Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Digitale recorder Edirol (Roland) R-09HR  (gelezen 2447 keer)

Digitale recorder Edirol (Roland) R-09HR
« Gepost op: 2010/01/10, 21:09:24 »
Ik heb gisteren een draagbare digitale recorder van Roland gekocht: De Edirol R-09HR.
Komt deze week binnen. Bedoeld voor opnames bij repetities van band waar ik in speel.
De technische kwalificaties kun je hier vinden: http://www.ediroleurope.com/product_specs.php?productID=4056338&country=GB
Iemand ervaring met dit apparaat onder Ubuntu?
De software om opnames te bewerken isCakewalk (typisch Windows natuurlijk) maar daar ben ik niet van afhankelijk.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Digitale recorder Edirol (Roland) R-09HR
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/10, 23:47:10 »
Als je Cakewalk 9 hebt, deze zou moeten werken onder wine http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=329 Verder zou je deze kunnen uitproberen, Anthem, MusE, Rosegarden, Ardour en Brahms
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Digitale recorder Edirol (Roland) R-09HR
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/11, 10:43:04 »
Bedankt Gijsbert voor je tips. Ben niet gewend met Wine te werken dus dat wordt mogelijk even stoeien, maar ik draai wel Virtualbox met winXP en win7.
Maar ik begin natuurlijk eerst in de door jou genoemde zaken.
Rosegarden ken ik een beetje; ik draaide vroeger Cubase. De anderen zijn me onbekend.
Ik heb maar 2 sporen ter beschikking met die recorder, dus dat stelt geen hoge eisen aan de bewerkingssoftware.
Belangrijker zal de compatibiliteit zijn: wordt het signaal softwarematig goed opgepikt.
Ik hoop echt dat Linux in de toekomst meer ruimte gaat bieden voor geluid (en beeld) bewerking.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Digitale recorder Edirol (Roland) R-09HR
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/11, 11:34:23 »
Bedankt Gijsbert voor je tips. Ben niet gewend met Wine te werken dus dat wordt mogelijk even stoeien, maar ik draai wel Virtualbox met winXP en win7.
Maar ik begin natuurlijk eerst in de door jou genoemde zaken.
Rosegarden ken ik een beetje; ik draaide vroeger Cubase. De anderen zijn me onbekend.
Ik heb maar 2 sporen ter beschikking met die recorder, dus dat stelt geen hoge eisen aan de bewerkingssoftware.
Belangrijker zal de compatibiliteit zijn: wordt het signaal softwarematig goed opgepikt.
Ik hoop echt dat Linux in de toekomst meer ruimte gaat bieden voor geluid (en beeld) bewerking.
Mag ik een advies geven? Probeer eerst een oplossing te vinden zonder Wine. Ardour 2.8.4 is qua geluidbewerking erg goed en degelijk. Qua midi zou ik openoctave midi bouwen (openoctave.org), dat kun je via Jack samen met Ardour gebruiken. Daarnaast zijn er nog tig andere mogelijkheden zoals rosegarden, non-sequencer, muse, epichord, seq24 etc. voor MIdi. Ardour 3 zal naast audio ook Midi bevatten, dat wordt helemaal super natuurlijk. Als je instrumenten wilt gebruiken zou ik een naar Linuxsampler kijken.


Re: Digitale recorder Edirol (Roland) R-09HR
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/11, 11:45:44 »
@.zamorano , ik was net op zoek naar jou. Maar je hebt het draadje al gevonden. Ik weet dat je al een aardige reputatie hebt opgebouwd wat muziek betreft onder Linux. Ik weet niet in hoeverre Jack nog een bijdrage kan leveren voor ondersteuning van Ardour. En in hoeverre Linux een ondersteuning kan geven voor de Edirol (Roland) R-09HR, daarvoor heb ik nog te weinig gewerkt met voornoemde programma's.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Digitale recorder Edirol (Roland) R-09HR
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/11, 12:18:36 »
@.zamorano , ik was net op zoek naar jou. Maar je hebt het draadje al gevonden. Ik weet dat je al een aardige reputatie hebt opgebouwd wat muziek betreft onder Linux. Ik weet niet in hoeverre Jack nog een bijdrage kan leveren voor ondersteuning van Ardour.
Die laatste zin snap ik niet goed.

Citaat
En in hoeverre Linux een ondersteuning kan geven voor de Edirol (Roland) R-09HR, daarvoor heb ik nog te weinig gewerkt met voornoemde programma's.
De Edirol heeft usb aansluiting (1.1) die moet gewoon werken op Linux. Volgens mij neemt het apparaat op in mp3 of wav formaat. Dat kun je met Audacity of wellicht beter met Ardour bewerken.

Re: Digitale recorder Edirol (Roland) R-09HR
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/11, 13:16:57 »
Ik had in eerste instantie Jack bij de programma's gezet in mijn eerste post, ik vroeg me alleen af of Jack nog een meerwaarde kon geven aan opnames in samenwerking met bijv. Ardour, of niet?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Digitale recorder Edirol (Roland) R-09HR
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/11, 13:25:18 »
Ik had in eerste instantie Jack bij de programma's gezet in mijn eerste post, ik vroeg me alleen af of Jack nog een meerwaarde kon geven aan opnames in samenwerking met bijv. Ardour, of niet?
Ardour gebruikt Jack (http://en.wikipedia.org/wiki/JACK_Audio_Connection_Kit) sowieso. Er is geen Ardour zonder Jack...

Re: Digitale recorder Edirol (Roland) R-09HR
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/11, 13:28:15 »
Oke, handig dat jij met jou kennis er bent in dit draadje. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Digitale recorder Edirol (Roland) R-09HR
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/11, 13:54:42 »
Ben heel blij met jullie opmerkingen en suggesties. Bespaart me veel uitprobeerwerk.
De Edirol R-09 RH kan zowel wav als mp3 bestanden maken van CD kwaliteit (en zowel lager, maar ook hoger).
Heeft USB (2.0 en 1.1 compatibel) en ook een sd kaart aan boord die tot 8Gb aan kan. Het is een echt alleskunnertje hoor en van Roland (heb ik ook een keyboard van). OP de hierboven gegeven link kun je de specificaties vinden.
Ik kan inderdaad via de USB de bestanden in verschillende geluidssoftware verder bewerken.

Nog een vraagje: welke optie is beter: installeren via synaptic (lijkt ruimere keuze bij installatie te geven..) of via softwarecentrum?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/11, 13:58:18 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Digitale recorder Edirol (Roland) R-09HR
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/11, 15:41:14 »
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt. Ik zelf gebruik altijd Synaptic.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Digitale recorder Edirol (Roland) R-09HR
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/13, 22:55:00 »
Ter aanvulling en afsluiting (voor mij).
De Edirol R-09HR wordt moeiteloos herkend in Ubuntu (9.10) als een USB schijf. Je kunt de mp3 of WAV bestanden gewoon copieren en verder bewerken met alle beschikbare software in Ubuntu. Met een sd-kaart met 2 Gb (er kan ook 16Gb in..) maakt dat ik nu 13 uur onafgebroken op de hoogste kwaliteit kan opnemen. Omdat de recorder maar 2 kanaals is, blijft het lekker overzichtelijk met bewerken.
Kwaliteit van de recorder is echt fenomenaal voor een apparaat dat net iets groter is dan een pakje sigaretten.
Met een heleboel softwarematige en hardware-matige instelmogelijkheden. Je krijgt er een dik boek waarin alle mogelijkheden staan uitgelegd.
Net of je een studio opname beluistert. De opnamekwaliteit is professioneel en dat is niks teveel gezegd.
....nu nog beter mijn instrument leren beheersen...Je hoort echt alles.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood