Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ATI Proprietary driver hetzelfde als restricted driver?  (gelezen 1388 keer)

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
ATI Proprietary driver hetzelfde als restricted driver?
« Gepost op: 2008/07/06, 08:47:38 »
Zie mijn vorige bericht over probleempjes met ATI en Compiz (welke ik niet had in Gutsy), en nu probeer ik ook nog Google Earth werkend te krijgen, maar krijg nog niet eens de aardbol te zien...

Vraagje: Bij beheer kun je kiezen voor Hardware Drivers en de ATI driver. Is dit nu hetzelfde als wanneer er gesproken wordt over restricted drivers van ATI die je bijvoorbeeld kunt downloaden van de site van AMD?

Medibuntu package voor Google Earth zegt bijvoorbeeld:

NOTE: If you have an ATI graphic card using the proprietary (fglrx) driver,
please read carefully /usr/share/doc/googleearth/README.Debian before
reporting any bug.

Gebruik ik nu die proprietary driver of (nog) niet?
JackTummers.nl

Offline Willem_D

  • Lid
ATI Proprietary driver hetzelfde als restricted driver?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/06, 10:44:21 »
Moxie, misschien heb je wat aan:
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI

Dit staat in de inleiding:
Citaat
By default Ubuntu will use the open source 'ati' or 'radeon' driver for cards manufactured by ATI. Some users however prefer the proprietary 'fglrx' driver for various reasons. The instructions on this page will tell you how to use this driver.

There are 2 ways you can install proprietary fglrx drivers. The preferred way is to use the drivers provided via the Ubuntu repositories. More advanced users can also try the drivers from ati.com. Both approaches are documented below and you need to take only one of them. The Ubuntu-provided ones are the safest bet, the ati.com ones however may be needed (eg: when you need hibernation).

As mentioned elsewhere, if you encounter bugs with these closed-source drivers, developers will not be willing or even able to assist you in resolving your issues. Use at your own risk. We encourage our users to prefer open source drivers.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline vanadium

  • Lid
ATI Proprietary driver hetzelfde als restricted driver?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/06, 11:22:33 »
Je gebruikt de proprietare driver als je (in Hardy) "System - Administration - Hardware drivers" de ATI driver hebt aangetikt. Om 3D applicaties zoals Google Earth te draaien, heb je die proprietaire driver nodig. Sedert Hardy is de situatie met mijn ATI X600 Radeon Mobility zeer sterk verbeterd. Suspend en Hibernate werken probleemloos, Desktop effects werken standaard en zelfs met Compiz ingeschakeld lukt het al beperkt om Google Earth te draaien (het scherm gaat soms wat flikkeren).

In verband met googleearth moet je opletten: start google-earth niet vanuit het installatieprogramma zelf (als dat als root loopt) want dan krijgen enkele bestanden verkeerde permissies waardoor het voor de gebruiker zelf niet meer werkt.

Offline Willem_D

  • Lid
ATI Proprietary driver hetzelfde als restricted driver?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/06, 20:39:39 »
moxie schreef:
Citaat
Gebruik ik nu die proprietary driver of (nog) niet?
Ik denk dat het zo zit (correct me, if I'm wrong):

Er zijn twee proprietary -dus door ATI gebouwde- drivers beschikbaar:
De eerste wordt meegeleverd via de Ubuntu-pakketbronnen (te vinden via Synaptic). Dit is een driver die door de Ubuntu-community getest en geschikt bevonden is.
Daarnaast is er een nieuwere proprietary driver beschikbaar op de ATI-website. Deze is nog niet getest/vrijgegeven door de Ubuntu-community. Een gevorderde gebruiker kan deze driver echter wel installeren, en mogelijk dat deze betere resultaten geeft.

Als er  nu
Citaat
Driver        "fglrx"
in je xorg.conf staat, gebruik je een proprietary driver.
(Ik vraag me af of/hoe in de xorg.conf te zien is om welke van de twee varianten het gaat.)

Edit: 7 juli 2008: formulering verbeterd.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Willem_D

  • Lid
ATI Proprietary driver hetzelfde als restricted driver?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/07, 16:02:30 »
Ik schreef:
Citaat
Als er  nu
Citaat
Driver        "fglrx"
in je xorg.conf staat, gebruik je een proprietary driver.
@moxie:
Ik zag bij je vorige topic dat je (ook) met Envy een driver hebt geinstalleerd. Zou het kunnen zijn dat je nu met de niet-door-Ubuntu-ondersteunde proprietary driver draait? In dat geval zou je eens kunnen proberen de door Ubuntu ondersteunde fglrx-driver (weer?) te installeren.

(Zie ook:
 http://computertip.googlepages.com/directdoen
bij punt 2.
Daar staat o.a.:
Citaat
Let op: het gebruik van envyng-gtk is een "noodsprong". Als u prima uit de voeten kunt met de wat oudere fabrieksdriver van ATI of Nvidia die in de pakketbronnen zit, dan is het beslist beter om daarbij te blijven. De fabrieksdriver in de pakketbronnen is namelijk beproefd op stabiliteit en inpasbaarheid in Ubuntu.
)
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
ATI Proprietary driver hetzelfde als restricted driver?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/07, 20:14:37 »
Ik heb het een en ander gedeïnstalleerd en uitgeschakeld (ook Envy) en weer opnieuw geïnstalleerd, en nu geeft fglrxinfo in elk geval aan (evenals gconf) dat ik inderdaad gewoon de driver gebruik van ATI die ook in te schakelen is via beheer>hardware drivers. Maar Google Earth werkt nog niet en ik krijg bij inschakeling Compiz ook nog steeds die horizontale streepjes doorheen het beeld. Toch jammer, bij Gutsy was dit allemaal perfect.

Bedankt voor de tips in elk geval, ik ga nog eens verder neuzen naar een oplossing...
JackTummers.nl