Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 9.10 volumeregelaar kwijt, systeemgeluiden? rechtsklik format weg hoe,  (gelezen 2562 keer)

Offline GerardZZ

  • Lid
Hallo, ik ben zojuist van 8.04 naar 9.10 verhuisd en ik heb nog wat akkefietjes (ik kom het weekend wel door :-))
Misschien kan iemand me een stapje verder helpen;

1,
 Ik ben de volumeregelaar kwijt in panel. Die heb ik teruggezet met een zelfgemaakte panelknop met 'gnome-volume-control' maar dan krijg ik direct 'voorkeuren' i.p.v. linksklik het volumeregelaartje met rechtsklik 'voorkeuren'.
Weet iemand toevallig het commando daarvoor?
<opgelost>

2,
Ik wil m'n systeemgeluiden veranderen. Waar is 'systeemgeluiden' gebleven?

3,
Ik wil de opstartgeluiden veranderen, waar doe ik dat?
Het zat ooit in 'aanmeldvenstervoorkeuren-toegankelijkheid-geluid'.

4,
Als ik op een windowspartitie klik wordt die pas gemount als ik m'n wachtwoord heb gegeven. Hoe zet je dat uit?

5,
Als ik rechtsklik op m'n windowspartitie kan ik kiezen voor 'format'. Hoe haal ik dat weg? Vind ik nogal overdreven, wel grappig van ubuntu natuurlijk...
<opgelost>

6,
Grub werkt, en daar is alles mee gezegd. Hoe is het mogelijk dat een grote distributie als Ubuntu het meest lullige,rudimentaire grubschermpje laat zien als visitekaartje bij het opstarten van een final release! Half jaar geleden Dreamlinux geinstalleerd die gewoon een kleurtje, een logootje, een fatsoenlijk stukje tekst laat zien, ook grub 2, (als ik me niet vergis).

7,
Dat zijn op het eerste gezicht m'n eerste minpuntjes van 9.10
Voor de rest werk alles geweldig!
« Laatst bewerkt op: 2009/10/30, 16:13:24 door GerardZZ »

Offline Dave

  • Lid
Re: 9.10 volumeregelaar kwijt, systeemgeluiden? rechtsklik format weg hoe,
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/30, 10:11:53 »
visitekaartje?
Ik krijg het enkel te zien als ik er om vraag tijdens het opstarten.
Het bios heeft toch ook geen blauwe bloemetjes behang?

Offline vanadium

  • Lid
Re: 9.10 volumeregelaar kwijt, systeemgeluiden? rechtsklik format weg hoe,
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/30, 10:12:40 »
1. Die volumeregelaar hoort bij je "notification area". Voeg dus "Notification area (terug) toe aan je paneel.

3. Daar heb ik ook op gezweet. Een spijtige regressie zoals dat alleen in open source land kan. volgens deze draad
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gdm/+bug/437429
heb ik volgende commando's uitgevoerd:
sudo -u gdm dbus-launch gconftool-2 --set /apps/gdm/simple-greeter/settings-manager-plugins/sound/active --type bool false
sudo -u gdm dbus-launch gconftool-2 --set /desktop/gnome/sound/event_sounds --type bool false
De eerste blijkt het niet te doen, de tweede wel. Mogelijk volstaat het tweede commando.


Offline GerardZZ

  • Lid
Re: 9.10 volumeregelaar kwijt, systeemgeluiden? rechtsklik format weg hoe,
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/30, 11:01:59 »
@ vanadium, Bedankt,

1,
'mededelingengebied' is toegevoegd en dat werkt.

2,
Ah! een officiele 9.10 bug dus. Ga ik mee aan de slag.

2 en 3,
Je kunt wel een ander gnomeaudio theme installeren met een ander opstartgeluid.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/30, 11:42:45 door GerardZZ »

Offline GerardZZ

  • Lid
Re: 9.10 volumeregelaar kwijt, systeemgeluiden? rechtsklik format weg hoe,
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/30, 16:12:50 »
5,
Aha, dat programma heet 'Palimpsest' (aparte naam trouwens) en nadat die is geuninstalled kan ik niet meer met een paar klikken m'n windowspartities deleten.

Offline GerardZZ

  • Lid
Re: 9.10 volumeregelaar kwijt, systeemgeluiden? rechtsklik format weg hoe,
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/30, 18:43:58 »
2 en 3,
Dat kan ook, handwerk weliswaar, nieuwe geluid naam geven van oude geluid, zitten in map usr-share-sounds-ubuntu.

Offline Jenske

  • Lid
Re: 9.10 volumeregelaar kwijt, systeemgeluiden? rechtsklik format weg hoe,
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/01, 17:40:37 »
1. Die volumeregelaar hoort bij je "notification area". Voeg dus "Notification area (terug) toe aan je paneel.
(...)

Zeer vreemd dat dit zou werken, want dat heeft volgens mij niks met de geluidsvolume-applet te maken.

Dit gezegd zijnde: ik heb hetzelfde probleem. Ik kan geen volumeregelaar meer in mijn paneel toevoegen. Mogelijk heeft dit iets te maken met KDEnlive, waar ik geluidsproblemen had. De website van KDEnlive meldde me dat ik er de PulseAudio packages moest afgooien, wat ik heb gedaan.

Hoewel ik dus nog wel geluid hoor, kan ik het volume niet meer aanpassen vanuit de werkbalk.
Bovendien -- en da's veel erger -- kan ik systeem>voorkeuren>geluid OOK niet meer opstarten.

Ik vermoed dat ik dus iets teveel heb weg gezwierd.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: 9.10 volumeregelaar kwijt, systeemgeluiden? rechtsklik format weg hoe,
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/01, 19:59:06 »
Citaat
Zeer vreemd dat dit zou werken
Bij mij zit dat luidsprekericoontje in de tray. Ik vind in "Sound preferences" evenwel geen optie om dat trayicoon aan/af te zetten. Dat het bij jou niet verschijnt, kan er inderdaad op wijzen dat je iets gebroken hebt in je configuratie.

Offline Jenske

  • Lid
Re: 9.10 volumeregelaar kwijt, systeemgeluiden? rechtsklik format weg hoe,
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/05, 10:32:34 »
Inmiddels is het "opgelost". Ik had er nl. op advies van een aantal websites rond KDEnlive pulseaudio af gegooid en dat was blijkbaar genoeg om ook de volumeregelaar eraf te keilen.

Het moet wel gezegd: KDEnlive heeft me (hoewel het op mijn 9.04 wél goed werkte) al heel wat kopbrekens bezorgd in deze 9.10 van Ubuntu. Maar de ervaring leert dat "ze" het na de introductie van een nieuwe release altijd wel opgelost krijgen na een paar weken.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM