Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dapper -> feisty fawn  (gelezen 1637 keer)

NoiK

  • Gast
dapper -> feisty fawn
« Gepost op: 2007/07/19, 23:37:06 »
hey,

is het mogelijk om je /home partitie te bewaren en dat deze gelijk wordt overgenomen door een nieuwe / (en /boot)  ??

oftewel me eigen bestanden te behouden en alleen de OS te upgraden?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
dapper -> feisty fawn
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/19, 23:51:37 »
Dat gaat eenvoudig als je je /home folder op een aparte partitie hebt staan.
Gewoon Feisty installeren ervoor zorgen dat je die partitie ook /home noemt en niet formateerd en klaar.
Heb je dat niet gedaan dan zul je moeten upgraden 6.06 -> 6.10 -> 7.04 ... dit kan soms problemen veroorzaken.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

dapper -> feisty fawn
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/20, 07:24:39 »
Citaat van: NoiK
hey,

is het mogelijk om je /home partitie te bewaren en dat deze gelijk wordt overgenomen door een nieuwe / (en /boot)  ??

oftewel me eigen bestanden te behouden en alleen de OS te upgraden?
Ja, je homemap gewoon comprimeren en op CD of USB-stick zetten:
in terminal: tar -cvvf backup.tar /home/USER (met USER de naam van je persoonlijke map)

Wel opletten indien je dit grafisch doet, dat je de verborgen bestanden laat weergeven!

Dan heb je ineens al je email, favorieten, gaim-gegevens, ... ook. Zelfs je firefox-plugins komen mee! (ik bedoel plugins zoals 'colortab' en niet 'jre', 'totem' of 'mplayer')

Je kan ook meer selectief werken indien het niet op een CD past. vb de volgende mappen comprimeren: .evolution ; .mozilla ; al de bestanden met 'config' in de naam ; en kijk zelf maar wat voor jouw nog belangrijk is.

Offline vanadium

  • Lid
dapper -> feisty fawn
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/20, 09:56:03 »
Ik heb daar altijd een beetje schrik van omdat de open source programmeurs wel eens durven de syntax van configuratiebestanden te veranderen bij nieuwe versies. Op dat ogenblik kan het zijn dat een upgegrade versie onder Feisty zelfs niet meer wil starten als het zich verslikt in een configuratiebestand dat je hebt meegenomen van een oudere versie. Dar gebeurt echter niet zo vaak (meer), anders zouden we het hier wel horen, denk ik.

Mijn voorkeur daarom is mijn gegevens te backuppen (gebeurt zowiezo op regelmatige basis - hey, je hebt toch ook een backup ;) en na een nieuwe installatie de gegevens terug te plaatsen en alle programma's opnieuw te configureren. Je mail moet je inderdaad gaan zoeken in de verborgen bestanden in je home directory.

Voor PC'tjes voor persoonlijk gebruik met één relatief bescheiden harde schijf ben ik ook geen voorstander van een afzonderlijke /home partitie. Zonder afzonderlijke /home is installatie alvast eenvoudiger (je hoeft niet custom te partitioneren). Je gebruikt ook de beschikbare schijfruimte efficiënter: alle vrije schijfruimte is beschikbaar zowel voor systeembestanden als voor persoonlijke bestanden.

NoiK

  • Gast
dapper -> feisty fawn
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/20, 22:06:18 »
okeej ik ga van het weekend eens proberen met een backup en dan toch vervolgens op de manier van bartek

blijkt dan dat het toch niet werkt dan heb ik me backup nog ;)

u hoort van mij

NoiK

  • Gast
dapper -> feisty fawn
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/22, 21:36:40 »
hoe zit het eigenlijk met de dual boot van een nieuwe install..
Wordt weer grub gebruikt voor dit in de nieuwe versie?
(dezelfde versie?)

en wanneer ik het dan geinstalleerd heb is het dan mogelijk om de grub weer te veranderen zodat ie de /boot/grub/menu.lst van de ouwere install bekijkt?

dan doel ik eigenlijk op de vraag is het mogelijk met de gegevens die door de nieuwe install op je MBR zijn gezet?
want een grub veranderen heb ik al eens gevraagt op dit forum :P

dapper -> feisty fawn
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/22, 22:03:07 »
Citaat van: NoiK
hoe zit het eigenlijk met de dual boot van een nieuwe install..
Wordt weer grub gebruikt voor dit in de nieuwe versie?
(dezelfde versie?)

en wanneer ik het dan geïnstalleerd heb is het dan mogelijk om de grub weer te veranderen zodat ie de /boot/grub/menu.lst van de ouwere install bekijkt?

dan doel ik eigenlijk op de vraag is het mogelijk met de gegevens die door de nieuwe install op je MBR zijn gezet?
want een grub veranderen heb ik al eens gevraagt op dit forum :P
Je zou de oude /boot/grub/menu.lst op usb-stick kunnen zetten en na de nieuwe install terug copiëren. Maar dit lijkt me heel riskant. Naar mijn ervaring werkt Grub heel goed "plug en play" bij wijze van spreken.

Had je misschien manueel dingen veranderd naar je eigen goesting? Dan denk ik dat het meest verstandige is om de nieuwe menu.lst te veranderen naar je eigen goesting dan de oude menu.lst opnieuw te gebruiken.

NoiK

  • Gast
dapper -> feisty fawn
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/22, 22:16:25 »
nouja had bijna geen wijzigingen van mezelf erin staan behalve een plaatje die op de achtergrond staat

maar het ging me om het idee dat het compatible was, met de nieuw geinstalleerde MBR(als ik de ouwe .lst erin zet)...

zodat ik me boot menu nog van dapper afdraai... en misschien later het weer verander naar feisty als het wat is..

dapper -> feisty fawn
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/22, 22:18:33 »
Citaat van: NoiK
nouja had bijna geen wijzigingen van mezelf erin staan behalve een plaatje die op de achtergrond staat

maar het ging me om het idee dat het compatible was, met de nieuw geinstalleerde MBR(als ik de ouwe .lst erin zet)...

zodat ik me boot menu nog van dapper afdraai... en misschien later het weer verander naar feisty als het wat is..
Fiesty gebruikt een andere kernel en dat zal toch problemen geven als je de menu.lst van dapper gebruikt.

NoiK

  • Gast
dapper -> feisty fawn
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/22, 22:25:15 »
ik bedoelde met verandering van de referenties die in de menu.lst staan.. naar zowel de drives als kernel bestanden ;)

NoiK

  • Gast
dapper -> feisty fawn
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/23, 22:28:09 »
okeej feisty staat erop, nu ff aant configgen naar mijn idee..

ik merk alleen wel dat wanneer ik een programma of terminal start hij er langer over doet dan wanneer in dapper..
alsof mijn systeem trager is geworden..
het enige wat nu anders is is dat mijn / op een partitie van 7 gig staat(hierbij staat tot nu toe ook met /home bij)
voor de rest is hij precies hetzelfde als me dapper installatie..

EDIT:
hij loopt nu ook vast!:O voorheen in dapper niet gehad

starten van een terminal duurt zelfs meer dan 5 seconden

Offline ds500ss

  • Lid
dapper -> feisty fawn
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/24, 22:23:00 »
doe eens
gksudo "gedit /etc/hosts"

waarschijnlijk staat het volgende er dubbel in daardoor zoekt hij naar host voorbeeld op t netwerk

127.0.0.1 localhost
127.0.0.1 voorbeeld

copy en paste de computernaam achter eerste regel, en verwijder de tweede

dit opslaan en pc herstarten
waarna hij sneller loopt

NoiK

  • Gast
dapper -> feisty fawn
« Reactie #12 Gepost op: 2007/07/25, 00:28:08 »
uhm...

noik@noik-desktop:~$ gksudo gedit /etc/hosts
(gedit:5530): GnomeUI-WARNING **: While connecting to session manager:
Authentication Rejected, reason : None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed.

maja net ff me /etc/hosts aangepast naar :

127.0.0.1 noik-desktop

en nu maar herstarten

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
dapper -> feisty fawn
« Reactie #13 Gepost op: 2007/07/25, 00:33:36 »
Dit heb ik als eerste regels in /etc/hosts, misschien heb je er wat aan:
127.0.0.1 localhost ubuntu-desktop
127.0.1.1 ubuntu-desktop
127.0.0.1 moet altijd leiden naar localhost en de naam van je pc.
Ik weet niet of 127.0.1.1 ook nodig is, maar het kan in ieder geval geen kwaad.

NoiK

  • Gast
dapper -> feisty fawn
« Reactie #14 Gepost op: 2007/07/25, 00:37:32 »
ik zelf heb 127.0.1.1 niet gewijzigd maar aangezien het geen kwaad kon en de eerste verandering al mijn snelheid fixte :D

bedankt ds500ss ;)

EDIT:nu beryl nog aan de praat krijgen