Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ip forwarding / routeren tussen twee LAN's  (gelezen 2170 keer)

ip forwarding / routeren tussen twee LAN's
« Gepost op: 2010/08/12, 20:42:15 »
Hallo,

Hier heb ik een netwerk met een Windows Server 2003, een Windows XP client en een Ubuntu server. De twee Windows machines hebben elk één NIC, in de 172.0.x.x /16 range. Ze hebben als gateway het IP-adres van Ubuntu ingesteld gekregen. Ik wil dus dat deze twee machines via Ubuntu gaan internetten. De Ubuntu heeft twee NIC's, één heeft IP-adres 172.0.0.1 /16 (NIC A), de ander heeft IP-adres 192.168.2.14 /24 (NIC B). NIC B leidt naar internet, of beter gezegd naar een andere router (KPN Experiabox).

Het routeren in de Ubuntu lukt echter niet! De Windows machines kunnen namelijk niet op internet.

Wat ik tot nu toe gedaan heb:
  • Naar mijn idee hoef ik alleen IP-forwarding in te schakelen op de Ubuntu. Hiervoor heb ik de volgende instructies gevolgd: https://help.ubuntu.com/community/Internet/ConnectionSharing, het gedeelte bij 'Enable routing'. In het bestand /etc/sysctl.conf heb ik een aantal variaties geprobeerd, namelijk ook de al reeds aanwezige regel 'uncommenten', zowel met als zonder toevoegen van de regels uit de instructie van de hyperlink.
  • De Ubuntu server heeft als default route 192.168.2.254, de Experiabox.
  • Ubuntu kan zowel pingen naar de Windows machines (172.0.x.x range) als naar de Experiabox (192.168.2.x range).
  • Ubuntu kan zelf wel op internet, via pingen, traceroute en de webbrowser.
Misschien handig om te vermelden, de Ubuntu heeft verder:
  • intranet (apache)
  • proxyserver (squid)

Wat doe ik verkeerd? ???

Alvast bedankt.

Offline ivo

  • Lid
Re: ip forwarding / routeren tussen twee LAN's
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/12, 21:08:39 »
Kun je vanaf de 2 windows bakken de Ubuntu machine pingen?

EDIT: port forwarding heeft hier niets mee te maken. Je hebt een routering probleem.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/12, 21:10:36 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline rja

  • Lid
Re: ip forwarding / routeren tussen twee LAN's
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/13, 00:03:41 »
Wat is dat voor proxy ?

Als het geen transparante proxy is.

Zie :

http://www.ubuntugeek.com/how-to-setup-transparent-squid-proxy-server-in-ubuntu.html

Zul je de proxy moeten instellen in de Windows applicaties die het internet opgaan.

Heb je een Firewall zet die even uit, misschien houdt die de routering tegen.




Offline tigger

  • Lid
Re: ip forwarding / routeren tussen twee LAN's
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/13, 08:57:13 »
Routering heeft niets met een proxy te maken. Doe eens een traceroute naar je experiabox. Hoogst waarschijnlijk krijg je daar al niets van terug, omdat ie niet weet waar 172.0.0.x zich bevind. Dit is eenvoudig te testen om in je 192.168-segment een laptop/desktop tijdelijk op te nemen met een aangepaste routering. Dus default naar je experia, 172.0.0.x naar 192.168.2.14 (De juiste router voor 172.0.0.x) en kijk of je dan tussen de machines kan pingen....
Werkt dat? Mooi, dan moet een dergelijke routering op je experiabox worden in gesteld.

Wil je niet routering, maar enkel een proxy gebruiken, dan is routeren helemaal niet nodig op je clients. Dan moet je squid netjes inrichten en zorgen dat je applicaties naar squid wijzen.
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Re: ip forwarding / routeren tussen twee LAN's
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/19, 23:14:14 »
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Mijn excuses voor mijn late reactie, ik vertrouwde op notificaties via de mail wanneer mensen reageerden op mijn tread. Dat werkt bij mij nog niet.

Vanaf de windows machines kan ik pingen naar Ubuntu.

De proxyserver op Ubuntu is al transparant.

Vanaf Ubuntu kan ik pingen naar experiabox. Hij zit dan ook al in het 192.168.2.x segment via een tweede NIC. Ik kom ook op internet via een webbrowser. Een tracert naar een website laat soms wel wat gaten vallen tijdens een hop, maar hij bereikt het doel wel. Eenzelfde tracert op een pc die alleen verbonden is met experiabox (die dus alleen een 192.168.2.x IP-adres heeft) ziet er iets anders uit. Zegt dat iets belangrijks?
De 'opdracht'
Citaat
Dit is eenvoudig te testen om in je 192.168-segment een laptop/desktop tijdelijk op te nemen met een aangepaste routering. Dus default naar je experia, 172.0.0.x naar 192.168.2.14 (De juiste router voor 172.0.0.x) en kijk of je dan tussen de machines kan pingen....
Werkt dat? Mooi, dan moet een dergelijke routering op je experiabox worden in gesteld.
moet ik nog even snappen en doen. ZO snel mogelijk laat ik het resultaat weten. Maar is dat wel nodig aangezien de Ubuntu al in 192.168.2.x zit via de tweede NIC?