Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kijken of ik het begrijp (graag reactie omtrend partitie toevoegen)  (gelezen 652 keer)

Phobos

  • Gast
Dit is meer dat ik het voor mezelf begrijp, want ik vind het tot nu toe niet helemaal logisch.
Ubuntu staat op de eerste hdd geinstalleerd, werkt prima, blablabla, helemaal happy. Ik heb een 2de hdd va +/- 120 gig waar ik video + audio op had staan. De schijf had het ntfs filesystem. Ik had in eerste instantie de schijf wel gemount, door een map aan te maken (media/hdb1), en in de /etc/fstab de schijf hiernaartoe te verwijzen. Maar, ik kon alleen lezen, en niet schrijven.

Aangezien ik niet van plan was om terug naar Windows te gaan heb ik de inhoud van de schijf naar hda1 gekopieerd, en daarna hdb1 opnieuw geformateerd met het ext3 filesystem, in de hoop dat Ubuntu deze meteen zou herkennen & zou mounten (ik zat er uiteraard naast).... In eerste instantie starte m'n pc niet meer op, later na veel pielen kreeg ik alleen een fout melding en kon de shell wel geladen worden. Ik heb de fstab aangepast met deze regel aan het eind: /dev/hdb1       /media/hdb1     ext3    defaults        0       2

De schijf krijg ik uiteraard te zien, en nu hetgene wat ik niet begrijp, maar waarom kan ik niet als user zijnde op de schijf schrijven? Ik heb er uren naar lopen zoeken op het forum waar dit nou aan lag, want ik stond er helemaal niet bij stil dat ik root moet zijn. Waarom is dit? Ik heb het probleem nu omzeild door de eigenschappen van hdb1 aan te passen, en bij "permissions" mijn username in de group te kiezen. Nu kan ik in ieder geval folders aanmaken, en files er naartoe kopieren.

Heb ik dit zo goed gedaan, of was dit de omslachtige manier? En waarom is een schijf niet altijd voor iedereen beschikbaar die op het systeem inlogged, of in ieder geval voor de user die op dat moment is ingelogged?

Offline eendje

  • Lid
Kijken of ik het begrijp (graag reactie omtrend partitie toevoegen)
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/03, 21:40:02 »
Wijzig die regel is eens in:

/dev/hdb1       /media/hdb1     ext3    user,rw,fmask=0111,dmask=0000        0       1

en doe daarna is een:

mount -a

in het terminal venster....
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Phobos

  • Gast
Kijken of ik het begrijp (graag reactie omtrend partitie toevoegen)
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/05, 21:02:10 »
Wat is het verschil wat ik nu moet zien? Als ik het goed begrijp kan je de permissions aanpassen door "user,rw,fmask=0111,dmask=0000" te gebruiken? Thanks voor je hulp. :)