Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opwaardering mislukt: Ubuntu 18. naar 20.04.1  (gelezen 1178 keer)

Offline vaastaf

  • Lid
Opwaardering mislukt: Ubuntu 18. naar 20.04.1
« Gepost op: 2020/10/05, 11:54:56 »
Hallo,

Maak net een mislukte opwaardering mee.
Tijdens de installatie kreeg ik eerst deze melding:
grub-pc kan niet geïnstalleerd worden.
Ik kon deze melding alleen negeren en verder gaan. 1 minuut later de volgende melding:
Opwaardering mislukt. En mijn laptop kan mogelijk in een onbruikbare staat bevind.


Gelukkig werkt alles nog, en blijkt de opwaardering wel voltooid te zijn. Maar of dat allemaal binnenin goed is gegaan weet ik niet.
Ik heb helaas ook geen log bestand gehad, mits dat deze ergens opgeslagen is.

Merk nu wel wat problemen, bij het verwijderen van programma's krijg ik nu de volgende melding:Terminal:
Fouten gevonden tijdens verwerken van:
 grub-pc
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Voor de rest krijg ik nu tijdens het opstarten een melding dat fdisk een controlle wilt doen..
En blijft deze hangen. Het herstarten van laptop verhelpt het probleem tijdelijk tot de volgende start.

Ook merk ik nu dat mijn rechter muisklik lijst op bureaublad, nu alleen maar uit 3 opties bestaat:
Kan zweren dat terminal er tussen in zat.


Maar of dit de gevolgen van een mislukte opwaardering zijn of een succesvolle update?
Verder vroeg ik me af, of er een manier is om in te zien. Wat er nou precies aan de hand is en of een schone installatie nodig is. (voorkeur gaat naar niet).

Er kunnen trouwens nog meer dingen mis zijn, maar daar moet ik waarschijnlijk achter komen.

Mvg,
Vaastaf.
« Laatst bewerkt op: 2020/10/05, 11:56:42 door vaastaf »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Opwaardering mislukt: Ubuntu 18. naar 20.04.1
« Reactie #1 Gepost op: 2020/10/05, 13:20:27 »
Mogelijk kun je in terminal eerst nog verder updaten.

sudo apt update
sudo apt dist-upgrade

Let op en controleer de meldingen en aanbevelingen.

Mogelijk moet je voorheen extra, buiten de standaard om, geïnstalleerde programma's verwijderen en opnieuw installeren om ze goed werkend te krijgen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline ahbart

  • Lid
Re: Opwaardering mislukt: Ubuntu 18. naar 20.04.1
« Reactie #2 Gepost op: 2020/10/08, 15:39:31 »
Vaastaf,
Ik weet niet wat het moment van upgrade is geweest, maar de upgrade van 18.04 naar 20.04 LTS is vrij recent vrijgegeven. Dat het zo lang op zich liet wachten had te maken met een fout in het upgrade proces rond Grub-pc, waardoor in een enkel geval de installatie van de nieuwe Grub faalde. Mogelijk heb je net voor dit moment van vrijgave de upgrade gedaan?

Offline vaastaf

  • Lid
Re: Opwaardering mislukt: Ubuntu 18. naar 20.04.1
« Reactie #3 Gepost op: 2020/10/10, 00:57:30 »
Mogelijk kun je in terminal eerst nog verder updaten.

sudo apt update
sudo apt dist-upgrade

Let op en controleer de meldingen en aanbevelingen.

Mogelijk moet je voorheen extra, buiten de standaard om, geïnstalleerde programma's verwijderen en opnieuw installeren om ze goed werkend te krijgen.

Thnx.. heeft geholpen.