Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu & ADSL (grafisch)  (gelezen 2222 keer)

Grolsch

  • Gast
Ubuntu & ADSL (grafisch)
« Gepost op: 2005/10/02, 18:18:57 »
Wat ik mij afvroeg is kan je de ADSL verbinding (voormalig mxstream nu adsl van kpn, maar ik weet niet of andere providers ook zo werken) ook instellen zonder de terminal te gebruiken (het gaat hierbij om de Ethernet versie met speed touch home modem)? Ik gebruik nu voor mijn ADSL verbinding het script van ADSL4Linux.nl (die site is inmiddels verdwenen en er staat alleen nog een " Vriendelijke"  Duitse tekst) maar ik vind dat eigenlijk altijd een beetje aanvoelen als een noodoplossing en zou liever ergens een icoontje hebben waarop ik kan klikken om verbinding te maken in plaats van de terminal te openen en daar het comando "sudo adsl start"  te geven. (of de root terminal zonder sudo, ik zag na de update vandaag dat de root terminal weer terug is gelukkig)
Het lijkt mij mooi als alles gewoon grafisch kan worden gedaan en er een soort van beschrijving kan worden gegeven zoals in dat boekje staat wat je bij de adsl rommel hebt gekregen, maar dan voor Linux.

Oke mijn poging was dus:
In het menu Systeem>Beheer>Netwerk
Daar kan de eigenschappen van de Ethernetkaart worden ingesteld
De volgende instellingen lijken mij dan logisch:
Een vinkje bij " deze verbinding activeren"
Bij "Configuratie"  " Statisch IP-adres"  kiezen
Bij "IP-adres" "10.0.0.150" intikken
Bij "Subnetmask" "255.255.255.0" intikken
Bij "Gateway adres" niks neerzetten

Zo lijkt mij de Ethernet kaart geinstaleerd, alleen daarna komt gelijk dus het probleem, Waar kun je dan het VPN gedeelte vinden of instellen via de menu's? Of is dit echt onmogelijk om via menu's te doen?

(op deze pagina staan de instellingen voor een verbinding onder windows) http://pmg.custhelp.com/cgi-bin/pmg.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=348&p_created=1063108263&p_sid=zh-O51Rh&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MzA0JnBfcHJvZHM9MSZwX2NhdHM9JnBfcHY9MS4xOzIudTAmcF9jdj0mcF9wYWdlPTE*&p_li=&p_topview=1

Ubuntu & ADSL (grafisch)
« Reactie #1 Gepost op: 2005/10/02, 23:43:42 »
Het enige wat ik ervan weet is dat je pppoe nodig hebt an dat pppoeconfig in de terminal er erg simpel en effectief voor schijnt te zijn.

bratdaking

  • Gast
Ubuntu & ADSL (grafisch)
« Reactie #2 Gepost op: 2005/10/03, 12:27:56 »
Heb je die VPN verbinding nodig dan? Meestal volstaat de DHCP configuratie bij ADSL via een ethernet modem

Ubuntu & ADSL (grafisch)
« Reactie #3 Gepost op: 2005/10/03, 14:19:50 »
MxStream wil nog pppoe, ouderwets :)

Grolsch

  • Gast
Ubuntu & ADSL (grafisch)
« Reactie #4 Gepost op: 2005/10/03, 18:20:18 »
Citaat van: Dennis
MxStream wil nog pppoe, ouderwets :)
Ouderwets, maar het werkt wel :) Eigenlijk is alles hier ouderwets (celeron333@ 417 ;), geforce 2mx 32mb) maar ubuntu draait prima :) Maar de verbinding zal dus niet grafisch willen hmmm dan zal het scriptje nog even zijn werk moeten doen en ik zal nog wel eens me in gaan lezen hoe dat in te stellen valt in de terminal. Leer ik misschien toch nog eens wat. Bedankt voor jullie hulp in ieder geval.