Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: draadloos newbie  (gelezen 2638 keer)

Offline aad75

  • Lid
draadloos newbie
« Gepost op: 2008/06/16, 13:52:30 »
Ik woon tegenover een school en die vinden het prima als we hun draadloze netwerk gebruiken. Dat gaat ook prima met andere laptops, maar op mijn laptop met Ubuntu hardy lukt t niet.
Er wordt gevraagd om een password terwijl ik zeker weet (nogmaals nagevraagd) dat de school die expres niet gebruikt.

Ik heb n Intel PRO/Wireless 3945ABG geloof ik

Offline Petervdw

  • Lid
draadloos newbie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/16, 15:53:51 »
Aan aad75
Terwijl intel spullen het meestal vanzelf goed doen. Probeer je verbinding te maken via de Netwerk Manager? Staat zwervende modus aangevinkt?
Vr.groet, peter

draadloos newbie
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/16, 16:52:12 »
@aad75: je pc ziet dus het netwerk en het modum vraagt hier om een pasword.
Wat gebeurt er als je daar een Enter doet? Sommige modems moet je altijd iets invullen.
Wat heb je geprobeerd en met welk resultaat? Graag wat meer details.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline aad75

  • Lid
draadloos newbie
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/16, 20:49:34 »
Als ik op het connection icoontje rechtsboven druk geeft hij aan dat er wireless network is, genaamd sitecom

als ik deze aanvink krijg ik de mededeling: "passphrase required by wireless network"
wireless security: WPA personal
type: automatic
Maar dit zou dus niet moeten kloppen. dit is ook het enige wireless netwerk in de omgeving.

mn network settings staat op roaming mode (dat is zwervend right?)
ik heb ook al gewoon [enter] geprobeerd, maar dit helpt ook niet

Ik heb hetzelfde probleem op mn werk en op mn school waar ook geen password nodig zou moeten zijn.

Offline Petervdw

  • Lid
draadloos newbie
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/16, 21:09:00 »
Aan aad75
Behalve op het netwerk aanvinken kun je ook kiezen voor: Verbinden met ander draadloos netwerk.
Dan moet je opnieuw de precieze naam invullen, en daaronder staat automatisch: geen beveiliging.
Misschien al geprobeerd, maar dat is toch de manier.
Vr.groet, peter

Offline aad75

  • Lid
draadloos newbie
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/16, 21:30:49 »
OK dat is een goeie zal ik morgen achteraan gaan, maar het moet toch ook mogelijk zijn een onbeveiligd netwerk te zoeken en te gebruiken? Daat zijn hotspots toch voor? Hoe doe je dat normaal dan?

Bedankt voor de replies

Offline Petervdw

  • Lid
draadloos newbie
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/16, 23:23:09 »
Aan aad75
Met Windows doe je dat inderdaad zo en lukt het meestal. Network Manager ziet een netwerk met een andere encryptie code (en toch dezelfde naam) als een "ander" netwerk. Kwestie van definitie. Normaal heb ik een proefnetwerkje draadloos met WPA werkend. Voor proefjes verander ik de encryptie soms in WEP of GEEN. Soms de grootste moeite om weer met die WPA verbinding te maken. Of hierbij mijn eigen geheugen een rol speelt ...........?    :D
Maar probeer het eerst eens.
Vr.groet, peter

Offline aad75

  • Lid
draadloos newbie
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/16, 23:44:08 »
Maar hoe access je dan een hotspot?

Offline Petervdw

  • Lid
draadloos newbie
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/17, 00:05:09 »
Aan aad75
Met Windows gewoon via de lijst beschikbare netwerken toch? Verbinding maken, enz. Ik heb er niet zoveel ervaring mee. Bij Ubuntu wordt de naam van het laatste netwerk onthouden + de gebruikte encryptie. Bij contact met een hotspot zul je dan ook "Verbinden met ander netwerk" moeten gebruiken. Tenminste: ik denk dat het zo werkt. Maar ik leer graag bij.
Vr.groet, peter

Offline aad75

  • Lid
draadloos newbie
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/17, 14:15:09 »
Ok, bedankt
Zal ik voor die laatste vraag (hotspot/accesspoint gebruiken) een nieuwe topic openen?

mvg
Aad

Offline mcgyver

  • Lid
draadloos newbie
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/17, 19:09:07 »
Nee, niet nodig.

Ik zie met 8.04 dezelfde dingen als met Windows XP. Kan gewoon inloggen op elk onbeveiligd netwerk.

Offline aad75

  • Lid
draadloos newbie
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/17, 23:35:54 »
Maar hoe dan? Ik krijg elke keer de vraag een password in te vullen, ook bij openbare netwerken.
Ik heb me er niet echt mee bezig gehouden tot nu toe, maar ik zou het een grote tegenvaller vinden als dit niet zou kunnen met linux. Ik wil binnenkort op reis en dan wil ik wel wifi kunnen gebruiken

Offline Petervdw

  • Lid
draadloos newbie
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/17, 23:46:25 »
Aan aad75
Werkt het dan niet via dat verbinden met ander netwerk. Dan staat er toch GEEN bij de encryptie?
Een onbeveiligd netwerk benader je door alleen de naam in te vullen. Die naam kan best voorkomen in de lijst Draadloze Netwerken met balkjes. Maar je moet de naam dan toch intypen om de keuze voor GEEN te kunnen maken.
Vr.groet, peter

Als ik de encryptie afzet kan ik toch ook via de vinkjes van het balkje verbinding maken. NM vraagt dan niets. Niet helemaal duidelijk.

Als je nu verbinding probeert te maken, kun je dan snel op verbindingsinformatie (rechtsklik) bij NM klikken en kijken wat er onder IP-adres komt te staan?