Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke draadloos kaart en versterker kan ik het beste nemen?  (gelezen 944 keer)

Welke draadloos kaart en versterker kan ik het beste nemen?
« Gepost op: 2012/05/12, 10:51:28 »
Ik krijg binnenkort glasvezel, waardoor mijn PC niet meer bedraad kan zijn. Ik wil er dus een PCI-draadloos kaartje in steken. Tevens val ik dan waarschijnlijk net buiten bereik, dus is er ook een versterkertje nodig die halverwege het huis geplaatst kan worden.
Welke kaart en versterker raden jullie mij aan, die volledig compitabel is met Ubuntu.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Welke draadloos kaart en versterker kan ik het beste nemen?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/12, 11:01:56 »
Ik geloof dat ik niet helemaal snap waarom je pc dan niet meer bedraad kan zijn?  ???

Maar persoonlijk lijkt het me een beetje zonde dat je naar een snellere verbinding gaat en dan mogelijk niet de volle snelheid kan pakken. Zelfs met een N-standaard en goede verbinding is draadloos altijd wat minder dan met draad.... Laat staan als je er allerlei versterkertjes etc tussen moeten gaan zetten.

Re: Welke draadloos kaart en versterker kan ik het beste nemen?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/12, 11:30:32 »
Omdat de router ergens anders in het huis komt te zitten, waardoor bedrading onmogelijk is (van voordeur naar zolder in plaats van 1e verdieping naar zolder).
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Wiend

  • Lid
Re: Welke draadloos kaart en versterker kan ik het beste nemen?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/16, 10:53:24 »
Ik zou toch mijn uiterste best doen die kabel naar zolder te trekken. Is er geen mogelijkheid de kabel vanaf de eerste verdieping door te trekken?

Bij uitsluitend draadloos, los van de vraag hoe je "dekking" binnenshuis is, heb je wel behoorlijk snelheidsverlies t.o.v. glasvezel.

Het verbeteren van de dekking binnenshuis van je wlan-netwerk is bijna net zo'n specifieke materie als Linux / Ubuntu  ;) Hoe ver ga je? Pigtail installeren en extra antenne. Of versterker (DealExtreme verkoopt wat leuke dingen die echt werken maar formeel niet toegestaan zijn) erbij, repeater of bridge wat dan weer wel funtioneert maar snelheidsverlies tor gevolg heeft. Enz. enz.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke draadloos kaart en versterker kan ik het beste nemen?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/16, 10:55:11 »
Koop een Linksys E2000 router, gooi er TomatoUSB op en kat 'm om naar een draadloze ethernetbrug (wireless ethernet bridge). Werkt perfect; ik heb er ervaring mee, met een ouder Linksys-type.

Let op: stel 'm niet in als repeater (wat ook kan, met TomatoUSB), want dan verlies je de helft van je signaal. Een ethernetbrug is een veel betere oplossing.

De grap van een ethernetbrug is, dat het internet *draadloos* binnenkomt bij de brug, en vervolgens *bedraad* wordt doorgegeven aan de PC. De omgekeerde wereld. :)

Bovendien heeft dit als voordeel, dat je het afkunt met een relatief goedkoop standaardapparaat, dat niet meteen je edele delen aan gort straalt. :P
In TomatoUSB kun je ook de straalkracht (TX Power) van de router/brug instellen. Probeer het eerst met een Tx Power van 20, en verhoog die met stapjes van 5, totdat je een stabiele verbinding hebt. De optimale straalkracht is *de laagste* die nog voldoet.

Aanpak:

Linksys E2000 kopen:
http://www.paradigit.nl/Paradigit/product/ZPR_09NET/01_WIFIROU/productdetails/20067060/Linksys_Wireless_N_Router_E2000/E2000_EW/default.aspx

Tomato USB erop zetten:
http://sites.google.com/site/computertip/tomato

Let erop, dat je de juiste versie van TomatoUSB kiest: er is een speciale versie voor de Linksys E2000.

Omkatten naar ethernetbrug:
http://sites.google.com/site/computertip/tweederouter#TOC-Draadloze-ethernetbrug-wireless-ethernet-bridge-

Kost je 60 tot 70 euro voor die router, maar dan heb je ook wat. De router is brug en versterker in één, en is krachtig genoeg om een grote afstand te overbruggen.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/16, 11:45:25 door Pjotr »

Re: Welke draadloos kaart en versterker kan ik het beste nemen?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/17, 12:25:51 »
Zelf heb ik ook een router beneden en een vaste computer op zolder. En die is verbonden via 2 utp stekers.. draadje van router naar stekker 1, verbinding loopt via het lichtnet naar zolder... daar stekker 2 met utp kabeltje naar netwerkkaartje en de verbinding is gemaakt. Werkt ook prima met ubuntu.  Die speciale netwerk stekkers werken prima, verbinding  is net zo snel als een bedrade verbinding en kosten maar een paar tientjes.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum