Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meerdere problemen in Linux Mint na update via bijwerkbeheer, gebroken pakketten  (gelezen 7001 keer)

Vandaag heb ik de software  bijgewerkt via bijwerkbeheer, hij gaf aan dat er gebroken pakketten zijn,
Firefox werkt niet naar behoren, geeft de volgende foutmelding;

"The bookmarks and historysystem will not be functional because one off Firefox files is in use by another application. Some security can cause  this problem."

In Youtube krijg ik de volgende foutmelding; "Gah. Your tab just crashed. We can help!  Choose Restore This Tab to reload the page. "
Pagina opnieuw laden werkt niet.

In Firefox kan ik de taal niet wijzigen, geeft aan dat er geen verbinding met internet gemaakt kan worden.

Printer werkt niet meer.

Systeem is een dualboot met win7

Topic titel aangepast en meerdere problemen aangegeven.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/01, 17:29:39 door vorsprungdurchbetrug »
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

DarkEra

  • Gast
Re: Firefox en youtube problemen in Linux Mint
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/31, 20:07:16 »
Is het beeld van Youtube dan grijs met een error tekst erin? Zo ja, dat heb ik ook ervaren onder een andere distributie die ik gebruik en geen fix voor kunnen vinden. Misschien ligt het probleem momenteel wel bij Youtube.

Firefox verwijderen kan je op verschillende manieren doen overigens, via het Software Center, via Synaptic (mits deze geinstalleerd is) of via de terminal.

Via de terminal is het in ieder geval:
sudo apt remove firefoxOm 'm weer te installeren:
sudo apt install firefox
Of gewoon simpel:
sudo apt reinstall firefox
Wil je firefox verwijderen inclusief configuratie bestanden etc dan is het:
sudo apt purge firefox

Re: Firefox en youtube problemen in Linux Mint
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/31, 20:27:50 »

Wil je firefox verwijderen inclusief configuratie bestanden etc dan is het:
sudo apt purge firefox

Dan ook nog de mappen ~/.cache/mozilla en ~/.mozilla verwijderen.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Firefox en youtube problemen in Linux Mint
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/31, 21:36:26 »
Heb even verder gekeken, er zijn meer problemen;
de printer;
the PPD file for this queue is damaged

De pc is niet meer normaal meer af te sluiten;
geeft aan dat de pc ergens mee bezig is, daardoor kun je hem niet afsluiten, echter zie ik niet waarmee hij bezig is

Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

DarkEra

  • Gast
Re: Firefox en youtube problemen in Linux Mint
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/31, 21:40:14 »
Je had het over problemen met Firefox en Youtube. Nu opeens verander je van onderwerp plus je ontwijkt vragen de aan je gesteld worden, dat schiet niet echt op. Check je harde schijf maar eens, misschien is die kapot aan het gaan. Hoe de HDD te checken zijn verschillende topics hier op het forum te vinden (zoekfunctie van het forum gebruiken) en elders op het web vindt je ook genoeg info erover. Succes.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/31, 21:49:46 door Maik »

Re: Firefox en youtube problemen in Linux Mint
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/31, 22:02:08 »
Je had het over problemen met Firefox en Youtube. Nu opeens verander je van onderwerp plus je ontwijkt vragen de aan je gesteld worden, dat schiet niet echt op. Check je harde schijf maar eens, misschien is die kapot aan het gaan. Hoe de HDD te checken zijn verschillende topics hier op het forum te vinden (zoekfunctie van het forum gebruiken) en elders op het web vindt je ook genoeg info erover. Succes.

Er zijn problemen met Firefox en Youtube, de printer, en de pc is niet af te sluiten.
De pc heeft een ssd en draait perfect met win7, in dualboot.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Re: Firefox en youtube problemen in Linux Mint
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/31, 22:14:02 »
Start linux op.
Druk op Ctrl+Alt+F2
login met je gebruikers naam en wachtwoord.
In terminal:
sudo apt-get updatesudo apt-get dist-upgradesudo reboot
Is dat wat?
« Laatst bewerkt op: 2020/03/31, 23:34:10 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

DarkEra

  • Gast
Re: Firefox en youtube problemen in Linux Mint
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/31, 23:28:47 »
Er zijn problemen met Firefox en Youtube, de printer, en de pc is niet af te sluiten.
De pc heeft een ssd en draait perfect met win7, in dualboot.

Je begon je topic en post met "Firefox en youtube problemen in Linux Mint". Je printer en pc afsluit problemen haal je later aan dus verkoop geen kul a.u.b.. Ook een SSD kan kuren vertonen na verloop van tijd, zeker als 'm niet goed onderhouden wordt.
Het makkelijkste voor de volgende keer als je een topic opent is alle problemen vermelden in de beginpost en niet later er weer vanalles bij gaan halen. Je ontwijkt overigens nog steeds de vraag die gesteld werd dus ik hou het verder voor gezien en stop hier geen tijd meer in.

Re: Firefox en youtube problemen in Linux Mint
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/31, 23:49:48 »
Er zijn problemen met Firefox en Youtube, de printer, en de pc is niet af te sluiten.
De pc heeft een ssd en draait perfect met win7, in dualboot.

Je begon je topic en post met "Firefox en youtube problemen in Linux Mint". Je printer en pc afsluit problemen haal je later aan dus verkoop geen kul a.u.b.. Ook een SSD kan kuren vertonen na verloop van tijd, zeker als 'm niet goed onderhouden wordt.
Het makkelijkste voor de volgende keer als je een topic opent is alle problemen vermelden in de beginpost en niet later er weer vanalles bij gaan halen. Je ontwijkt overigens nog steeds de vraag die gesteld werd dus ik hou het verder voor gezien en stop hier geen tijd meer in.
Ik wou je antwoord printen, toen kwam ik er achter dat het printen ook niet werkt, dus dat er meer problemen zijn dan dat eerder in de gaten had.
En de pc liet zich niet af sluiten, krijg hem alleen uit door hem met de startknop uit te zetrten.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Re: Firefox en youtube problemen in Linux Mint
« Reactie #9 Gepost op: 2020/04/01, 15:36:50 »
Er zijn problemen met Firefox en Youtube, de printer, en de pc is niet af te sluiten.
De pc heeft een ssd en draait perfect met win7, in dualboot.

Je begon je topic en post met "Firefox en youtube problemen in Linux Mint". Je printer en pc afsluit problemen haal je later aan dus verkoop geen kul a.u.b.. Ook een SSD kan kuren vertonen na verloop van tijd, zeker als 'm niet goed onderhouden wordt.
Het makkelijkste voor de volgende keer als je een topic opent is alle problemen vermelden in de beginpost en niet later er weer vanalles bij gaan halen. Je ontwijkt overigens nog steeds de vraag die gesteld werd dus ik hou het verder voor gezien en stop hier geen tijd meer in.
Dit is niet constructief meedenken en helpen.



Open het programma schijven eens, daarin kun je de smart status van je harde schijf aflezen. En een topic openen met 2 problemen waar later nog meerdere problemen aan het licht komen is helemaal niet vreemd. 
Je zou de topic titel kunnen veranderen in 'meerdere problemen met linux mint', dan kunnen meerdere mensen je behulpzaam zijn.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2020/04/01, 15:39:30 door dellkubuntu »
Kubuntu 20.04

Re: Firefox en youtube problemen in Linux Mint
« Reactie #10 Gepost op: 2020/04/01, 17:04:34 »
Er zijn problemen met Firefox en Youtube, de printer, en de pc is niet af te sluiten.
De pc heeft een ssd en draait perfect met win7, in dualboot.

Je begon je topic en post met "Firefox en youtube problemen in Linux Mint". Je printer en pc afsluit problemen haal je later aan dus verkoop geen kul a.u.b.. Ook een SSD kan kuren vertonen na verloop van tijd, zeker als 'm niet goed onderhouden wordt.
Het makkelijkste voor de volgende keer als je een topic opent is alle problemen vermelden in de beginpost en niet later er weer vanalles bij gaan halen. Je ontwijkt overigens nog steeds de vraag die gesteld werd dus ik hou het verder voor gezien en stop hier geen tijd meer in.
Dit is niet constructief meedenken en helpen.



Open het programma schijven eens, daarin kun je de smart status van je harde schijf aflezen. En een topic openen met 2 problemen waar later nog meerdere problemen aan het licht komen is helemaal niet vreemd. 
Je zou de topic titel kunnen veranderen in 'meerdere problemen met linux mint', dan kunnen meerdere mensen je behulpzaam zijn.  ;)
Gaat dat via apparaten > bestandssysteem, waar de mappen; Bestandssysteem,  opslag, data windows, door systeem gererveerd staan?
De ssd heb ik vanmorgen in windows gecontroleerd, deze was in orde.
De ssd heeft is verdeeld in meerdere partities.

Hoe kan ik de titel van dit topic aanpassen?
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Re: Firefox en youtube problemen in Linux Mint
« Reactie #11 Gepost op: 2020/04/01, 17:13:46 »
In je allereerste reactie kan je het aanpassen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Firefox en youtube problemen in Linux Mint
« Reactie #12 Gepost op: 2020/04/01, 17:32:36 »
Start linux op.
Druk op Ctrl+Alt+F2
login met je gebruikers naam en wachtwoord.
In terminal:
sudo apt-get updatesudo apt-get dist-upgradesudo reboot
Is dat wat?

Peter,
ik heb opgestart met Ctrl+Alt+F2
kwam bij het keuzemenn, waar ikd e keuze moet maken Linux mint of Windows,
vervolgens heb ik in de terminal de opgeven commando's ingevoerd, zonder resultaat.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Je kan via Synaptic ook gebroken pakketten repareren.


Je moet gaan naar het 2e tabblad "Bewerken"


Je moet evenueel Synaptic eerst even installeren
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Citaat
Start linux op.
Druk op Ctrl+Alt+F2
Dat start linux op (met een punt) betekent toch echt dat je eerst linux op moet starten voordat je de rest gaat doen.

Je kunt ook nog proberen via de terminal:
sudo apt-get install -f
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

@allen die tips hebben gegeven;
ik heb gisteren via synaptic geprobeerd pakketten te repareren,
het blijkt dat Firefox beschadigd, gebroken is.
Repareren is niet gelukt
Later vandaag ga ik proberen of ik Firefox kan verwijderen en opnieuw kan installeren.

« Laatst bewerkt op: 2020/04/02, 16:07:03 door vorsprungdurchbetrug »
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Sterkte in deze moeilijke tijd!
Je gezondheid gaat voor dus zorg daar eerst voor.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Van mij ook veel sterkte!
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Gecondoleerd  met het verlies van je vader!


Sterkte verder met je eigen situatie.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/02, 13:35:34 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline HWE64

  • Lid
Ook gecondoleerd met het grote verlies met het overlijden van je vader en zelf beterschap.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Dank jullie wel voor de  reacties, ik wil het Firefox probleem oplossen.
Ik kan niks anders dan afwachten tot de quarantaine periode voorbij is.
En de dagen duren lang op deze manier, als je niet naar buiten kan.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Ondertussen heb ik vanalles geprobeerd, zonder resultaat;
sudo apt remove firefox
sudo install firefox
sudo apt reinstall firefox

vervolgens onderstaand

rene@rene-MS-7721 ~ $ sudo apt purge firefox
[sudo] password for rene:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
U wilt waarschijnlijk 'apt-get -f install' uitvoeren om de volgende zaken op te lossen:
De volgende pakketten hebben niet-voldane vereisten:
 thunderbird-gnome-support : Vereisten: thunderbird (= 1:60.9.1+build1-0ubuntu0.16.04.1) maar 1:60.9.0+build1-0ubuntu0.16.04.2 zal geïnstalleerd worden
E: Er zijn niet-voldane vereisten. U kunt best 'apt-get -f install' uitvoeren zonder pakketten op te geven, (of u kunt zelf een oplossing specificeren).
rene@rene-MS-7721 ~ $
E: Kon het vergrendelingsbestand /var/lib/dpkg/lock-frontend niet openen - open (13: Permission denied)
E: Kan de vergrendeling voor het dpkg-frontend (/var/lib/dpkg/lock-frontend) niet verkrijgen. Heeft u beheerdersrechten?

Ik weet het even niet meer.


Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Offline vanadium

  • Lid
Dat is de manier om vooruit te gaan: terminal output posten, dan zien wij ook exact wat er gebeurt. De foutmelding geeft de hint om
sudo apt-get -f install
uit te voeren (sudo moet er natuurlijk voor om dit als beheerder te doen). Dit commando is bedoeld om inconsistenties in je pakketsysteem te (trachten) corrigeren. Mogelijk is het hiermee al opgelost. Indien niet, post hier dan de uitvoer van het commando.

Dat is de manier om vooruit te gaan: terminal output posten, dan zien wij ook exact wat er gebeurt. De foutmelding geeft de hint om
sudo apt-get -f install
uit te voeren (sudo moet er natuurlijk voor om dit als beheerder te doen). Dit commando is bedoeld om inconsistenties in je pakketsysteem te (trachten) corrigeren. Mogelijk is het hiermee al opgelost. Indien niet, post hier dan de uitvoer van het commando.

Ik heb het gegeven commando, gekopieerd, plakken enter, vervolgens wachtwoord ingegeven,  onder hetaand het resultaat.
rene@rene-MS-7721 ~ $ sudo apt-get -f install
[sudo] password for rene:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
0 opgewaardeerd, 0 nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 1 niet opgewaardeerd.



Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Offline vanadium

  • Lid
Eigenaardig: geen foutmelding, dus alsof pakketbeheer OK is. Voer nu voor de zekerheid eerst ook volgende uit:
sudo dpkg --configure -a
Dat moet de huishouding van het pakketbeheer helemaal in orde stellen, en dan nog eens
sudo apt-get -f install

Dan moet
sudo apt purge firefox
nu wel werken, waarna je het herinstalleert met
sudo apt install firefox