Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] [soort van] static ip istellen  (gelezen 2387 keer)

Offline Jaapio

  • Lid
[opgelost] [soort van] static ip istellen
« Gepost op: 2011/04/01, 18:43:33 »
Ik ben al een poosje aan het studeren hoe ik een static ip in moet stellen. Dit inverband met portforwarden en het gebruik van bureaublad op afstand.
Als ik het volgende venster zit (zie de afbeelding) wat/ welke waarde gebruik ik dan voor "adres" en welke voor "gateway"? De netmask is me duidelijk (255.255.255.0).

Alvast bedankt
« Laatst bewerkt op: 2011/04/07, 08:49:38 door Jaapio »
asus eeepc 1005 ha. ubuntu
niveau; eindgebruiker sinds 8.04.
en ja, ik ben liefhebber van planten.

Re: static ip istellen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/01, 19:05:59 »
Is de computer direct op het modem aangesloten of zit er nog een router tussen? In het eerste geval heb je het ipadres van je modem nodig, in het tweede geval kan je in de router een vast ip adres instellen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Jaapio

  • Lid
Re: static ip istellen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/01, 19:21:56 »
Gewoon een kpn experiabox. router en modem ineen volgens mij.
asus eeepc 1005 ha. ubuntu
niveau; eindgebruiker sinds 8.04.
en ja, ik ben liefhebber van planten.

Re: static ip istellen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/01, 20:06:20 »
Kan je in de Experiabox komen? Om een vast ip adres te maken?
Ik heb nl een modem van UPC waar ik niet in kan komen, met daarachter een eigen router, waar ik wel alles in kan stellen.
Misschien heb je hier nog iets aan http://www.addictivetips.com/ubuntu-linux-tips/how-to-assign-static-ip-address-in-ubuntu-linux/

En nog iets over een Expiriabox http://pc-en-internet.infonu.nl/tutorials/34483-port-forwarding-met-kpn-experia-box-sneller-downloaden.html misschien kan je er nog wat uithalen.  Met dank aan Joop905
« Laatst bewerkt op: 2011/04/01, 20:12:10 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Jaapio

  • Lid
Re: static ip istellen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/01, 22:57:21 »
Ja ik kan in de modem komen, dat is geen probleem. er staat bovendien een prima beschrijving op portforward.com over het port forwarden zelf.

Het gaat me echt om de getallen die ik in moet vullen in de velden.
ik weet dat ik dhcp om moet zetten naar handmatig, als ik dan je de website die je linkte goed begrijp is het adres dat ik in moet vullen het vaste ip adres naar de modem, de netmask is het 255etc nummer en in de link gebruikten ze 0.0.0.0 als gateway. Is dit een vaste standaard voor de gateway?
de dns server is dat hetzelfde als de primaire dns die je te zien krijgt als je de verbindingsinformatie opvraagt? (rechtermuisklik op het verbindingsicoon->verbindingsinformatie, laatste regel)

In grote lijnen snap ik het syteem wel alleen al die cijfers. en ik kan nergens een handleiding vinden die eenduidig vertelt waar welke cijferreeks/adres oid vandaan komt. vandaar de puzzel voor mij. en het systeem waarop ik het draaiend moet zien te krijgen (de host) staat 50 km verderop. dus voordat ik het instel wil ik duidelijkheid hebben. anders worden het langdurige experimenten.

asus eeepc 1005 ha. ubuntu
niveau; eindgebruiker sinds 8.04.
en ja, ik ben liefhebber van planten.


Offline Jaapio

  • Lid
Re: static ip istellen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/01, 23:14:51 »
Vergat ik nog te zeggen, die tweede link ziet er veelbelovend uit. fantastisch!

als het me gelukt is kom ik het melden. =D
asus eeepc 1005 ha. ubuntu
niveau; eindgebruiker sinds 8.04.
en ja, ik ben liefhebber van planten.

Offline Jaapio

  • Lid
Re: static ip istellen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/07, 08:44:34 »
Heb geëxperimenteerd maar het is me toch niet gelukt. Maar... ben wel uit de problemen op een andere manier. Een vriend kwam met de suggestie om het programma teamviewer (zit niet in de repo's!) eens te proberen en dat loopt als een trein. geen gedoe meer met wat voor instelling dan ook. Ik ben blij. Bottom line is dat ik m'n vriendin op afstand kan helpen.

Gijsbert bedankt voor je hulp!
asus eeepc 1005 ha. ubuntu
niveau; eindgebruiker sinds 8.04.
en ja, ik ben liefhebber van planten.