Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu ziet Windows schijf soms wel/niet  (gelezen 1381 keer)

Wim_Jager

  • Gast
Ubuntu ziet Windows schijf soms wel/niet
« Gepost op: 2008/01/14, 13:40:53 »
Ik heb een eigenaardig probleem.

Soms als ik ubuntu start ziet hij mijn 2e harde schijf waar 2 NTFS partities opstaan, maar heel vaak ook weer niet.

Als ik in een terminal Sudo fdisk -l doe, krijg ik het volgende, en DAAR staat mijn 320 GB harde schijf wèl bij!

Schijf /dev/sdb: 320.0 GB, 320072933376 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 38913 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0xd987d987

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdb1   *           1       25496   204796588+   7  HPFS/NTFS
/dev/sdb2           25497       38912   107764020    f  W95 Uitgeb. (LBA)
/dev/sdb5           25497       38912   107763988+   7  HPFS/NTFS
Alleen hoe ging het ook alweer met mouten? Ik dacht het volgende intypen:
mount /dev/sdb [das de 320 gb schijf, zie hierboven, maar dan geeft hij de melding;

wim@ubuntupc:~$ sudo mount /dev/sdb2
[sudo] password for wim:*******
mount: kan /dev/sdb2 niet vinden in /etc/fstab noch in /etc/mtab
wim@ubuntupc:~$
In /media staat wel een map /sdb2, maar als ik daarop klik doet ie niets..

Als er nu nòg meer mogelijkheden zijn om dit te verhelderen, op te lossen: Ik hoor het graag!

MVG,

Wim

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu ziet Windows schijf soms wel/niet
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/14, 13:53:09 »
Als je hem eenmaal wil mounten kan je sudo mount /dev/sdb2 /media/sdb2 doen.
Je moet namelijk altijd het punt opgeven waarnaar je hem wil mounten.  Als /dev/sdb2 in /etc/fstab staat is niet nodig.

Geef trouwens een de inhoud van /etc/fstab. gedit /etc/fstab

Offline vanadium

  • Lid
Ubuntu ziet Windows schijf soms wel/niet
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/14, 14:13:58 »
Dit gedrag zou onder meer als volgt kunnen verklaard worden.

Je sluit windows volledig af, je start Ubuntu: Ubuntu koppelt de schijf.

Je verlaat Ubuntu, je start windows, je hiberneert de schijf: veel kans dat Ubuntu nu de schijf niet zal mounten!

Moraal van het verhaal, bij een dual boot systeem én als je partities gemeenschappelijk gebruikt, moet je Windows volledig afsluiten vooraleer je Ubuntu opstart (ik weet niet of dat ook in de andere richting geldt).

Ubuntu ziet Windows schijf soms wel/niet
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/14, 14:24:44 »
Ik had hetzelfde probleem; Windows viel bij mij veelal uit met zo'n blauw scherm. Ik wilde opnieuw opstarten en in Ubuntu mijn werk afmaken. Ik kon dan ook mijn Windows bestanden niet meer vinden, omdat de NTFS partities niet herkend werden. Dus als aanvulling op Vanadium; als Windows crasht, vastloopt ofzo, eerst even herstarten tot het inlogscherm van Windows (waar je je wachtwoord invoert), daar linksonder op Afsluiten klikken, systeem herstarten in Ubuntu en probleem moet opgelost zijn... ?!

Wim_Jager

  • Gast
Ubuntu ziet Windows schijf soms wel/niet
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/14, 14:32:02 »
:)

Citaat
Dit gedrag zou onder meer als volgt kunnen verklaard worden.

Je sluit windows volledig af, je start Ubuntu: Ubuntu koppelt de schijf.

Je verlaat Ubuntu, je start windows, je hiberneert de schijf: veel kans dat Ubuntu nu de schijf niet zal mounten!
Ik denk dat dit het hele heibel is, ik zet windows namelijk vaak in de slaapstand, veel te traag om opnieuw op te starten, maar nu u het meldt, het klopt inderdaad dat bij een sllaapstand Ubuntu de schijf niet ziet.

Ik heb het op dit moment even druk, zal vanavond thuis wel even kijken of alles na een herstart van Ramen XP beter werkt ;)


Wim

Wim_Jager

  • Gast
Ubuntu ziet Windows schijf soms wel/niet
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/14, 14:36:07 »
ps;

nu we het over de slaapstand hebben;

Ubuntu wil bij mij nog wel eens in een winterslaap vallen... Dan kies ik bij afsluiten slaapstand of spaarstand, Het scherm wordt zwart, maar hierna heb ik nog nooit een kans gehad om ubuntu te hervatten.

Want volgens mij "sluit" ubuntu wel goed af, maar als ik de PC weer aan wil zetten, doet hij het niet,

slaapstand: Scherm wordt zwart, en er blijft eeuwig een cursor knipperen. een reset wil helpen, maar dan start ubuntu weer ""normaal" op
spaarstand: Computer gaat netjes uit, hoor alleen nog een ventilator, maar als ik de pc aan wil doen, werkt dat niet. zelfs als ik de resetknop indruk wordt ubuntu niet wakker! de stroom erafgooien is dan nog de enige remedie die helpt.


Wim

Ubuntu ziet Windows schijf soms wel/niet
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/14, 14:44:48 »
Hoi Wim,

Slaapstand en spaarstand schijnen en vrij hardnekkig probleem te zijn in Ubuntu. Op zich zijn ze ook niet nodig omdat het systeem zo snel opgestart is. Zelf heb ik de knoppen "Slaapstand" en "Standby" dan ook verwijderd. In komende link staat hoe dat moet.

Groeten

EDIT: Nu met link :) http://forum.ubuntu-nl.org/message/138860#p138860

Offline bwman

  • Lid
Ubuntu ziet Windows schijf soms wel/niet
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/14, 15:39:11 »
Ik heb dit probleem ook, ik los dit op door ubuntu terug af te sluiten te herstarten in xp zo gauw ik het start scherm met de gebruikers heb, terug af te sluiten en dan ubuntu terug op te starten,wel omslachtig maar het werkt in ieder geval.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline Petervdw

  • Lid
Ubuntu ziet Windows schijf soms wel/niet
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/14, 16:39:52 »
Met de slaapstand van Ubuntu heb ik ook problemen. Rare meldingen en een cursor. Bij herstart eerst helemaal terug naar Uit. en dan opnieuw opstarten.
De pauzestand werkt bij mij heel goed. Pauzestand aanklikken, muis gauw in de standaard (opladen), et voila. De beide ledjes van de computer blijven slow knipperen.
Verbruik volgens de Watt-meter praktisch 0. Geen fans ed. Zodra je de muis oppakt, wachtwoord en paraat. Maar het is geen dualboot computer.
Vr.groet, peter

Wim_Jager

  • Gast
Ubuntu ziet Windows schijf soms wel/niet
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/14, 17:59:12 »
Bedankt forumleden,

Nu zal Ubuntu in ieder geval niet in de slaapstand vallen.
Na een goede herstart van Windows zonder hem in de slaapstand te zetten zijn de schijven ook weer zichtbaar.

Bedankt voor de adviezen!

Wim