Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [ANDERS OPGELOST] ATI-driver op Natty - wat is wijsheid  (gelezen 1797 keer)

Offline JvH

  • Lid
[ANDERS OPGELOST] ATI-driver op Natty - wat is wijsheid
« Gepost op: 2011/05/09, 20:41:36 »
Afgelopen week heb ik 11.04 geïnstalleerd.
Alles loopt nu goed, of liever gezegd, zo goed als je van een release kunt verwachten die bepaald nog niet droog achter de oren is :)

Maar ik zit nu wel in mijn maag met de ATI-drivers in Natty.
Ik heb een Radeon HD4870, en gebruik nu de open source driver. Op zich werkt dat wel goed, alleen zijn de prestaties minder dan in 10.10.
Ubuntu biedt me als alternatief de gesloten driver, die in principe stukken sneller zou moeten werken. Maar de prestaties daarvan zijn helemaal belabberd op mijn systeem. Op internet zag ik mensen beweren dat uitschakelen van tear-free desktop en v-sync soelaas zouden moeten bieden, maar daar merk ik niet erg veel van.

Dus ben ik benieuwd naar de ervaringen van andere ATI-gebruikers onder Natty. Is het jullie wel gelukt een behoorlijk presterende videodriver te installeren? Zo ja, hoe?
« Laatst bewerkt op: 2011/05/15, 21:50:56 door JvH »

Offline brent8800

  • Lid
Re: ATI-driver op Natty - wat is wijsheid
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/09, 20:45:57 »
Ik heb die gesloten driver inderdaad ook. Via extra stuur progamma's. Bij mij werkt ati kaart nu beter dan in 10.10. En het werkt ook goed.
Ubuntu 14.04 LTS

Re: ATI-driver op Natty - wat is wijsheid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/09, 20:49:48 »
brent +1
Nja, toen ik nog Ati gebruikte een paar maanden geleden :P

Offline liawim

  • Lid
Re: ATI-driver op Natty - wat is wijsheid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/09, 20:55:25 »
heb ook een ati, en die werkt nu beter 11.04 dan in 10.10. ^-^

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ATI-driver op Natty - wat is wijsheid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/09, 21:00:48 »
Mijn ATI werkt met de gesloten-drivers juist slecht, dan ga ik dingen en balken missen op het scherm.
De open-source drive werkt bij mij zonder problemen.
Mijn advies: maak een backup en test het gewoon...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: ATI-driver op Natty - wat is wijsheid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/09, 21:12:02 »
Heb slechte ervaringen met mijn ATI radeon Xpress 200M in Ubuntu 11.04 Normaal krijg je na installatie automatisch de optie om voor de gesloten drivers, maar daar staat alleen mijn modem en daar heb ik geen enkel probleem mee, hij geeft geen Videokaart weer. In andere versies had ik er ook nooit problemen mee, maar sinds 11.04 is alles anders, zelfs als ik in de classic weergave ga. Aan het aantal snelgroeiende klachten op het forum te lezen, is de video weergave in 11.04 toch nog een behoorlijk probleem.

Offline brent8800

  • Lid
Re: ATI-driver op Natty - wat is wijsheid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/09, 21:19:58 »
11.04 vind de drive direct. in 10.10 had ik dat niet, en moest ik het zelf installeren.
Ubuntu 14.04 LTS

Offline vanmill8

  • Lid
Re: ATI-driver op Natty - wat is wijsheid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/09, 21:56:56 »
ik heb vandaag een ATI videokaart laten installeren , voorheen had ik een VIA kaart.
ik had niets dan problemen voorheen, maar nu werkt alles goed . ik kan dvd,s full screen afspelen en ook de webcam in xvid werkt nu goed .
die ATI video kaart werkt goed, althans bij mij wel .

Re: ATI-driver op Natty - wat is wijsheid
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/09, 22:59:39 »
Mijn ATI werkt met de gesloten-drivers juist slecht, dan ga ik dingen en balken missen op het scherm.
De open-source drive werkt bij mij zonder problemen.
Mijn advies: maak een backup en test het gewoon...........

Niks backup. Als het mis gaat, is gewoon een kwestie van recovery mode>>>Drop to terminal>>>sudo apt-get remove fglrx && sudo shutdown -r now
;)

Offline JvH

  • Lid
Re: ATI-driver op Natty - wat is wijsheid
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/10, 09:33:17 »
Bij mij werken zowel de open source als de gesloten driver wel... de prestaties zijn alleen beduidend slechter dan in 10.10.
Hebben jullie soms nog bepaalde instellingen aangepast om het goed draaiend te krijgen?

Offline brent8800

  • Lid
Re: ATI-driver op Natty - wat is wijsheid
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/10, 09:37:29 »
Ik heb niks aangepast. Gewoon op activeren klikken in  "extra stuurprogmma's" en het werkt super. Bij mij zelf beter dan in 10.10
Ubuntu 14.04 LTS

Offline JvH

  • Lid
Re: ATI-driver op Natty - wat is wijsheid
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/10, 09:41:06 »
Vreemd. Misschien dat het type/model kaart ook nog een rol speelt daarin.

Offline liawim

  • Lid
Re: ATI-driver op Natty - wat is wijsheid
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/10, 16:55:03 »
heb een ati radeon express 200m en draait goed op opensource driver. :D

Offline JvH

  • Lid
Re: ATI-driver op Natty - wat is wijsheid
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/10, 19:39:50 »
Ja die open source driver oogt bij mij ook vloeiender dan de closed source.

Ik heb in CCSM bij de OpenGL-plugin Sync to VBlank uitgeschakeld (zag ik ergens op internet), en dat lijkt de situatie (met closed source driver) werkbaarder te maken.

Maar ik blijf het idee houden dat het onder Maverick lekkerder liep.

Zou het kunnen dat de closed source driver en aanverwante pakketten het komend half jaar updates krijgen in Natty? Of doen ze dat alleen bij het uitkomen van een nieuwe release?

Offline JvH

  • Lid
Re: ATI-driver op Natty - wat is wijsheid
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/15, 21:50:23 »
Ik heb maar een hele andere oplossing gekozen.
Ik ben teruggegaan naar 10.04, en heb daar de nieuwste ATI-driver (van de site dus) geïnstalleerd.