Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mailprogramma met wachtwoord  (gelezen 4077 keer)

Offline Thijsg

  • Lid
Mailprogramma met wachtwoord
« Gepost op: 2010/05/26, 09:52:13 »
Hallo allemaal,

Weten jullie of het mogelijk is om Evolution of Thunderbird met een wachtwoord te beveiligen? Dus: als ik het programma opstart, wordt een wachtwoord gevraagd.

Groeten,
Thijs

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Mailprogramma met wachtwoord
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/26, 10:30:58 »
Ja, dat kan met Thunderbird. Dan moet je je wachtwoord van de server in vullen eer je je mail kan ophalen.
Maar dan kun je de mail die eerder is opgehaald wel al lezen...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline mp

  • Lid
Re: Mailprogramma met wachtwoord
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/26, 12:20:05 »
Ja, dat kan met Thunderbird. Dan moet je je wachtwoord van de server in vullen eer je je mail kan ophalen.
Maar dan kun je de mail die eerder is opgehaald wel al lezen...
Hangt af van IMAP of POP denk ik.

Offline Suns

  • Lid
Re: Mailprogramma met wachtwoord
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/26, 12:31:25 »
Ja, dat kan met Thunderbird. Dan moet je je wachtwoord van de server in vullen eer je je mail kan ophalen.
Normaal gesproken (ik dan) doe automatisch de berichten laten ophalen zodat ik mijn ww niet hoef in te vullen.
Bij de eerste keer dat je het account maakt wordt dan om je ww gevraagd en ik zet dan altijd een vinkje bij ww onthouden. Dit is in te stellen bij accountinstellingen onder bewerken.

Of bedoel je het anders?

wat Femke zeg is de juiste oplossing gewoon geen vinkje zetten dan vraag die er vanzelf om.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Mailprogramma met wachtwoord
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/26, 13:15:40 »
Ja, dat kan met Thunderbird. Dan moet je je wachtwoord van de server in vullen eer je je mail kan ophalen.
Maar dan kun je de mail die eerder is opgehaald wel al lezen...
Hangt af van IMAP of POP denk ik.
Ik denk het niet.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Mailprogramma met wachtwoord
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/26, 21:20:22 »
Ja, dat kan met Thunderbird. Dan moet je je wachtwoord van de server in vullen eer je je mail kan ophalen.
Maar dan kun je de mail die eerder is opgehaald wel al lezen...
Juist, dat is het punt.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Mailprogramma met wachtwoord
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/26, 21:27:08 »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Mailprogramma met wachtwoord
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/26, 21:45:03 »
Wat is je doel van dat wachtwoord eigenlijk?
Als je wilt dat anderen niet jouw mailtjes mogen lezen zou ik inderdaad ook kijken naar het versleutelen van je /home partitie. Gezien alle data (mailtjes) onversleuteld op de harde schijf staan.

Is webmail niet een mooi alternatief?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Mailprogramma met wachtwoord
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/26, 22:06:33 »
Het probleem is dat ik meerdere e-mailadressen heb en sommigen nogal eens de neiging hebben iets naar het verkeerde adres te sturen. Mijn hoofdadres lees ik dagelijks, maar de andere niet. Een programma is dan een uitkomst. De situatie nu is goed, maar automatiseren dmv een programma is toch weer net iets makkelijker. ;)

Dat de mails op mijn /home staan is niet erg. "Wie fysieke toegang heeft, mag worden gezien als de eigenaar." Maar we moeten ze het niet te makkelijk maken.

Webmail is een mooi alternatief, maar mijn bezwaar staat al in de eerste regel.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Mailprogramma met wachtwoord
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/26, 22:17:33 »
Het probleem is dat ik meerdere e-mailadressen heb en sommigen nogal eens de neiging hebben iets naar het verkeerde adres te sturen.
.....
Webmail is een mooi alternatief, maar mijn bezwaar staat al in de eerste regel.
Die snap ik niet helemaal. In Thunderbird kun je toch mails van verschillende email adressen ophalen....

Je zou ook alles naar 1 (web)mail adres kunnen laten doorsturen. In bijv. gmail kun je met POP mails ophalen/versturen. Je kunt dan ook nog es namens dat tweede adres mails versturen...

edit: Oke, jij wilt perse geen webmail zie ik nu...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Mailprogramma met wachtwoord
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/26, 22:31:47 »
Het probleem is dat ik meerdere e-mailadressen heb en sommigen nogal eens de neiging hebben iets naar het verkeerde adres te sturen. Mijn hoofdadres lees ik dagelijks, maar de andere niet. Een programma is dan een uitkomst. De situatie nu is goed, maar automatiseren dmv een programma is toch weer net iets makkelijker. ;)

Dat de mails op mijn /home staan is niet erg. "Wie fysieke toegang heeft, mag worden gezien als de eigenaar." Maar we moeten ze het niet te makkelijk maken.

Webmail is een mooi alternatief, maar mijn bezwaar staat al in de eerste regel.

Heb je mijn link doorgelezen. Als je de drempel wilt verhogen, kun je de ProfilePassword plugin downloaden:
http://forum.addonsmirror.net/index.php?showtopic=1801
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Mailprogramma met wachtwoord
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/27, 08:27:50 »
Ronnie, als ik onderaan op de downloadknop klik, is de pagina niet gevonden.

Wazzzaaa, ik heb al wel webmail, maar daar loop ik tegen het probleem van meerdere adressen aan.

Dan zal ik door moeten gaan op de huidige manier. Daar is niets mis mee, ik wilde alleen even weten of het mogelijk is.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Mailprogramma met wachtwoord
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/27, 09:55:39 »
Ronnie, als ik onderaan op de downloadknop klik, is de pagina niet gevonden.

Wazzzaaa, ik heb al wel webmail, maar daar loop ik tegen het probleem van meerdere adressen aan.

Dan zal ik door moeten gaan op de huidige manier. Daar is niets mis mee, ik wilde alleen even weten of het mogelijk is.

Download http://nic-nac-project.de/~kaosmos/profilepass-TB-RDF-0.7.12.xpi via je browser, of met onderstaande commando via de terminal
wget http://nic-nac-project.de/~kaosmos/profilepass-TB-RDF-0.7.12.xpi
« Laatst bewerkt op: 2010/05/27, 11:58:14 door Ronnie »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Mailprogramma met wachtwoord
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/27, 11:57:32 »
Ronnie, kan je misschien erbij vertellen wat dit commando doet?
Het is wel makkelijk zo, maar ik wil juist weten wat het is en wat het doet.

Ah, ik dacht dat onder de forumgebruikers, het commando wget wel bekend was. wget is een commandline download programma. De url erachter is de link naar het bestand wat thijsg niet kon vinden. Na het uitvoeren van dit commando, komt het .xpi bestand in je persoonlijke map te staan (tenminste als je niet eerst cd <mapnaam> uitvoert in de terminal)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Mailprogramma met wachtwoord
« Reactie #14 Gepost op: 2010/05/27, 12:27:47 »
Ja, dat begreep ik wel, maar geen idee wat dus de download was. Dat bedoelde ik eigenlijk.
Ik heb gemist blijkbaar wat thijsg niet kon vinden. Dus wat doet die link, wat doet die download zeg maar in Thunderbird als je die eenmaal hebt geïnstalleerd.

(hoop dat het zo duidelijk is wat ik bedoel)

ps. heb het even gedownload maar krijg helaas dit te zien:

ProfilePassword 0.7.12 kon niet worden geïnstalleerd, omdat het niet compatibel is met Firefox 3.6.3.

Dit programma is een extentie voor Thunderbird. Dit zorgt ervoor dat er eerst om een wachtwoord gevraagd wordt, voor je je mail mag lezen (die op de harde schijf staat). Het is een hele slechte beveiliging, omdat het mailbestand in je home dir gewoon met notepad of een ander programma uit te lezen valt. Maar het is een kleine blokkade, waarbij 99% van de 'kijkers' al tegengehouden wordt.

Je kunt deze installeren door thunderbird te starten en dan naar addons gaat. Daar kun je zoeken naar deze opgeslagen .xpi.

Meer info+downloadlink:
http://nic-nac-project.de/~kaosmos/profilepassword-en.html
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Mailprogramma met wachtwoord
« Reactie #15 Gepost op: 2010/05/27, 17:29:40 »
De installatie lukt, maar als ik klik op de knop "Nu herstarten", komt Thunderbird niet meer terug. Als ik Thunderbird opnieuw start, moet er alsnog opnieuw gestart worden... Ik laat het maar bij de huidige situatie.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Mailprogramma met wachtwoord
« Reactie #16 Gepost op: 2010/05/27, 19:27:27 »
Ik snap het probleem niet wanneer je die mails onversleuteld op schijf opslaat.
Als je je PC locked/vergrendeld kan toch ook niemand je mails lezen...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Mailprogramma met wachtwoord
« Reactie #17 Gepost op: 2010/05/27, 21:04:04 »
Ik heb niet het alleenrecht op dit ding. ;)

Overigens heb ik geen goed gevoel bij encryptie.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Mailprogramma met wachtwoord
« Reactie #18 Gepost op: 2010/05/27, 22:54:57 »
Ik heb niet het alleenrecht op dit ding. ;)
Maar toch wel over jouw account? Je vergrendelt je gebruiker, niet de hele computer....
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Mailprogramma met wachtwoord
« Reactie #19 Gepost op: 2010/05/28, 08:30:24 »
Ik heb niet het alleenrecht op dit ding. ;)
Maar toch wel over jouw account? Je vergrendelt je gebruiker, niet de hele computer....
Tot nu toe is het nog niet nodig geweest om accounts aan te maken. Ik probeer de configuratie simpel te houden, zo is een herinstallatie makkelijker. Wat mij betreft mag dit topic wegzakken, ik houd het bij de huidige situatie.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mailprogramma met wachtwoord
« Reactie #20 Gepost op: 2010/05/28, 09:15:11 »
Citaat
Tot nu toe is het nog niet nodig geweest om accounts aan te maken. Ik probeer de configuratie simpel te houden
Bijkbaar is dit wel nodig, gezien je probleem. Bovendien, wat is eenvoudiger dan een account bij te maken voor een andere gebruiker? Hoe gemakkelijk is het niet dat iedere gebruiker binnen zijn eigen werkomgeving alles kan doen zonder dat dat invloed heeft voor de medegebruikers?

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Mailprogramma met wachtwoord
« Reactie #21 Gepost op: 2010/05/28, 09:30:56 »
Citaat
Tot nu toe is het nog niet nodig geweest om accounts aan te maken. Ik probeer de configuratie simpel te houden
Bijkbaar is dit wel nodig, gezien je probleem. Bovendien, wat is eenvoudiger dan een account bij te maken voor een andere gebruiker? Hoe gemakkelijk is het niet dat iedere gebruiker binnen zijn eigen werkomgeving alles kan doen zonder dat dat invloed heeft voor de medegebruikers?
Daarvoor zitten er weer niet vaak genoeg anderen achter...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mailprogramma met wachtwoord
« Reactie #22 Gepost op: 2010/05/28, 11:39:22 »
Maak dan een "guest" account voor die anderen.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Mailprogramma met wachtwoord
« Reactie #23 Gepost op: 2010/05/28, 15:18:37 »
Bedankt voor de tip.

Offline Dave

  • Lid
Re: Mailprogramma met wachtwoord
« Reactie #24 Gepost op: 2010/05/28, 15:39:39 »
met de "sleutelring" werkt het in ieder geval met Kmail.
Dan moet je eerst het wachtwoord ingeven voor de berichten zichtbaar worden.
Of dat in Evolution ook zo is eens uitproberen, wachtwoord in de sleutelring ingeven.