Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xubuntu vensters tegelen  (gelezen 446 keer)

nahjo

  • Gast
xubuntu vensters tegelen
« Gepost op: 2019/03/16, 10:17:37 »
Hallo,
heb een wens omtrent het tegelen van terminal vensters in Xubuntu. Ik heb de voorkeur dat een nieuwe terminal geplaatst gaat worden in het midden van het scherm en dat gaat prima. Maar nu heb ik ook een script dat meerdere terminals opent en die komen dan keurig op elkaar zodat er maar 1 terminal venster zichtbaar is.  Nu zou het zeer prettig zijn dat die vensters gaan tegelen.
Zou zoiets mogelijk zijn?

gr. Johan

nahjo

  • Gast
Re: xubuntu vensters tegelen
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/17, 14:04:05 »
Het lijkt dat je de windows manager xfwm4 niet kunt manipuleren om tijdelijk iets anders te doen dan standaard. Een mogelijke oplossing zou misschien in devilspie kunnen zitten maar dat zie ik niet als 'eenvoudig programma. Een andere windows manager installeren (zoals metacity) is mij ook een stap te ver.
Heb gekozen voor steeds andere afmetingen van het terminal venster zodat je wel kunt zien dat er meerder vensters gestapeld zijn.
In het script heb ik opgenomen:
declare -a GEO=("84x31" "82x28" "80x25")
xfce4-terminal --command="ssh $VELD" --title="$VELD" --geometry=${GEO[i]}
De 3 vensters zijn van groot naar klein gestapeld in het midden van het scherm  :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: xubuntu vensters tegelen
« Reactie #2 Gepost op: 2019/03/17, 16:58:14 »
gnome-terminal en xterm hebben een --geometry optie, waarmee je grootte en positie van het geopende venster bepaalt. xfce terminal heeft dat zeer waarschijnlijk ook - dat zal een betere, en gemakkelijke, aanpak zijn om via een script vier terminals "getegeld" te openen.