Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: windows verwijderen  (gelezen 533 keer)

Offline henkn

  • Lid
windows verwijderen
« Gepost op: 2012/01/12, 12:11:00 »
Hallo,

Ik heb ubuntu geinstalleerd naast windows.
* Kan ik, en op welke manier, windows verwijderen
* of is het wellicht verstandig om windows gewoon te laten staan

Graag jullie reactie.

bvd

Henk

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: windows verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/12, 12:29:23 »
W. gewoon laten staan.... Waarom niet? Je weet maar nooit, of het eens een keertje van pas komt (bijvoorbeeld: bijwerken TomTom, ....). Bovendien: je hebt nu eenmaal toch al betaald voor die W.-licentie.

Verruim je mogelijkheden, en beperk ze liever niet. Waarom zou je?  :)

Zelf gebruik ik Windows bijna nooit; eigenlijk alleen voor het bijwerken van m'n TomTom-navigatiekastje. Enfin, daar is W. dan wel handig voor.

Offline midas

  • Lid
Re: windows verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/12, 12:32:39 »
Ik zou windows nog gewoon een tijdje laten staan:

- Wellicht heb je nog applicaties nodig die onder windows moeten draaien...bijv voor je navigatiesysteem of beeldbewerking waarbij je toch specifieke win-programma's nodig bent.
- Zit jouw PC/laptop nog in de garantieperiode dan zou ik windows zéker laten staan...fabrikanten doen soms moeilijk wanneer je windows eraf hebt gegooid en verlenen in het ergste geval geen garantie meer.

Blijkt na een half jaartje dat je windows helemaal niet nodig bent dan kun je het alsnog verwijderen of bij de eerstvolgende installatie (Ubuntu 13 LTS bijvoorbeeld) kiezen voor installeren op hele schijf en daarmee alle bestaande installaties verwijderen...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Xelron X

  • Lid
Re: windows verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/12, 12:37:49 »
Op de tweede "vraag" kan ik u alleen antwoorden dat u voor uzelf even na zou kunnen gaan waarvoor u windows nog gebruikt.... Gebruikt u windows om bepaalde apparaten te updaten wat alleen via windows kan/moet gebeuren zoals Pjotr Tomtom als voorbeeld aan gaf? Of gebruikt u windows alleen nog voor emails lezen, films kijken, muziek luisteren, web browsen etc?

Als het om het laatste gaat dan kan dat zeer simpel ook onder Linux en heeft u windows niet echt meer nodig denk ik. Ik gebruik mijn systeem ook alleen voor mailen, browsen, muziek luisteren en soms dvd's kijken, daar heb ik geen windows voor nodig. Mijn computer draait dus alleen Linux.

:)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: windows verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/12, 12:59:49 »
Ik zou Windows gewoon laten staan.
In een dual-boot is er altijd maar één systeem actief, dus de pc zal er niet 'langzamer' van worden oid.

En je weet maar nooit. Straks blijkt er een gloednieuw apparaat op Ubuntu niet goed herkend te worden, en op Windows wèl, dan is het wel zo handig.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]