Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux installeren lukt niet  (gelezen 4401 keer)

arwes

  • Gast
Linux installeren lukt niet
« Gepost op: 2006/11/01, 13:34:03 »
Het lukt me niet om "een" Linux-installatie te doen.

Ik kreeg een volledig SUSE 9.3 Pro pakket maar die herkent de CDRom niet.
Via post heb ik 6.06 LTS 64-bit en 6.06LTS aangekregen. Booten met deze 2 CD's geeft als resultaat:

Loading essential drivers >>OK
Mounting Root File Sysytem
Decompressing Linux >>Done
Booting the kernel
[60.695635] PCI: failed to allocate mem resource #6:20000@90000000 for 0000:01:00.0

In de PC zitten 2 PCI kaarten: draadloze PCI DLink DWL-G520+ en een Nvidia E6600GT met 256 MB

Verder heb ik een ISO CD gebrand van Edgy i386 maar die herkent ook de CDRom niet en vraagt om een driver te installeren vanaf een diskette.
De CDRom is een Samsung SH-D162 en de DVD-RW is een Samsung SH_S162. Drivers heb ik gevonden maar zijn te groot om op een diskette te zetten

arwes

  • Gast
Linux installeren lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/01, 14:00:08 »
Andere CDRom gemonteerd >> zelfde resultaat

PC gegevens:
Intel DualCore2 X6400

Linux installeren lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/01, 14:48:05 »
DualCore is dus een 64-bits systeem, als de 64-bits desktop-CD niet werkt, wordt hoogst waarschijnlijk je hardware niet 100% ondersteund.

Linux installeren lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/01, 14:50:24 »
Probeer eens de nieuwe versie '6.10 Edgy Eft' te downloaden en installeren.
Die heeft namelijk een nieuwere kernel die meer nieuwere hardware ondersteund.

arwes

  • Gast
Linux installeren lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/01, 15:10:22 »
Neem ik dan best de desktop-versie of de Alternate-versie?
Of maakt het in dit geval geen verschil. Nog even vermelden dat het Mobo een vrij recente Intel Westchester is (en dat idd geen volledige hardware-ondersteuning wordt geboden)

Linux installeren lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/01, 15:12:59 »
Gezien het feit dat je een nieuw systeem hebt, ga ik er vanuit dat je meer dan 256MB RAM hebt ;).
Dus de desktop-CD is zeer zeker aan te raden,
dit omdat je dan zonder te installeren al kunt zien of het wel of niet op je PC draait.

Offline mcgyver

  • Lid
Linux installeren lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/01, 17:53:30 »
Mijn advies:

Download beide op herschrijfbare cd's. Gebruik dan de live cd om rond te neuzen en de alternate om te installeren (werkt veel prettiger, je snapt dan ook direct meer en het is makkelijker om je /home directory goed weg te zetten). Als je een 2e pc hebt, kan je me toevoegen bij msn en dan help ik je online tijdens de installatie.

arwes

  • Gast
Linux installeren lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/01, 20:07:01 »
@McGyver

alvast bedankt voor het aanbod.
Heb 2 PC's en zal beide bestanden branden

arwes

  • Gast
Linux installeren lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/05, 11:54:51 »
De beide CD's zijn gebrand.
Toch al even geprobeerd: taal en toetsenbord ingesteld maar "Er is gen gewoon CD station gedetecteerd"

arwes

  • Gast
Linux installeren lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/05, 12:21:55 »
Vorig bericht had betrekking op de Alternate AMD64 CD.

Nu even peprobeerd met de Desktop AMD64-versie: /bin/sh: can't acces tty: job control turned of (initramfs)

Offline mcgyver

  • Lid
Linux installeren lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/05, 21:35:59 »
Liever geen 64 bits versie. En eerst opstarten met de live cd, beetje rondneuzen en dan pas installeren.

arwes

  • Gast
Linux installeren lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/06, 17:48:31 »
Heb nu de Desktop en de Alternate-versie van Edgy i386 gebrand. Net zoals bij de 64 bit-versie wordt de CDRom niet herkend met beide CD's.
De Desktop-verise start ook niet vanaf de CDRom. Nochthans is dit wel tweemaal gelukt met de 64 bit CD van Edgy. Nadien kwam de fout zoals in mijn eerste post:

Loading essential drivers >>OK
Mounting Root File Sysytem
Decompressing Linux >>Done
Booting the kernel
[60.695635] PCI: failed to allocate mem resource #6:20000@90000000 for 0000:01:00.0
Het is me ook nog niet duidelijk over welke PCI-kaart het hier gaat; de draadloze netwerkkaart DLink DWL-G520+ of de NVidia 6600GT.

Offline mcgyver

  • Lid
Linux installeren lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2006/11/06, 17:57:55 »
Vreemd, hoeveel optische drives heb je? Schoonmaken zou mss helpen. Ik neem aan dat je weet dat hij als iso gebrand moet worden? Als je de mogelijkheid hebt, probeer het eerst bekabeld en daarna pas draadloos (nadat alles is geinstalleerd) Je hebt veel pech, gaat zelden zo moeilijk. Heb je de mogelijkheid om via cdrom op te starten in je bios aangegeven?

arwes

  • Gast
Linux installeren lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2006/11/07, 06:50:31 »
2 optische drives: DVDRom is een Samsung SH-D162 en de DVD-RW is een Samsung SH-S162. Schoonmaken is niet echt een optie denk ik. De PC is amper 2 maanden oud.
De CD's zijn als ISO gebrand met Nero (Image branden), net zoals ik andere ISO's brand. Ook de Ubuntu CD's die ik ontvangen  heb per post geven hetzelfde resultaat.
Na mijn A: staion staat de CDRom als tweede voor opstarte, daarna komt de HD. Ook op deze manier heb ik mijn Win XP ge

Offline mcgyver

  • Lid
Linux installeren lukt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2006/11/07, 08:11:36 »
Hij doet het dus in geen van beide optische drives? Stomme vraag, maar je hebt ze wel als master en slave neem ik aan. Ja, sorry maar ik vind dit zeer vreemd, dan moet je naar "gekke" dingen vragen. Ik raad je aan om via kabel te installeren zei ik al, maar dan moet hij je optische drive wel zien. Het was mogelijk om een minimale installatie te doen op een USB stick en daarna via ftp de boel te installeren, je moet dan wel zelf een wat invullen (netwerkadressen etc). Ik denk dat het nog steeds kan, maar hoe weet ik niet.   Heb je soms sata en/of raid? zeg ook iets meer over je moederbord en processor.

Ik roep bij deze de "zware jongens" op om dit geval te bekijken. Dennis, Profox, Kenny ??? Jullie hulp is dringend gewenst. Ik vindt niet dat we Arwes aan Bill Gates moeten overlaten.

Linux installeren lukt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2006/11/07, 08:59:03 »
Ik weet al wat je probleem zal zijn ;)

Je hebt vast een moederbord met een JMicron chip erop. Heeft je moederbord P965 (de intel chipset) in de naam?
Had eveneens hetzelfde probleem als jij (alle linux distributes hadden dit probleem trouwens), de JMicron chip wordt gewoon niet herkend.

Maar met de nieuwste Edgy Desktop Live CD gaat alles vlekkeloos.
Mijn IDE cd/dvd is aangesloten op de gewone IDE kabel (die naar de JMicron chip gaat) en mijn SATA hardeschijven zijn op de intel SATA poorten aangesloten. Je kan de poorten herkennen aan hun kleur. Meestal heeft je moederbord 1 SATA connector die een ander kleur heeft dan de X aantal intel SATA connectoren. De ene connector met het andere kleur is de connector van de JMicron chip.

Dus even recapituleren:
 * Nieuwste Edgy Desktop CD (geen 64bits versie, anders werken sommige dingen niet)
 * cd/dvd op je ide kabel
 * SATA schijven op de intel SATA connectoren.
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

arwes

  • Gast
Linux installeren lukt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2006/11/07, 12:11:48 »
Het is idd een moeilijke bevalling maar moeilijk gaat ook. We houden de moed erin.

Mobo Intel Desktop Board DG965 WH met de G965 Express Chipset.
De processor is een Intel Dual Core2 E6400.
Ram geheugen: 2 x 1GB@667 MHz

De 2 optische stations zijn aangesloten als Master/Slave op de IDE-poort van het mobo.
Er is 1 Sata-connector met purper kleur waarop de schijf hangt van 250 GB die , naast de C: voor XP, ook bedoeld is om Ubuntun op te installeren.
De 5 andere Sata-connectoren hebben een rode kleur waarop nog 2 HD's hangen van elk 250 GB
Onder Windows heb ik wel een raid controller ge

Offline mcgyver

  • Lid
Linux installeren lukt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2006/11/07, 12:55:53 »
het lukt dus via geen van beide optische drives? Ook geprobeerd op de andere? Helpt het om bij 1 optische schijf het stekkertje er even uit te halen? (bij beide 1 voor 1 proberen). Misschien ook proberen om alleen je schijf waarop je wil installeren aan te sluiten (samen met 1 optische), als het lukt doen we de rest. Zware bevallingen geven ook gezonde kinderen, dus deze mag niet dood. is voor ons allen een testcase.

arwes

  • Gast
Linux installeren lukt niet
« Reactie #18 Gepost op: 2006/11/07, 13:59:33 »
Ik heb beide optische drives geprobeerd >> zelfde resultaat.
Ik ga je voorstel proberen om

arwes

  • Gast
Linux installeren lukt niet
« Reactie #19 Gepost op: 2006/11/07, 22:43:25 »
Nieuwste Edgy i386 Desktop gebrand.

Alleen de DVD/RW aangesloten op Sata0 en

Linux installeren lukt niet
« Reactie #20 Gepost op: 2006/11/08, 00:13:57 »
Ik neem aan, gezien jou specifieke probleem, dat je een relatief nieuw moederbord hebt.
Het probleem is soms, vaak ook niet, dat toevallig bepaalde moederborden nog niet ondersteund worden.
Waarschijnlijk wordt de SATA configuratie van jou specifieke moederbord nog niet ondersteund.
Dit ligt niet aan Linux maar helaas aan de beroerde ondersteuning voor Linux betreft nieuwe hardware, door het nalaten van de fabrikant.

Het zal zeker tijdens de volgende versie 7.04 beter ondersteund worden.
Betreft allernieuwste hardware loopt linux altijd een stapje achter...

Linux installeren lukt niet
« Reactie #21 Gepost op: 2006/11/08, 01:24:25 »
Hmmz het zou aan de nieuwe hardware kunnen liggen maar we mogen niets uitsluiten, dunkt me.
Nieuw computer betekent nieuwe spullen en ook nieuwe spullen kunnen (al-dan-niet) half kapot zijn.
Met name Geheugen chips kunnen de boel aardig in het 100 schoppen.
Dus zou je voor mij eens je geheugen bankjes willen testen ????

Download Memtest86
Zet hem op een floppy en boot van de floppy.
Als hij opstart begint hij de korte test, echter je kan ook de lange test nemen achteraf als hij nix vind.

Wat je absoluut niet wilt zien is data in het midden van je scherm wat naar beneden scrolt.
Alleen maar aan de bovenkant het verloop van de test.
Je hebt grote banken erin zitten dus de test kan ff duren.

Koester deze floppy en dit proggie, het heeft mij al heel vaak geholpen met wazige problemen bij computers :P

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

arwes

  • Gast
Linux installeren lukt niet
« Reactie #22 Gepost op: 2006/11/10, 08:54:42 »
De resultaten van de Memtest-86 v3.2

Cached: 2030 M
RsvdMem: 1176 K

Standaard test:
Pass: 9
Errors: 0

Bit Fade Test:
Pass: 3
Errors: 0

Bij de ECC-test krijg ik de boodschap: chipset not supported

Linux installeren lukt niet
« Reactie #23 Gepost op: 2006/11/11, 01:56:04 »
Dan kunnen we dit in ieder geval uitsluiten.

Blijft nog over dat wazige probleem ???
OF zoals al eerder gezegd het word nog niet ondersteund. :(

hmmmz

als ik een oplossing vind geef ik wel een schreeuw :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Linux installeren lukt niet
« Reactie #24 Gepost op: 2006/11/11, 04:38:08 »
Die PCI problemen kan je proberen te omzeilen met boot parameters. Stel in het hoofdmenu door middel van de F-toetsen de taal/toetsenbordindeling etc. in en druk daarna op F6 en typ achter de 2 streepjes: noapic nolapic
en daarna druk je op enter...

als dat niet lukt, probeer het eens met: acpi=off pci=noacpi
in plaats van "noapic nolapic"

of misschien wel alle 4 tegelijk ...

Als je nog wat van je laat horen, dan zal ik morgen nog wel eens proberen te zoeken naar mogelijke oorzaken/oplossingen van het probleem.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)