Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan Geen NFS opzetten  (gelezen 4073 keer)

Offline Hannes57

  • Lid
    • Embrace the freedom of casual encounters on the best dating app in town!
Kan Geen NFS opzetten
« Gepost op: 2016/01/02, 13:18:24 »
Hallo

Allemaal een goed 2016 gewenst. Ik wil een NFS netwerk opzetten tussen mijn 2 laptop's. Maar ik krijg een fout melding:

-Satellite-L350 ~ $ apt-get install nfs-utils nfs-utils-lib
E: Kon het vergrendelingsbestand '/var/lib/dpkg/lock' niet openen - open (13: Toegang geweigerd)
E: Kan de beheersmap (/var/lib/dpkg/) niet vergrendelen. Heeft u beheerdersrechten?

Ik had NFS al via Synaptic geinstalleerd, maar dat werkte ook niet. weer verwijderd en toen via terminal gedaan. (site gevonden hoe het een ander wordt uitgelegt).

Nu krijg ik het bovenstaande. Hoe krijg ik het wel werkend, zonder "moeilijk"  te doen?

Han

Offline Bloom

  • Lid
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/02, 13:43:16 »
Je moet apt-get install altijd laten voorafgaan door sudo, want dat is een opdracht die rootrechten (beheerderrechten) vereist.

Je moet het pakket nfs-common installeren op computers die een client zullen zijn en nfs-kernel-server op de systemen die NFS-paden zullen delen over het netwerk. Die paden maak je aan in het /etc/exports bestand op de nfs-server(s).

Het is mogelijk om twee computers tegelijk nfs-client en nfs-server te maken, maar dat is eigenlijk nodeloos ingewikkeld. Bijkomend probleem: NFS gedraagt zich zoals de naam al aangeeft als een "filesystem" en dat wil dus zeggen dat het normaal vanaf de start ingelijfd wordt in het systeem (door een inschrijving in /etc/fstab). Dat is bij notebooks een probleem, want het gaat er denk ik dik inzitten dat degene die je als server bestempelt mogelijk niet actief is als je de client aanzet en dat zou wel moeten.

Tussen twee desktopsystemen zou ik daarom gewoon Windows shares (samba) gebruiken om bestanden uit te wisselen, dat kan helemaal via de desktop en vereist niet dat het delende systeem altijd aan moet staan. Ik gebruik NFS alleen voor fileservers in  mijn netwerk en wel omdat het (1) het eigen netwerkdelingsprotocol is van Unix en Linux en (2) stukken sneller dan samba.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/02, 13:44:24 »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Hannes57

  • Lid
    • Embrace the freedom of casual encounters on the best dating app in town!
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/02, 14:33:39 »
Ok, bedankt voor jullie hulp. Toch moeilijker dan ik dacht. Het gaat om 2 laptop's met Mint 17.1 .

Han

Offline MKe

  • Lid
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/06, 18:13:18 »
Is bittorrent sync of syncthing niet iets voor je?

En anders is het natuurlijk ook mogelijk om gewoon ssh te gebruiken. De meeste filebrowsers ondersteunen dat.

Offline Hannes57

  • Lid
    • Embrace the freedom of casual encounters on the best dating app in town!
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/08, 17:21:02 »
MKe,

Ik ken het niet maar klinkt aantrekkelijk. Wat is het?

Offline MKe

  • Lid
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/08, 20:04:39 »
ssh is de secure shell. Zoek maar eens op op wiki. Het komt erop neer dat dit protocol is om een beveiligde connectie te maken tussen twee computers. Zo gebruik ik op dit moment ssh om owncloud te installeren op mijn server. Om met ssh naar een andere computer te kunnen gaan moet die andere computer de openssh service draaien. Dit zit gewoon in de repo's van Ubuntu/Mint. Het is zeer eenvoudig op te zetten. Dus stel, je wilt vanaf computer A op de schijf van computer B komen. Dan installeer je op computer B de openssh server.

Als ik me goed herinner kun in Nautilus ergens in het menu file het ip adres van die andere computer opgeven (iets van "connect to server" of zoiets) (of de dns), het ssh protocol selectern en voila, je kun browsen op die andere computer (je moet nog wel inloggen met een user van die andere computer maar dat wijst zich vanzelf. Ik heb zelf hier op dit moment geen Mint, dus ik kan je niet letterlijk voordoen hoe het moet. Ikzelf werk altijd via de commandline, waar het ssh ook zeer nuttig is. Zo kun  je via het commando scp bestanden copieren over het netwerk of zelfs rsync over ssh doen.

Ssh kan zelfs gebruikt worden zonder wachtwoorden. Je moet daarvoor met een keypair werken en dan gebruikt hij dat voor authenticatie/authorisatie. Hartstikke gemakkelijk en veilig, je hoeft dan niet elke keer een wachtwoord in te kloppen als je verbinding wilt maken.

Beetje cryptisch, dat snap ik, maar met de filebrowser van je systeem moet het simpel kunnen werken.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/08, 20:08:30 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Hannes57

  • Lid
    • Embrace the freedom of casual encounters on the best dating app in town!
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #7 Gepost op: 2016/01/09, 07:22:06 »
MKe,

Vriendelijk bedankt voor je uitleg en hulp. Ik zal vandaag er eens op kijken, de wiki pagina.

Han

Offline Hannes57

  • Lid
    • Embrace the freedom of casual encounters on the best dating app in town!
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #8 Gepost op: 2016/01/09, 13:35:53 »
Ik heb het bekeken. Ik snap er niks van. Moet je nu wel of niet een poort veranderen? En een kopie maken van een of andere vage map? Is er nu niets makkelijker dan dit?

Is PuTTY een oplossing? Anders maar rennen met USB sticks....

Han

Offline MKe

  • Lid
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #9 Gepost op: 2016/01/09, 16:38:37 »
Putty is een ssh client voor windows, heb je dus niet nodig.
Laten we simpel beginnen:
1. installeer op een van de laptops (deze noem ik nu laptop A)de open ssh server:
sudo apt-get install openssh-server
Lees het ip adres uit van deze laptop (met ip addr)

2. Testen: Ga naar de andere laptop (laptop B) en start de commandline. Type:
ssh user@ipadresAvervang hierbij de user door de usernaam op laptop A en het ipadres door het eerder gevonden ip adres. Hij vraaft als het goed is om een wachtwoord, dit is het wachtwoord van de user op laptop A.
Als het goed is zit je nu op laltop Bin een shell die de commando's op laptop A uitvoert. type maar eens touch blaat.txt Ga naar laptop A en kijk of daar inderdaad een bestandje blaat.txt is aangemaakt in de homemap.

3 Als dit werkt zou je dus nu nemo (de file manager  ) op laptop B kunnen openen, de adresbalk veranderen zodat je kan typen en dan intypen  ssh://user@ipadresA. (Net als hiervoor gebruik de user van laptop A en het ip adres van laptop A. In Nemo zou je dan na het intypen van het wachtwoord de home van laptop A moeten zien.

Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #10 Gepost op: 2016/01/09, 23:09:19 »
Misschien heb je hier wat aan.
https://www.youtube.com/watch?v=XZ2Nmk5qTc8
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Hannes57

  • Lid
    • Embrace the freedom of casual encounters on the best dating app in town!
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #11 Gepost op: 2016/01/10, 08:35:19 »
Theo1971,

Bedankt, maar ik wil het zo vriendelijk mogelijk houden. Ben geen echte techneut hier in. Vond mappen delen toch iets makkelijker onder Win. 7 ook met duidelijke uitleg. Dat mis ik wel eens.
Ik heb ook gezocht op You-Tube naar dit onderwerp (SSH), maar niets gevonden, altijd is er een win.7 in het "spel"  met PuTTY.


Han

Offline Hannes57

  • Lid
    • Embrace the freedom of casual encounters on the best dating app in town!
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #12 Gepost op: 2016/01/10, 09:20:20 »
Heb van alles geprobeerd, maar krijg een fout melding als ik: verbinding maken met server.... Ik stop hier mee. Ga terug naar win. 7 of met usb sticks. Ben zeer teleurgesteld hier in, dat je niet simpel mappen kunt delen.
Dank voor de hulp, maar ik loop wel met een externe schijf. Net zo makkelijk...... :(

Han

Offline MKe

  • Lid
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #13 Gepost op: 2016/01/10, 09:49:38 »
Heb je mijn post gelezen?  Het is niets meer dan openssh te installeren en contact maken. Ik snap niet wat je daar moeilijk aan vind en het is zeker niet moeilijker dan win7.

Je zegt dat je van alles geprobeerd hebt, maar zegt niet wat en wat er b.v. gebeurde toen je de ssh verbinding testte.  Welke foutmelding kreeg je?
« Laatst bewerkt op: 2016/01/10, 09:54:17 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline jolo

  • Lid
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #14 Gepost op: 2016/01/10, 10:09:51 »
Het gaat om 2 laptop's met Mint 17.1
Als het om  Mint 17.1 gaat met Cinnamon, kan het delen van een map via de instructies van deze hyperlink http://community.linuxmint.com/tutorial/view/1937
Dan zou je op pc waarvan je één map op delen/Folder sharing hebt gezet, een samba user kunnen aanmaken via het volgende terminalcommando
sudo smbpasswd -a user’s_name_for_Samba [Enter]

Alleen typ je in de plaats van  user’s_name_for_Samba een naam in naar keuze. En ook een wachtwoord. Dan zou je vanaf de andere pc erop moeten kunnen komen via bestandsbeheerder Nemo > Netwerk en een muisklik op de computernaam van de andere pc. Als je dan klikt op de gedeelde map, wordt om het wachtwoord gevraagd, die je voor de user’s_name_for_Samba hebt gegeven.


Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Hannes57

  • Lid
    • Embrace the freedom of casual encounters on the best dating app in town!
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #15 Gepost op: 2016/01/10, 10:17:27 »
Jolo,

Bedankt. Het is cinnamon 17.3 en ik heb het gehad met het delen van mappen etc. Ik heb geen zin meer in moeilijke opdrachten etc. Ga gewoon werken met een usb stick en externe schijf. Heb gekeken bij andere, buitenlandse sites, maar veel te ingewikkeld.

Han

Offline Hannes57

  • Lid
    • Embrace the freedom of casual encounters on the best dating app in town!
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #16 Gepost op: 2016/01/10, 10:53:32 »
MKe,

Ik heb open ssh server gisteren al op de Asus gezet. Op de Toshiba heb ik vanmorgen de Client gezet. Moeten de computer namen verschillend zijn ipv. het zelfde?

Beide hebben de zelfde naam en ww. ivb. met NFS, wat ik eerst in gedachten had.
Toen: BESTAND-----VERBINDING MAKEN MET SERVER.
Dialoog veld ingevuld met een keer met naam en password en een keer zonder naam en password.

Dit is de fout melding: SSH programma werd onverwachts afgesloten.


Ik weet het niet meer.....
Han

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #17 Gepost op: 2016/01/10, 10:59:36 »
Moeten de computer namen verschillend zijn ipv. het zelfde?
Verschillende computers hebben verschillende (computer)namen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline MKe

  • Lid
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #18 Gepost op: 2016/01/10, 11:06:23 »
Het is is idd logischer om twee verschillende namen te hebben, maar niet echt van belang. Je kunt het beste met ip adres werken.
Wil ik in mijn geval contact maken met de andere pc die b.v ip adres 192.168.2.1 heeft dan type ik in de adresbalk: ssh:mke@192.168.2.1:/home/mke

Offline Hannes57

  • Lid
    • Embrace the freedom of casual encounters on the best dating app in town!
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #19 Gepost op: 2016/01/10, 12:14:38 »
Heren,

Ik heb op beide manieren gedaan en het flopt compleet. Zowel via MC als bestandsbeheer en verbinding maken met server.
Het lukt niet
T. 192.168.2.105
A. 192.168.2.107

Deze ip adressen gevonden met ifconfig en dan bij  de wlan0 gekeken.

Han

Offline jolo

  • Lid
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #20 Gepost op: 2016/01/10, 13:14:43 »
Om mappen de delen in Mint Cinnamon zijn geen moeilijke opdrachten nodig. In bestandsbeheerder Nemo klik je met de rechter muisknop op de te delen map. (Doe dit bij voorkeur met een map in jouw home map.)  Uit het contextmenu kies je Eigenschappen Tabblad Share. Daar vink je zowel “Share name” en “Allow others to create and delete files in this folder”. Klik vervolgens op “Modify Share” en sluiten. Als je dat gedaan hebt, is die map al zichtbaar op de andere pc via bestandsbeheerder Nemo > Netwerk.

Alleen om ook in de te delen map te kunnen komen, is het aanmaken van een Samba gebruiker vereist. In de plaats van het terminalcommando zou je via Softwarebeheer eventueel system-config-samba kunnen installeren. In die applicatie Voorkeuren > Samba-gebruikers > Gebruiker toevoegen kun je een gebruikersnaam selecteren. Dat mag dezelfde naam zijn, als de Linux Mint aanmeldnaam, die je ook kunt intypen bij de Windows gebruikersnaam.     
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Hannes57

  • Lid
    • Embrace the freedom of casual encounters on the best dating app in town!
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #21 Gepost op: 2016/01/10, 14:37:15 »
Jolo

Bedankt, maar weer niet gelukt. Iets doe ik niet goed.  Of ik moet de nam van een van de pc veranderen. Maar daar heb ik geen zin in. Ik geef het op.

Han

Offline jolo

  • Lid
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #22 Gepost op: 2016/01/10, 14:54:33 »
Of je iets niet goed doet kunnen we alleen beoordelen als je meldt wat er precies misgaat? Zijn er foutmeldingen? Wordt het (Samba) wachtwoord niet geaccepteerd? Zijn beide pc's wel in het zelfde netwerk? Bijvoorbeeld IP adressen  reeks 192.168.1.x. Ofwel zijn deze aangesloten op dezelfde router.

Heb je wellicht een firewall actief? Check dit op beide pc's via terminalvenster commando
  sudo ufw status [Enter]

Als die niet staat op
Status: inactief
dan zou die ook nog geconfigureerd behoren te worden. Zie voor meer info deze hyperlink https://help.ubuntu.com/lts/serverguide/firewall.html
Of check voor de grafische versie https://help.ubuntu.com/community/Gufw

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Hannes57

  • Lid
    • Embrace the freedom of casual encounters on the best dating app in town!
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #23 Gepost op: 2016/01/10, 15:30:32 »
Jolo,

Ja, zelfde ip reeks,zie hier boven.Firewall aan.
Samba op beide pc geinstalleerd, de mappen han-krol gedaan zoals je zij en nog niets. Nu alles weer ge-deinstalleerd en de mappen weer als ouds.

Ik weet het niet meer. Ik dacht dat het makkelijker ging, maar ik vind het tegen vallen. In Win.7 had ik er geen probleem mee. Met wat goede voorbeelden , was het zo gepiept. Het likt net of de beide Laptop; s elkaar NIET willen zien.
Han

Offline MKe

  • Lid
Re: Kan Geen NFS opzetten
« Reactie #24 Gepost op: 2016/01/10, 19:35:23 »
Om te zien of de computers elkaar kunnen zien kun je proberen om de ene computer vanaf de andere te pingen. Gebruik het ip adres. Ik zou zeker nog eens proberen de firewalls uit te zetten. Je zou de eerste niet zijn die twee computers met elkaar probeert te verbinden om dan te ontdekken dat de bewuste poorten dicht zitten.

Overigens is het niet zo dat Windows beter is in shares dan Linux. Ik heb hier 6 computers in een netwerk, waarvan 1 Win7 en een Win10 pc. Deze laatste twee hebben bij mij altijd problemen met de shares. De shares opzetten op host name zoals windows standaard doet is vragen om moeilijkheden als je geen dns server hebt. Het is instabiel. De computers moeten elke keer weer scannen in het netwerk welk ip adres nu weer bij een host hoort. Verbinding maken via een ip adres is dus beter, maar alleen als de computers ook echt een vast ip adres hebben binnen het netwerk. De meeste routers wijzen standaard dynamische ip adressen toe. Dit is ook niet handig om een stabiele share te maken.

Goed, aangezien je al een paar keer hebt aangegeven dat het je tegenvalt en dat je het wilt opgeven heeft het voor mij geen zin om hier meer tijd in te steken.