Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Advies gevraagd over Ubuntu-Installatie/Configuratie.  (gelezen 7402 keer)

Re: Advies gevraagd over Ubuntu-Installatie/Configuratie.
« Reactie #25 Gepost op: 2011/12/28, 13:45:08 »
@Anton:probeer eens met een opengewerkte paperclip de lade te openen.Er zit een minuscuul gaatje bij de lade en daar moet je dan de paperclip insteken.Niet de netste manier,maar als noodoplossing prima.Niet de lade gaan forceren,dus paperclip in het gaatje-gelijk de open knop op de dvdrom indrukken en dan gaat hij open-heel lichtjes dichtdrukken om lade weer te sluiten.
Ubuntu 11.10 als zipfile blijft nog een behoorlijk groot bestand,denk niet dat de mailbox dat leuk gaat vinden. =D
« Laatst bewerkt op: 2011/12/28, 13:47:08 door dellkubuntu »
Kubuntu 20.04

Re: Advies gevraagd over Ubuntu-Installatie/Configuratie.
« Reactie #26 Gepost op: 2011/12/28, 13:50:15 »
Beste Mikkel.Graag wijs ik je nu even op wat ik nu schreef naar Cumulus007.
Ik ben zeer zeker niet van plan om nu al te stoppen met Windows XP,want ik ken de werking
van Ubuntu nog niet,daar ik deze door pech met de CD-lade nog niet kon installeren.
In mijn reactie naar Cumulus007 tref je mijn suggestie aan om Ubuntu op een andere wijze
te kunnen ontvangen,waarvan ik niet weet of die optie voor jullie bruikbaar is.
Mocht het inderdaad gezipt kunnen worden en gemaild met Gmail als bijlage,dan kan ik doen
wat ik schreef naar Cumulus007,mits dit inderdaad een juiste oplossing blijkt te zijn.
Het is mij niet bekend of er een Ubuntu-Steunpunt in mijn woonplaats Zoetermeer bestaat,maar een zip-bestand op de juiste lege partitie in een map plaatsen,lukt mij wel.
Daarna uitpakken in die map gaat ook wel lukken,maar daarna het installeren is iets anders,
tenzij ik de extensie .exe kan ontdekken waarmee het makkelijk gaat.
Het installeren van Ubuntu heeft echter geen haast,want in 2012 is het tijd zat.
Ook jouw reactie hierover is van harte welkom en ik groet je vriendelijk.
 
                           Anton Doove.
Anton Doove

Re: Advies gevraagd over Ubuntu-Installatie/Configuratie.
« Reactie #27 Gepost op: 2011/12/28, 13:54:57 »
Ubuntu kan geen exe openen. Software installeren doe je met behulp van het Softwarecentrum, apt-get, deb bestanden of synaptic.

Als u echt windows software nodig heeft moet het programma "wine" eerst geïnstalleerd worden.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Advies gevraagd over Ubuntu-Installatie/Configuratie.
« Reactie #28 Gepost op: 2011/12/28, 14:00:24 »
@Anton:Lees ik nu goed dat je een gezipte ubuntu versie op een lege partitie wil gaan uitpakken en installeren d.m.v. een .exe bestand?.exe bestanden komen alleen in windows voor,en op deze wijze ubuntu installeren gaat niet.
Heb je overigens nog wat aan mijn tip?
Kubuntu 20.04

Re: Advies gevraagd over Ubuntu-Installatie/Configuratie.
« Reactie #29 Gepost op: 2011/12/28, 14:27:49 »
Beste Dellkubuntu.Je tip met de paperclip heeft indirect geholpen,want ik kreeg de lade nu wel open,dus ik kan de CD er in leggen en de lade sluiten.
Ik dank je vriendelijk voor die tip,waardoor die zip dus niet meer nodig is.
Daarna zie ik wel wat er gebeurt en of ik de extensie kan vinden voor installatie op de juiste lege partitie,waarbij ik niet weet of het programma zelf eerst een map aanmaakt.
Na jouw reactie en die van lord4163 ga ik bekijken wat de CD met Ubuntu 10.04 toont.
Mijn ervaringen zal ik daarna aan jou en het forum bekend maken. Tot later dan maar.
Vriendelijke groeten van Anton Doove.
 
Anton Doove

Re: Advies gevraagd over Ubuntu-Installatie/Configuratie.
« Reactie #30 Gepost op: 2011/12/28, 16:39:59 »
Beste Mensen.Ik heb geprobeerd om Ubuntu rechtstreeks op de door mij gewenste
partitie van de HD te installeren,maar dat is mij niet gelukt.
Zonet keek ik even in het boek van versie 10.04 door Frits de Jong en Jan Stedehouder,maar
dat vond ik te ingewikkeld beschreven en dan ben ik meer tijd kwijt met onderzoek.
In die tijd had ik het programma al kunnen gebruiken.
Voor de installatie van Ubuntu zie ik in het boek met welke factoren ik rekening moet houden,wat mij te ingewikkeld gaat worden om te begrijpen hoe het werkt.
Mijn HD heeft ook andere partitie-letters dan wat ik tijdens het installatie-proces van de CD
aantref,waarvan ik niet weet of ik dat kan wijzigen,dus ik ben er gauw mee gestopt.
Pas in 2012 zal ik eens nagaan of er iemand in mijn woonplaats is,die mij bij deze installatie
kan helpen en misschien bij mij thuis,waarover ik graag jullie reacties verneem.
Vriendelijke groeten van Anton Doove.


Anton Doove

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Advies gevraagd over Ubuntu-Installatie/Configuratie.
« Reactie #31 Gepost op: 2011/12/28, 17:47:37 »
Kijkt eens op deze pagina: http://www.ubuntu-nl.org/ondersteuning/steunpunten . Er bevinden zich tientallen steunpunten in de buurt van Zoetermeer.
Ik denk dat dat beter en sneller gaat werken, dan al deze posten.

Met een klein uur staat dan alles erop  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Advies gevraagd over Ubuntu-Installatie/Configuratie.
« Reactie #32 Gepost op: 2011/12/28, 21:23:00 »
Beste Asphyxia. Na klikken op die link probeerde ik van alles,maar ik kreeg nog geen
steunpunten te zien in mijn woonplaats,want op die kaart staat Zoetermeer niet vermeld.

Het is mij niet bekend hoe ik op die pagina met leden in contact kan komen,maar ik heb toch
diverse opties geprobeerd en invullen van gegevens op die pagina lukte helaas niet.

Mogelijk zie ik iets over het hoofd,maar ik weet niet wat dat kan zijn.
Bijvoorbaat mijn dank voor je mogelijke reactie en ik groet je vriendelijk.

                            Anton Doove.
Anton Doove

Re: Advies gevraagd over Ubuntu-Installatie/Configuratie.
« Reactie #33 Gepost op: 2011/12/28, 21:52:28 »
Beste Femke98.Je toonde mij deze zinnen uit een instructie voor Partitie-indeling.
"Als er al een ander besturingssysteem op uw harde sijf geïnstalleerd is en u wilt Ubuntu er naast installeren,kies dan de optie Ze naast elkaar installeren,met een keuzemogelijkheid bij het opstarten". 
Wat wordt er bedoeld met "naast elkaar installeren"?
Dit vraag ik omdat bij mij op de HD geen 2 besturingssystemen naast elkaar kunnen op de-
zelfde partitie wegens ruimte-gebrek.
Vandaar dat ik Ubuntu op een andere partitie wil plaatsen waar wel ruimte genoeg is.
Wordt dit ook verstaan als "naast elkaar"? Dit vraag ik voor alle zekerheid.
Ik wil graag voorkomen dat het onnodig mis kan gaan door verkeerde interpretatie.
Bijvoorbaat mijn dank voor je reactie en ik groet je vriendelijk.  Anton Doove.
Anton Doove

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Advies gevraagd over Ubuntu-Installatie/Configuratie.
« Reactie #34 Gepost op: 2011/12/28, 22:06:51 »
De kaart is een stukje Google Maps.
Links staat een inzoom-uitzoomfunctie (met + inzoomen, met - uitzoomen). Met de pijltjes daarboven kan de kaart naar links, rechts, boven en beneden geschoven worden.
Natuurlijk staat Zoetermeer op die kaart. Alleen al in Zoetermeer tel ik 8 steunpunten, waaronder bv. Vincentlaborant, een bekend medeforumlid.

De rest van de uitleg staat op de pagina die ik in mijn vorige post gelinkt heb. En anders kunt u ook nog een PB sturen aan zo'n steunpunt, dan komt het evenzeer aan. 
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Advies gevraagd over Ubuntu-Installatie/Configuratie.
« Reactie #35 Gepost op: 2011/12/29, 01:57:03 »
..........een zip-bestand op de juiste lege partitie in een map plaatsen,lukt mij wel.
Daarna uitpakken in die map gaat ook wel lukken,maar daarna het installeren is iets anders,
tenzij ik de extensie .exe kan ontdekken waarmee het makkelijk gaat.

Anton Doove, het is heel begrijpelijk, maar u denkt teveel op een 'Windows-manier'. Ubuntu is geen programma maar een besturingssysteem. Net zoals Windows dat is. Het iso-bestand van Ubuntu zippen en ergens op de harde schijf uitpakken is niet de manier om Ubuntu te installeren. Een .exe-bestand zult u al helemaal niet aantreffen, omdat dat een 'Windows-extensie' is.

Het gedownloade iso-bestand moet u op een cd of dvd branden, waarbij u in het brandprogramma de optie kiest om een image te branden. Hiermee krijgt u een cd of dvd waarmee u de pc opstart en Ubuntu kunt installeren, of zelfs de optie 'uitproberen zonder installeren' kiezen. Hierbij wordt er niets op de harde schijf gezet en kunt u een idee krijgen van hoe het er in Ubuntu allemaal uitziet. U kunt via die opstartbare cd of dvd zelfs het internet op.

Ik snap dat u veel vragen heeft, maar het lijkt mij het verstandigste wanneer u contact zoekt met een Steunpunt. En die zijn er dus wel in Zoetermeer. ^-^

Re: Advies gevraagd over Ubuntu-Installatie/Configuratie.
« Reactie #36 Gepost op: 2011/12/29, 13:32:41 »
Beste Mikkel. Eerst nu pas kan ik even reageren op je laatste bericht en ik laat je even
weten,dat ik die extentie niet meer nodig heb,want mijn DVD-speler doet het weer.
Ik kan dus de CD in de lade leggen en afspelen,maar ik kies liever voor installeren.
De reden hiertoe beschreef ik reeds naar andere forumleden,wat jij dus ook kunt lezen.
Het installeren laat ik echter liever doen door iemand van het voor mij meest dichtbijzijnde
steunpunt,welke ik nog niet heb kunnen vinden,maar ik heb er geen haast mee.
Ondertussen zoek ik gewoon verder om mail-contact op te nemen,wat mij pas in 2012 wel
zal lukken,maar nu hebben de mensen het te druk met voorbereiden van de jaarwisseling.
Zodra ik iemand vind kan ik die helper wel mailen voor een afspraak in 2012.
Daarna zie ik wel verder want voor mij is die installatie van Ubuntu geen spoedgeval.
Toch dank ik jou voor je reactie en ik groet je vriendelijk.   Anton Doove.
Anton Doove