Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Automount  (gelezen 1251 keer)

de_D

  • Gast
Automount
« Gepost op: 2008/10/26, 19:27:47 »
Hallo

Ik heb zojuist geprobeerd om mijn externe harde schijf automatisch te laten mounten (via kcontrol) maar ik heb hiermee mijn instellingen schijnbaar veranderd want nu wil ie helemaal niet meer mounten... Ik krijg de volgende error als ik erop klink (in dolphin):

Citaat
cannot obtain lock on /media/.hal-mtab
Ik heb even zitten googlen en op ubuntuforums.org staat het volgende:

Citaat van: "hanasaki"
Turns out that there was a conflict with path setup in my autofs automounter configs.
resolved.
Heeft iemand enig idee wat hij hiermee zou kunnen bedoelen of hoe dit op te lossen is?

Ik gebruik Kubuntu 8-04 met KDE 3

Groeten Jouke

Automount
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/26, 20:11:53 »
Het mounten kan je via pysdm zit in Synaptic of hoe het heet in KDE, je kan of opstarten in de terminal met sudo pysdm of Systeem>Beheer>Storage Device Manager met dank aan Gandyman.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Automount
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/27, 09:29:57 »
pysdm is hiervoor niet geschikt. psydm is een grafisch tooltje dat je /etc/fstab aanpast. Een externe harde schijf mount je achter niet via /etc/fstab.

Spijtig genoeg kan ik niet specifiek helpen. Wat je kan proberen is het label van de schijf veranderen (zie https://help.ubuntu.com/community/RenameUSBDrive
). Volgende keer bij het aankoppelen zal de harde schijf dan als een andere harde schijf gezien worden en automatisch bij het aansluiten gekoppeld wordt (als je bestanddsysteem in orde is, ten minste). En dat natuurlijk in de onderstelling dat het in KDE een beetje analoog werkt als onder gnome ...

de_D

  • Gast
Automount
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/27, 12:29:21 »
Okee, ik heb de tutorial van vanadium geprobeerd. Dit werkte niet, hij zag hem nog steeds als de oude harddisk ookal was de naam wel veranderd. Ik heb het uiteindelijk op weten te lossen door het mountpoint zelf opnieuw in te stellen. Gewoon een folder aangemaakt in /media en daar het mountpoint van gemaakt. Nu doet ie het wel gewoon :)

Gijs & Vanadium bedankt voor de reacties!

Groeten, Jouke

Offline vanadium

  • Lid
Automount
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/27, 13:18:30 »
Nu is jou "oplossing" even cryptisch als die die jij gevonden had (zie je eerste post). Zou je niet eens in meer detail uitleggen hoe je dit hebt opgelost voor anderen die een oplossing zoeken voor dit probleem?

Gnome mount automatisch een schijf in een koppelpunt met als naam het label van de schijf. Best handig, want als je de schijf meeneemt naar een andere Ubuntu wordt hij onder dezelfde naam gemount. In KDE werkt dat blijkbaar anders.

Automount
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/27, 16:18:56 »
Citaat van: vanadium
pysdm is hiervoor niet geschikt. psydm is een grafisch tooltje dat je /etc/fstab aanpast. Een externe harde schijf mount je achter niet via /etc/fstab....
Waarom is het niet geschikt Vanadium?,heeft dit een reden? Ik mount/umount mijn externe schijf altijd zo, is dit fout? gaat er iets stuk?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Automount
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/27, 16:50:10 »
Niet dat er iets stuk kan gaan, maar tegenwoordig hebben we de feature dat externe, verwijderbare schijven automatisch mounten als je ze aankoppelt. Veel handiger voor verwijderbare schijven. Ik zou mounten via /etc/fstab reserveren voor interne harde schijven (of voor netwerk mounts naar een server die altijd aanstaat).

Je kan externe schijven mounten via /etc/fstab, maar het is niet optimaal: een externe schijf is niet noodzakelijk beschikbaar bij opstart. Het is ook geen standaard procedure. Ik denk dat we de mensen best in eerste plaats leren op standaard wijze een linux systeem leren beheren. Dan kunnen ze later nog altijd de dingen anders volgens hun eigen manier doen (kan allemaal in Linux).

Automount
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/28, 00:15:16 »
Duidelijk Vanadium. :)

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.