Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB stick wordt niet herkend  (gelezen 5479 keer)

Offline simsfakie

  • Lid
USB stick wordt niet herkend
« Gepost op: 2010/08/18, 07:59:06 »
Misschien de zoveelste vraag hierover, maar heb gezocht en kon dit zo snel niet vinden.

Ik heb gister Ubuntu 9.04 geinstalleerd op mijn Asus laptop. Werkt allemaal goed maar mijn USB stick wordt niet herkend. Ik stop hem in een USB-poort en er gebeurd helemaal niets. Wat kan dit zijn? Geen ondersteuning voor deze stick of moet ik de USB poorten nog mounten of iets? Ik heb vroeger veel Linux gebruikt, maar tegenwoordig alleen nog maar Snowleopard (apple) dus ben het allemaal een beetje kwijt.

Graag advies hierover. BvD

Offline vanadium

  • Lid
Re: USB stick wordt niet herkend
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/18, 11:24:39 »
Aankoppelen van USB moet automatisch gebeuren. Om te zien wat en hoe Ubuntu je USB herkent, voer eens volgende commando's uit

sudo fdisk -l
sudo blkid
mount

Hieruit zal blijken of Ubuntu je USB al dan niet ziet. Indien wel, dan kan een probleem met de partitionering of het bestandssysteem het aankoppelen verhinderen.

Offline Bloom

  • Lid
Re: USB stick wordt niet herkend
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/18, 11:25:18 »
Is deze usb-stick misschien geformatteerd met MacOS? Dan zou het kunnen dat Ubuntu de inhoud niet herkent en dus niets kan weergeven...

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: USB stick wordt niet herkend
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/18, 11:33:34 »
Als aanvulling op vanadium:

Je zou met het commando dmesg kunnen kijken of er een fout optreed wanneer de usb ingeplugd wordt. Voer dit commando uit ongeveer 5-10 seconden na het insteken van de USB. Op dat moment kun je de meeste info zien, zonder dat het vervuild wordt door berichten van andere programma's
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Bloom

  • Lid
Re: USB stick wordt niet herkend
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/18, 11:38:42 »
Als dmesg erg veel inhoud aan boord heeft, kun je ook de laatste twintigtal berichten zien via
dmesg|tail

Offline simsfakie

  • Lid
Re: USB stick wordt niet herkend
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/18, 11:41:24 »
Ok ik ga het vanavond proberen ben nu op het werk, maar de stick is niet geformatteerd met de Mac, omdat Mac geen formatteren kent.

Het vreemde is ook als ik de stick erin stop voordat de laptop aanstaat hij een paar errors geeft bij het opstarten en dan weer opnieuw start zonder ooit echt in Ubuntu te zijn geweest. En dit blijft hij doen totdat ik de stick er weer uithaal.

Kan het zijn dat als ik een andere stick probeer deze het misschien wel doet? Heb ik nog niet geprobeerd eerlijk gezegd.

ok goede tip, ik ga op onderzoek uit vanavond. thanx

Offline Bloom

  • Lid
Re: USB stick wordt niet herkend
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/18, 11:54:05 »
Het vreemde is ook als ik de stick erin stop voordat de laptop aanstaat hij een paar errors geeft bij het opstarten en dan weer opnieuw start zonder ooit echt in Ubuntu te zijn geweest. En dit blijft hij doen totdat ik de stick er weer uithaal.
Je laptop zal vermoedelijk ingesteld staan om ook van een usb-opslagmedium proberen te booten en dan krijg je dit soort verschijnselen. Het is geen probleem, als de usb-stick geen startbaar systeem bevat zal hij normaal gewoon verdergaan met booten vanaf het volgende toestel in de rij. En mocht hij weigeren verder te gaan dan de stick, dan zul je die moeten uittrekken voordat je boot - dat is het makkelijkst.

Re: USB stick wordt niet herkend
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/18, 13:21:33 »
Heb je ook al gekeken in Storage Device management. OF je stick daar tussen staat. WAnt als dat zo is dan kun je hem vanaf daar unmoutnen en met gparted een partitie op zetten en formateren.

Desktop: AMD AThlon II X4 630 2.8 GHz, ATI Radeon HD 5450 1 Gb, 4 GB, 1.5 TB. Ubuntu 12.04 LTS
----------------------------------------------------------------------
Linux user number 519529
Registreer als Linux gebruiker op: http://counter.li.org/

Offline heir4c

  • Lid
Re: USB stick wordt niet herkend
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/18, 20:16:36 »
En nog: Rechtsklikken op het bovenste panel (werk/menubalk) en kiezen voor: Toevoegen aan panel...
En dan de "Schijfkoppelaar" selecteren. Klik op toevoegen.
Verschijnt de usb daar? Zo ja, links klikken op het icoontje. Daar kan je hem dan aankoppelen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline simsfakie

  • Lid
Re: USB stick wordt niet herkend
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/19, 08:02:53 »
Het eerste wat ik geprobeerd heb is een andere stick in de USB poort te stoppen en die werkte direct. Das duidelijk dat de USB-poorten in ieder geval werken en deze stick wel werkt. Laatste x dat ik deze gebruikt heb was op een windows pc dus misschien toch iets te maken met formaat waar de andere is weggeschreven.

Vanavond ga ik de andere stick nog eens proberen en kijken wat het probleem is. Zou leuk zijn als deze ook gewoon werkend kreeg. 16Gb stick werkt prettiger als een 256Mb  =D

Offline chaos7

  • Lid
Re: USB stick wordt niet herkend
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/19, 08:10:33 »
is de stick in de windows machine veilig verwijderd?
zo nee, opnieuw in een windows machine stoppen en veilig verwijderen.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt