Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partimage: image opslaan op NAS; geen write permissions voor user partimag??  (gelezen 605 keer)

Beste mensen,

Ik heb een NAS (NSLU 2) waarop Debian Squeeze draait. Inloggen daarop is op SSH sleutels gebaseerd.

Nu wil ik met partimage een image maken van een partitie en die meteen wegschrijven op de NAS.

Daartoe koppel ik met sshfs de map van de nas lokaal aan.
Ik voer lokaal sudo partimage uit en geef de lokale mapnaam waar partimage het bestand moet wegschrijven. Dan krijg ik een foutmelding dat gebruiker partimag niet het recht heeft om aldaar een temp file te maken.
Dus heb ik eerst op de nas de andere gebruikers met chmod ook schrijfrechten gegeven op die map.
Zelfde foutmelding.
Daarna heb ik op de nas een gebruiker partimag toegevoegd.
Zelfde foutmelding.
Gebruiker partimag op de nas toegevoegd aan de group van de standaardgebruiker aldaar.
Zelfde foutmelding.
Kijk ik lokaal op de aangekoppelde map dan hebben ook andere gebruikers het recht om in die map bestanden te schrijven.

In de partimage faq betreffende dit veelvoorkomende probleem staat "You have to change permissions of the directory. Man chmod and chown can help you here." Het hoe en wat staat er helaas niet bij.

Hulp wordt zeer op prijs gesteld!

pablo k


Offline jan11000

  • Lid
Misschien moet je opstarten met de livecd van part image, dan heb je toegang tot je hele ubuntu, want bepaalde files zijn gelockt.
Je krijgt een temp foutmelding en dit is denk ik ubuntu.
Je gaat temp files maken terwijl je ubuntu nog loopt, dit gaat niet met elke software.