wat je kan doen als het inloggen vast loopt.
Je kan dan proberen in de terminal mode te komen. Dit doe je met [Ctrl]+[Alt]+[F1].
Met [Ctrl]+[Alt]+[F7] kom je weer terug in de grafische mode.

Eventuele commando's voor afsluiten of herstarten:
sudo shutdown -P nowsudo reboot