Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren van KDE 4.8  (gelezen 13255 keer)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Installeren van KDE 4.8
« Gepost op: 2012/02/17, 18:51:05 »
Hoewel dit voor een ervarener Kubuntero een peulenschilletje is, kan dit wellicht handig zijn, dus bij deze.

Er zijn al allerlei screenshots beschikbaar, van hoe Kubuntu 12.04 eruit komt te zien, zoals bv. hier: http://news.softpedia.com/news/Kubuntu-12-04-LTS-Alpha-2-Screenshot-Tour-250502.shtml .

En dat is mooi, maar wat je hier ziet is gewoon KDE 4.8.

Op Kubuntu 11.10 en ook Mint 12 KDE staat standaard KDE 4.7.4.; KDE 4.8 is een stuk sneller en gestroomlijnder, dat zal opvallen als je dit installeert. En dat kan gewoon op Kubuntu 11.10.
Wil je weten welke KDE-versie je geinstalleerd hebt, open een terminal (Konsole), en geef in: kde4-config -v (Ik neem aan, dat er maar zeer weinigen zijn, die nog met KDE 3 werken...).

(Intermezzo: overweeg eens een drop-down terminal. Dan hoef je alleen maar F12 te geven, en de terminal staat op het scherm. Dit heet 'guake' onder Gnome, en 'yakuake' onder KDE. Zit gewoon in de repos, hou dan wel de kat uit de buurt van je keyboard.)

Om KDE 4.8 te installeren, geef je in de terminal de volgende commando's:

sudo add-apt-repository ppa:kubuntu-ppa/backports
en hierna:

sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade
Dit duurt wel even, je kan in de tussentijd op alle gemak wat koffie gaan zetten oid.
Hierna herstarten, et voilà.
Toegegeven, dit is een ppa, en dus hiermee op eigen risico; want KDE 4.8 zit nog niet in de standaard-installatie van Kubuntu 11.10. Niettemin is dit geen ppa van een enkele duistere dev, dus het risico is 'laag'.

Wil je om moverende redenen KDE 4.8 toch verwijderen, gaat dit alsvolgt:

sudo apt-get install -y ppa-purge
sudo ppa-purge ppa:kubuntu-ppa/backports
sudo apt-get -f -y autoremove

Veel plezier ermee!
« Laatst bewerkt op: 2012/02/17, 18:58:22 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Installeren van KDE 4.8
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/17, 19:21:03 »
Aan de screenshots te zien is ie een stuk beter gemaakt qua letterscherpte.

Dat wazige is precies een heus stuk weggewerkt, en dat is een dikke +

Ga die zeker eens een run geven, wie weet ga ik volledig over op Kubuntu.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ramana

  • Lid
Re: Installeren van KDE 4.8
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/17, 21:10:39 »
Draai al een aantal dagen 4.8. super! Vergeet unity 5.2, vergeet Gnome 3.3, vergeet Cinnemon: KDE 4.8 heeft het allemaal al in zich!

Re: Installeren van KDE 4.8
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/18, 10:28:37 »
Stevige reclame Ramana ;) , heb net Kubuntu binnengehaald en straks een spin geven.

Thx Asphyxia voor de tip(s) over Guake zelfs in Unity is ie bloedmooi en vooral handig met de F12-toets. Handig.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

drum

  • Gast
Re: Installeren van KDE 4.8
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/18, 11:30:13 »
Draai al een aantal dagen 4.8. super! Vergeet unity 5.2, vergeet Gnome 3.3, vergeet Cinnemon: KDE 4.8 heeft het allemaal al in zich!
Kan dit enkel bevestigen ;)

Re: Installeren van KDE 4.8
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/18, 17:04:33 »
Net 12.04 geïnstalleerd Kubuntu, en het is gewoon SUPER ! Enkel Thunderbird weigert nog dienst maar ja het is een alpha natuurlijk. Buitengewoon mooi die nieuwe KDE.

Inderdaad, vergeet Unity/...... dit is gewoon echt af.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Installeren van KDE 4.8
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/18, 17:11:29 »
KDE 4.8 heeft me zeer aangenaam verrast, vandaar dit topic. Kubuntu 11.10 met KDE 4.8 loopt op mijn netbookje (dus geen snelheidsmonster) even snel en soepel als Mint 12 met cinnamon, en dat wil toch wat zeggen...

Nog een paar details, voor wie er wat aan heeft:

- Standaard browser is Rekonq. Die heb ik toch alweer gecrasht gehad, niettemin voor 'even wat opzoeken' prima te gebruiken. Ik zweer nog altijd bij Firefox, en die ziet er goed uit onder KDE (waar Opera vreselijk lelijk onder oogt). Er is een Firefox in Qt in ontwikkeling, maar dat is nog een pre-alpha.

- Standaard IRC-client is Quassel, zeg maar de KDE-versie van XChat. Prima te gebruiken, maar ik ben nog geen IRC-client tegengekomen die zó goed en uitgebreid is als Konversation. Die zit gewoon in de repos.

- Standaard muziekspeler is nog altijd Amarok. Smaken verschillen, maar ik vind Amarok de lady Gaga onder de muziekspelers. Ik heb een lichtgewicht eenvoudige KDE muziekspeler geinstalleerd: Clementine.

- Je kan de bekende cpu-vreter Nepomuk uitzetten in de opstartvoorwaarden. Hoewel hij dit niet leest, met dank aan BluesKaj van het IRC kubuntu-kanaal voor deze tip.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Installeren van KDE 4.8
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/18, 17:40:23 »
een beetje off-topic// Clementine crasht hier op 12.04 constant; sterker nog hij start gewoon niet op (gemeld) -- einde Off-topic

Wat me opvalt aan KDE 4.8 is de zeer goede scherpte van de letterweergave, daar hebben ze echt goed aan gewerkt. Ik heb zelfs de indruk dat het beter is dan bij Ubuntu Unity (zeker als ik 2 identieke pagina's naast elkaar zet) .

Ook de snelle boottijd van het totaalpakket is echt een aangename verrassing. Ik denk aan een permanent gebruik van KDE.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Installeren van KDE 4.8
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/18, 17:44:29 »
Konversation was t/m 9.10 de standaard, daarna kwam helaas Quassel.
Overigens vind ik het wel vreemd want hier zag Opera er altijd top uit op KDE.

Re: Installeren van KDE 4.8
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/22, 09:34:36 »
Een kleine aanvulling:

standaard wordt in de fonts het Ubuntu-lettertype gebruikt bij de installatie. Deze grootte is gezet op waarde 9.
Het is veel aangenamer voor je ogen dat je de meeste waarden echter op 10 zet en de anti-aliasing mode aanzet (ingeschakeld) bij die instellingen kan  je best voor middel kiezen.
Op die manier zit de complete weergave van de letters (een zwak punt in KDE gewoonlijk) veel beter.

Op Askubuntu wordt gewag gemaakt van een bug aangaande deze tip, maar aangeraden wordt om wat te spelen met deze instellingen. KDE 4.8 heeft blijkbaar nog dezelfde problemen als de voorgaande versie(s) aangaande deze materie.

Een ervaren Kubuntero weet dat wel, maar ik dacht: ik zal het maar even vermelden voor de nieuwkomers.

Bereiken: kick-off - systeeminstellingen - uiterlijk van programma's - links lettertypen kiezen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Installeren van KDE 4.8
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/22, 10:33:12 »
Mooie aanvulling op het stukje op mijn site ;)
Overigens komt KDE ook met een eigen lettertype :)
http://www.omgubuntu.co.uk/2012/01/kde-font-oxygen-available-for-testing/

Re: Installeren van KDE 4.8
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/22, 16:21:30 »
Ah Vistaus, ga je Kubuntu dan blijven ondersteunen met je site en adviezen ? Dat zou heel erg leuk zijn !

Er zijn ondertussen ook wat Blogs over Kubuntu 12.04  en daar wordt dit alleen maar bevestigd ivm met de lettergrootte.

Persoonlijk vind ik de Ubuntu-letters echt wel ok, en KDE heeft blijkbaar ook haar eigen letters maar ik vind het maar zozo (waarschijnlijk speelt de gewoonte mee, dat besef ik).

« Laatst bewerkt op: 2012/02/22, 16:36:45 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline MKe

  • Lid
Re: Installeren van KDE 4.8
« Reactie #12 Gepost op: 2012/02/25, 12:16:12 »
Hoeveel risico loop je met die backport ppa? Wordt daardoor niet te veel dingen geinstalleerd die instabiel zijn?

Re: Installeren van KDE 4.8
« Reactie #13 Gepost op: 2012/02/25, 12:47:48 »
Ah Vistaus, ga je Kubuntu dan blijven ondersteunen met je site en adviezen ? Dat zou heel erg leuk zijn !

Er zijn ondertussen ook wat Blogs over Kubuntu 12.04  en daar wordt dit alleen maar bevestigd ivm met de lettergrootte.

Persoonlijk vind ik de Ubuntu-letters echt wel ok, en KDE heeft blijkbaar ook haar eigen letters maar ik vind het maar zozo (waarschijnlijk speelt de gewoonte mee, dat besef ik).



Letterweergave blijft een lastig iets in Kubuntu. Heb nu wel een instelling waar ik redelijk tevreden mee ben maar idd standaard vind ik de lettertjes veel te klein. Ubuntu weet op de een of andere manier letters wel heel mooi (misschien ook een kwestie van gewenning en smaak) weer te geven dus dat moet ook kunnen in Kubuntu.

Re: Installeren van KDE 4.8
« Reactie #14 Gepost op: 2012/02/25, 13:02:51 »
Hoeveel risico loop je met die backport ppa? Wordt daardoor niet te veel dingen geinstalleerd die instabiel zijn?

Nee, daarvoor is de bèta backports-PPA.
De gewone backports PPA is prima stabiel. Immers, Kubuntu = KDE van upstream met bijna geen aanpassingen. Die backports PPA bevat alleen een nieuwe, stabiele KDE-versie en is dus zo stabiel als maar kan. Als er al iets instabiel is, dan is dat dus upstream instabiel. Maar niks is 100% stabiel, dus wat dat betreft is het risico net zo groot als een tussenversie van Ubuntu installeren.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Installeren van KDE 4.8
« Reactie #15 Gepost op: 2012/02/28, 11:42:41 »
Net KDE 4.8 geïnstalleerd. Het enige probleem was dat de pager widget was verpest was. Verwijderd en terug gezet en hij is weer normaal. Ook het lettertype is geweldig. Net zoals hierboven al gezegd is, niets dan hulde!

Al moet ik nog wel even uitvogelen hoe ik notifications van uBlog aan zet. Zou leuk zijn om een melding te krijgen bij Twitter mentions.

Re: Installeren van KDE 4.8
« Reactie #16 Gepost op: 2012/02/28, 15:59:48 »
Heb nu met 11.10 de test gedaan en het is gewoon supergoed verlopen.

Een belangrijk detail: door die upgrade werkt het Muon softwarecentrum volledig naar behoren (wat niet het geval was met de standaard 4.7).

Screenshots in Etalage volgen nog :P
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Installeren van KDE 4.8
« Reactie #17 Gepost op: 2012/02/28, 16:18:53 »
Heb nu met 11.10 de test gedaan en het is gewoon supergoed verlopen.

Een belangrijk detail: door die upgrade werkt het Muon softwarecentrum volledig naar behoren (wat niet het geval was met de standaard 4.7).

Screenshots in Etalage volgen nog :P

Graag.  :D

Als ik het goed begrijp heb je nu in 11.10 KDE 4.8 geinstalleerd via backports?

Re: Installeren van KDE 4.8
« Reactie #18 Gepost op: 2012/02/28, 16:22:46 »
Ja inderdaad; deels omwille van KDE 4.8 en deels omwille van een test met dat softwarecentrum waarvan ik wist dat het in 12.04 perfect werkte. :P
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Installeren van KDE 4.8
« Reactie #19 Gepost op: 2012/03/07, 17:53:48 »
He, getver.Alle GTK dingen zien er niet uit. Voor KDE 4.7 had ik een oplossing gevonden, maar in 4.8 weigert het dienst. Iemand?

Re: Installeren van KDE 4.8
« Reactie #20 Gepost op: 2012/03/07, 18:46:44 »
Heb je de updates (backports) gedaan ? Dan zou je best via pakketbeheer een opwaardering doen, heb ik ook gedaan en daarna was alles terug mooi en soepel.
FF kreeg de zwaarste klappen van die update; hij zag eruit als iets van W98 .... maar met die upgrade was dat euvel weggewerkt.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Installeren van KDE 4.8
« Reactie #21 Gepost op: 2012/03/07, 18:50:28 »
hmm
eens proberen

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Installeren van KDE 4.8
« Reactie #22 Gepost op: 2012/03/07, 18:56:52 »
Jaah!! Joris, dankje, echt!! Hij doet het weer :D

Re: Installeren van KDE 4.8
« Reactie #23 Gepost op: 2012/03/07, 19:39:21 »
you're welcome    :D
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Solosimpi

  • Lid
Re: Installeren van KDE 4.8
« Reactie #24 Gepost op: 2012/03/08, 22:45:29 »
Als Linux-leek is het zelfs mij gelukt om in zowel mijn Mint 11 en mijn Kubuntu OneiricOcelot deze KDE 4.8 erin te frommelen. En ook mijn Muon softwarecentrum is weer benaderbaar. Gaf steeds de bug melding.