Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatieprobleem bij verdelen partities  (gelezen 684 keer)

philpend

  • Gast
installatieprobleem bij verdelen partities
« Gepost op: 2008/06/10, 16:55:56 »
Hallo,

ik ben bezig Ubuntu naast XP op mijn lapotop te installeren 9met behulp van de stap voor stap handleidingen op deze4 website. ik heb in het forum geen veergelkijkbare problemen kunnen vinden, daarom mijn vraag hier:

Bij het onderverdelen van de partities gaat het mis; het is gelukt om een free space te maken van 30 gig.
daarin ga ik de / partitie aanmaken. het aanmaken van die partitie gaat goed, maar wat resteert is niet een kleinere free space, maar een stuk dat zichzelf 'onbruikb' noemt. En in dat stuk is het onmogelijk om de home en swap partitie aan te maken.
dit kan ik weer ongedaan maken, en ik kan in de free space van 30 gigi ook een veel grotere partitie aanmaken, maar war er aan free space resteert is weer 'onbruikb'.

Kan niet verder. wie heeft een idee hoe dit op te lossen.
Grote dank alvast voor het meedenken!

Groet


Philippe

philpend

  • Gast
installatieprobleem bij verdelen partities
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/10, 17:00:42 »
nog wat aanvullende info; het gaat om een dellel aptop . op de harde schijf is een groot deel van de software voorgeinstalleerd en ik neem aan dat dit is weggestopt in 2 partities die ook op de harde schijf aanwezig zijn:
/dev/sda1  fat 16 90 Mb/33Mb used
/dev/sda3  fat 32  3224 Mb/ 2400Mb used

philippe

installatieprobleem bij verdelen partities
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/10, 17:10:55 »
Ik weet zeker dat dit al 100+ keren besproken is op het forum :P

Je mag maar 4 primaire partities aanmaken op een systeem.

Je mag onbeperkt Logische partities aanmaken op een systeem.

dus?
Geen primaire partitie's aanmaken :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline vanadium

  • Lid
installatieprobleem bij verdelen partities
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/10, 18:04:21 »
Je maakt derhalve een "extended partition" in de volledige vrije ruimte. In die extended partition kan je nu "onbeperkt" partities maken. Dergelijke partities in een extended partition noemen we logische partities, en functioneel onderscheiden ze zich niet van primaire partities.

Er kunnen hoogstens vier primaire partities bestaan op een harde schijf. De extended partition met zijn logische partities zijn niets anders dan een "truc" om toch meer partities op een schij te kunnen hebben.

philpend

  • Gast
installatieprobleem bij verdelen partities
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/10, 19:55:11 »
Beide bedankt!


Up and running

groet,

Philippe