Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verbingsprobleem  (gelezen 5366 keer)

Offline vis ta

  • Lid
Verbingsprobleem
« Gepost op: 2008/10/19, 13:49:11 »
Ik heb zopas Ubuntu 8.04 geïnstalleerd en probeer verbinding te maken met mijn draadloos netwerk.

Ik heb de tutorial van linux gevolgd over hoe ik de windows-drivers voor mijn draadloze netwerkadapter moet installeren maar als ik dan verbinding probeer te maken zie ik alleen de optie om wired verbinding te maken en via zo'n modem. Maar geen draadloze verbinding.

Hoe maak ik mijn netwerkadapter in orde? :\

Offline Petervdw

  • Lid
Verbingsprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/19, 14:25:22 »
Aan vis ta
Voordat iedereen op het forum losbarst met goede raad is het gewoonte dat je eerst wat bijzonderheden verstrekt. Welke adapter, beveiliging, zie je wel netwerkjes en zo. Waarop is 8.04 geïnstalleerd, doet ie het met de Live CD wel?
Vr.groet, peter

Offline vis ta

  • Lid
Verbingsprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/20, 00:36:01 »
Een goede vraag welke adapter ik heb. Volgens de site van de fabrikant van de laptop is het Intel PRO/Wireless 4965AGN netwerkinterface, maar als ik op die laptop in het apparaatbeheer van windows ga kijken zou het de intel wifilink 5100 zijn...

Ik zie totaal geen netwerken. Ik heb helemaal niet de indruk dat ubuntu zelfs maar een vermoeden heeft van het bestaan van mijn draadloze netwerkadapter. Wanneer ik op het netwerkicoontje rechtsboven klik en dan op manual... krijg ik dus enkel de optie om wired te configureren en verbinding te maken met een modem ofzoiets... Verder niets dus.

Ik heb ubuntu meteen geïnstalleerd, zonder de livecd te draaien. De laptop is een HP Pavillion 1090eb.

Offline Petervdw

  • Lid
Verbingsprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/20, 10:52:15 »
Aan vis ta
Ja, sorry, dat vergat ik, welkom op het forum.
Volgens:
http://linux-wless.passys.nl/query_part.php?brandname=Intel
moet dat kaartje het direct doen.
Kun je via het commando lspci (kleine letter L) in de terminal eens kijken of ubuntu de kaart ziet en de uitkomst naar hier slepen.
Verdere suggesties: Staat het schakelaartje voor draadloos aan? Heb je via een kabel internetverbinding alle updates geïnstalleerd? Heb je de computertips van Pjotr123 gevolgd?
Vr.groet, peter

Offline vis ta

  • Lid
Verbingsprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/20, 19:00:11 »
Zoals in de handleiding op sites.google/site/computertips/ heb ik eerst alle updates gedownload toen ik de laptop daarnet via een utpkabel aansloot op de router. Ik had van zodra ik de macadressen had geregeld meteen een internetverbinding.  Na het opnieuw opstarten van het systeem (zoals door het systeem zelf werd gevraagd) had ik echter helemaal geen internet verbinding meer en toen ik op het netwerkicoontje klikte kreeg ik te lezen:

No network devices has been found.

De reactie van de terminal op lspci (na het updaten en opnieuw opstarten van het systeem, dus hier heb ik het 'geen netwerkprobleem' al:
 
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Cantiga Memory Controller Hub (rev 07)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation Cantiga PCI Express Graphics Port (rev 07)
00:1a.0 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 03)
00:1a.1 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #5 (rev 03)
00:1a.7 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB2 EHCI Controller #2 (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) HD Audio Controller (rev 03)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 1 (rev 03)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 2 (rev 03)
00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 3 (rev 03)
00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 4 (rev 03)
00:1c.4 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 5 (rev 03)
00:1c.5 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 6 (rev 03)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 03)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 03)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 03)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #6 (rev 03)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB2 EHCI Controller #1 (rev 03)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev 93)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation ICH9M LPC Interface Controller (rev 03)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation ICH9M/M-E SATA AHCI Controller (rev 03)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) SMBus Controller (rev 03)
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation Unknown device 0649 (rev a1)
02:00.0 Network controller: Intel Corporation Unknown device 4237
05:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller (rev 02)
06:00.0 FireWire (IEEE 1394): JMicron Technologies, Inc. Unknown device 2380
06:00.1 System peripheral: JMicron Technologies, Inc. Unknown device 2382
06:00.2 SD Host controller: JMicron Technologies, Inc. Unknown device 2381
06:00.3 System peripheral: JMicron Technologies, Inc. Unknown device 2383
06:00.4 System peripheral: JMicron Technologies, Inc. Unknown device 2384

Offline Petervdw

  • Lid
Verbingsprobleem
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/20, 21:57:24 »
Aan vis ta
Bij HP op de site kun je naar updates zoeken. Er is een update voor wireless. Gezocht op: pavilion 1090 eb. Misschien helpt het.
Vr.groet, peter

Site HP nederland ondersteuning
Ik ben er even van uitgegaan dat je er ook XP op hebt.

Offline vis ta

  • Lid
Verbingsprobleem
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/20, 22:08:49 »
Helaas, ik heb geen xp.

Oorspronkelijk wilde ik xp installeren. Maar dat lukte niet omdat ik steeds een BSOD kreeg tijdens de installatie.
Daarom gebruik ik nu ubuntu als alternatief voor xp.

Dus ik kan even de windowsdrivers downloaden van de site van de fabrikant en die eens via dat windows driver ding in ubuntu proberen in plaats van de drivers die reeds op mijn laptop stonden voorgeïnstalleerd?

Ik ga proberen. Even de vistadrivers nemen uit veiligheid dat er met m'n eigen verbinding niets mis gaat (ik veronderstel dat ik ze nog in vista moet uitpakken). Of raad je me toch aan de xp-drivers te nemen?

Offline vis ta

  • Lid
Verbingsprobleem
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/20, 22:32:54 »
Edit: update probleem:

Vistadrivers bleken dezelfde die er reeds opstonden. :S
Nog steeds geen draadloos noch bekabeld internet

Offline Petervdw

  • Lid
Verbingsprobleem
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/20, 22:35:56 »
Aan vis ta
Nee, neem de drivers van Vista als je vista op de laptap hebt. Wat betekent BSOD? Heb je op die laptap dan wel vista geïnstalleerd?
En doet de kabel internet verbinding het dan wel goed? Ook na opstarten?
peter

Berichten  hebben elkaar gekruist, maar duidelijk.

Offline Petervdw

  • Lid
Verbingsprobleem
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/20, 22:47:58 »
Aan vis ta
Kun je me de link geven voor de linux handleiding uit post 1, dan ga ik die eerst lezen, want ik heb het gevoel dat we een beetje langs elkaar redeneren.
peter

Offline vis ta

  • Lid
Verbingsprobleem
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/20, 23:06:24 »
BSOD: Blue screen of death.

Hierdoor kan ik de windows xp installatie dus niet starten. Deze crasht dus steeds.
Windows vista kon ik wel zonder problemen installeren.

Nee absoluut geen internet.

In mijn eerste post heb ik het over de handleiding om de windowsdrivers te gebruiken. Dit waren de helpfiles van ubuntu zelf.

Daarna ben ik gebruik beginnen maken van deze handleidingen: http://sites.google.com/site/computertip/
zonder resultaat

Offline petervs

  • Lid
Verbingsprobleem
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/20, 23:11:31 »
De 4965AGN zou inderdaad gewoon moeten werken, maar ik zie op de site van ubuntuforums ook iemand die met HP waarbij het lijkt of hij de intel 4965 heeft, terwijl hij weet dat het de 5100 is. Met 8.10 werkte het wel.( voor de 5100AGN is de kernel nodig van 8.10 )
Ubuntu MATE 16.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Verbingsprobleem
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/20, 23:11:57 »
Splinternieuwe hardware: even wachten op Ubuntu 8.10, die heeft de nieuwste drivers aan boord. 30 oktober is het al zover.

Offline Petervdw

  • Lid
Verbingsprobleem
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/20, 23:24:56 »
Aan Schiemanski
Bedankt voor de hulp.
Ja, dat wordt hier ook vermeld, maar over die 4965 staan ook heel veel problemen.
Maar goed, misschien het beste dat vis ta van 8.10, desnoods de bèta, een Live CD maakt en het daar eerst eens mee probeert.
Een kennis van me had ook zo'n schijnbaar onoplosbaar probleem, maar die heeft gewoon een ander intel kaartje gehaald en erin gezet. Klaar.
Vr.groet, peter

Offline vis ta

  • Lid
Verbingsprobleem
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/20, 23:26:24 »
Hmm, een weekje uithouden dus nog :P

Kan ik mijn 8.04 upgraden naar de 8.10 zodra deze uitkomt? Zoja hoe?

Is het zinvoller om te wachten met het configureren van mijn linux tot ik 8.10 heb of kan ik dat nu reeds doen? (met configuratie bedoel ik grotendeels de instructies van de handleiding volgen waar je in je onderschrift naar verwijst, pjotr123.

Dan wil ik wel bekabeld internet op mijn laptop hebben, maar ik kan voor die 2 weken nu nog wel even naast de router plaats nemen hiervoor. Hoe krijg ik terug internet? Het kwam door de updates veronderstel ik, want daarna had ik geen internet meer. Bestaat er zoiets als systeemherstel in linux of moet ik linux opnieuw installeren? En zoja: kan ik dat dan gewoon doen alsof het mijn eerste instalaltie is en linux gewoon overschrijven of moet ik eerst iets speciaal doen? Even formatteren ofzo?

Of is het echt de moeite waard nu al de betaversie te nemen?

Nieuwe module doe ik liever niet. De laptop is gloednieuw, nog geen week oud...

Offline Petervdw

  • Lid
Verbingsprobleem
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/20, 23:39:46 »
Aan vis ta
Je kunt altijd de bèta versie van 8.10 downloaden en die voorlopig even gebruiken vanaf de Live CD tot de def. versie. Updaten naar een nieuwe versie wordt afgeraden, beter is een geheel nieuwe installatie.
Ik begrijp dat je niet zo graag aan die laptap gaat verbouwen. Die kennis van mij doet niet anders, dus die zit daar niet zo mee.
Overigens, als de nieuwe 8.10 uitkomt, zou ik toch eerst een Live CD zien te maken, daarmee testen en vervolgens pas installeren.
Vr.groet, peter

Offline vis ta

  • Lid
Verbingsprobleem
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/20, 23:42:07 »
In welk opzicht moet ik 'testen'. Wat moet er allemaal in orde zijn met zo'n nieuwe versie van ubuntu alvorens ik tot installeren mag overgaan?

Offline vis ta

  • Lid
Verbingsprobleem
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/20, 23:50:16 »
Ik vind trouwens ergens de nederlandstalige 8.10 beta om te downloaden.

Offline Petervdw

  • Lid
Verbingsprobleem
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/21, 00:15:06 »
Aan vis ta
Ga morgenochtend zelf die bèta 8.10 downloaden. Dan kan ik meer vertellen uit ervaring.
Ik ben heel voorzichtig met installeren van nieuwe versies. En misschien houd ik deze 8.04 versie wel. Probeer eerst eens een weekje en installeer dan pas. Op het forum lees je dan een en ander over de aanloopproblemen.
Dat bedoel ik met "testen". Met de Live CD kun je bijvoorbeeld testen of je beeldscherm goed is in te stellen, of je wireless het doet en je internet.
Bij de 8.04 live CD kun je de taal instellen als je de CD opstart. Wel niet helemaal perfect, maar het voldoet. Bij de 8.10 zal dat ook wel zo zijn.
Vr.groet, peter

BTW: http://nl.releases.ubuntu.com/releases/8.10

Offline Petervdw

  • Lid
Verbingsprobleem
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/21, 17:22:37 »
Aan vis ta
Vanmorgen de desktop CD voor 8.10 bèta gemaakt. Bij eerste opstart vanaf de CD al zo geen internet.
Nu las ik ergens op het Engelse forum (launchpad?) dat er problemen waren met de gigabit driver e1000 en die wordt hier nu juist gebruikt. Daar zal het aan liggen. Verder erg druk buitenshuis dus verder wroeten in 8.10 maar even opgeschort.
Vr.groet, peter

Offline vis ta

  • Lid
Verbingsprobleem
« Reactie #20 Gepost op: 2008/10/21, 18:50:23 »
Taal instellen bij het opstarten... Heb ik zonet met de livecd van 8.04 nog eens gedaan. Stom dat ik daar niet aan gedacht heb.

Dus als ik het goed begrijp is er momenteel in 8.10 nog iets wat problemen geeft met zo'n gigabitdriver en ik heb reeds een update gedownload die hetzelfde doet... ?
Dus als ik ubuntu 8.04 herinstalleer en ik download de updates niet kan ik wel gewoon gebruik maken van ubuntu.
Is het ook bekend welke update? Kan ik die uitschakelen en de volgende updates installeren...

Is het trouwens al zeker dat die wifilink 5100 in ubuntu 8.10 zal worden ondersteund of is dat eerder een veronderstelling?

Anders wacht ik wel af tot 8.10 er is. Ik heb geen schrik van ubuntu 8.10 en aanloopfouten. Die worden toch vaak vrij snel opgelost en ik neem regelmatig een backup. Moest er iets mislopen met grub kan ik steeds even de MBR met de vista opstartdvd herstellen en linux dan opnemen in het bootmenu van vista.

Als 8.10 er dan is en de wifilink 5100 werkt nog steeds niet is de kans dus waarschijnlijk groot dat ik tot april zal mogen wachten?

Nouja, dan neem ik wel 2 powerline adapters...

Offline Petervdw

  • Lid
Verbingsprobleem
« Reactie #21 Gepost op: 2008/10/21, 21:33:02 »
Aan vista
Ik denk dat je voor die updates (welke zijn de laatste geweest, en worden ze weer in dezelfde volgorde geladen?) beter een nieuw topic opent. Maar als het met een kale 8.04 zonder updates wel werkte, waarom niet.
Van de ondersteuning van wifilink 5100 in 8.10 weet ik niets van. Zeker geen veronderstelling van mij.
Wat betreft die adapters, die oplossing hebben we al meer gezien in gevallen dat het absoluut niet werkend was te krijgen. Je moet wat tenslotte.
Op het moment erg druk, zodat ik met installeren van 8.10 bèta even wacht.
Toch geen tijd om er aandacht aan te besteden.
Vr.groet, peter

Offline vis ta

  • Lid
Verbingsprobleem
« Reactie #22 Gepost op: 2008/10/21, 22:02:15 »
Goed, ik ga voorlopig afwachten. Ik wacht rustig tot 30 oktober (of langer) voor ik ubuntu ga herinstalleren. Maar 8.10 dan. Geen succes met de draadloze verbinding doe ik beroep op powerline adapters.

De beta ga ik nog niet downloaden want ik was het eerst van plan maar ik heb blijkbaar een slechte verbinding met de linuxserver want bij mij zou het nog 7 uren duren. 8.04 heb ik ook moeten downloaden vanaf een alternatieve bron.

Nog enkele vraagjes:

1. Heeft linux zo'n 'startmenu' als in windows waarin je automatisch de meest gebruikte programma's kan aanklikken?
En/Of een startmenu in de balk? Dat je de meest gebruikte programma's zelf in die balk kan zetten?
2. Is er een soort sidebar of iets anders om in linux widgets weer te geven?
3. Komt er op de site van ubuntu een lijst met veranderingen in 8.10 t.o.v. 8.04 of moeten gebruikers dat zelf ontdekken?
4. Waar vind ik een meer geavanceerde handleiding (web of boek) die je me kan aanraden zodat ik toch een beetje kan leren werken met ubuntu 8.04/8.10?
5. Ik vind de site van pjotr123 heel handig. Bestaat er ook iets gelijkaardigs voor de overige linuxdistributies?

alvast bedankt!

Offline Petervdw

  • Lid
Verbingsprobleem
« Reactie #23 Gepost op: 2008/10/22, 00:27:13 »
Aan vis ta
8.10 bèta toch nog geinstalleerd en viel nog niet tegen. Resoluties werken goed grafisch, internet doet het nu wel (100 mb/s kaartje, zegt natuurlijk niets over jouw wireless probleem), er is een item: Create an USB startup disk. Lijkt me handig.
Je andere vragen kan ik zo niet beantwoorden, ik ben zelf niet zo'n software pikeur. De sites van Pjotr zijn voor veel onderwerpen beschikbaar, en heel netjes en duidelijk. Verder kan ik je de handleiding van Bartek aanbevelen als je wat meer van de terminal commando's wil weten.
Het meeste wat ik van de software gebruik is zeer elementair en verder heb ik heel veel van het forum geleerd. Chapeau voor allemaal. Werkelijk geen vraag is te gek! Zeer gewaardeerd.
Vr.groet, peter

Verbingsprobleem
« Reactie #24 Gepost op: 2008/10/22, 10:46:51 »
Off Topic:
Citaat van: Petervdw
Chapeau voor allemaal. Werkelijk geen vraag is te gek! Zeer gewaardeerd.
Ook voor jou Peter. Mag hier ook wel eens gezegd worden. Je verbaast werkelijk hoe je bijna alle draadloos topic-starters laat doorstarten en geduldig blijft meedenken. CHAPEAU en.... blij dat we kunnen blijven leren...toch?

On topic: de Intrepid Ibex mogelijkheid voor een opstart USB had ik nog niet ontdekt en ga ik beslist vandaag nog uitproberen. Mocht ik daarover on-topic meer te melden hebben dan kom ik er hier op terug.
Verbindingsproblemen met I.I. (8.10) kan ik maar niet ontdekken...(dat wordt voor jou dus straks ook rustiger), maar ik zal mijn jongste (Acer) laptopje ook eens uitproberen, misschien dat ik je dan weer aan het werk kan houden...
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood