Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014  (gelezen 15193 keer)

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #50 Gepost op: 2013/03/02, 22:53:05 »
Als je anno 2013 nog steeds niet kunt werken met de Ribbon, ben je echt te oud voor de computer.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #51 Gepost op: 2013/03/02, 22:56:34 »
Ah, mensen mogen geen voorkeuren meer hebben?
Duidelijk.
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #52 Gepost op: 2013/03/02, 23:04:50 »
Ah, mensen mogen geen voorkeuren meer hebben?
Duidelijk.

Zegt degene die verkondigt dat de ribbon zo slecht is terwijl er ook mensen zijn die het fijn vinden... Het moet wel van beide kanten komen hè ;)

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #53 Gepost op: 2013/03/02, 23:14:18 »
Ah, mensen mogen geen voorkeuren meer hebben?
Duidelijk.
Dat heeft er niets mee te maken. 5 jaren zijn verstreken sinds de lint op de markt kwam, en als je nog steeds niet in staat bent om je weg te vinden in Word anno nu, dan beschik je gewoon niet over het nodige inzicht (inzicht is eigenlijk een te groot woord). Hetzelfde geldt voor mensen die nog steeds het concept van tabbladen niet begrijpen (ja heus, die bestaan nog).

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #54 Gepost op: 2013/03/02, 23:23:53 »
Nou vooruit dan maar. Ik ga even in de hoek staan :)

Laat ik mijn uitspraak dan maar meteen even nuanceren: ik kan er mee werken (echt waar Cumulus007  ;)) maar ik ben me in het gebruik niet bewust van een hoger gebruiksgemak waardoor ik het niet als een vooruitgang ervaar.
Uiteraard mogen jullie andere ervaringen en meningen hebben. =D
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #55 Gepost op: 2013/03/02, 23:33:00 »
Nou vooruit dan maar. Ik ga even in de hoek staan :)

Laat ik mijn uitspraak dan maar meteen even nuanceren: ik kan er mee werken (echt waar Cumulus007  ;)) maar ik ben me in het gebruik niet bewust van een hoger gebruiksgemak waardoor ik het niet als een vooruitgang ervaar.
Uiteraard mogen jullie andere ervaringen en meningen hebben. =D
Maar dat is ook precies wat ik bedoel. Je hoeft de lint niet te verkiezen boven het traditionele menu, ieder z'n voorkeur. Echter zie ik geen toekomst in mensen die na jaren gebruik nog steeds niet begrijpen hoe de Ribbon nu eigenlijk werkt. Je kunt je als bedrijf dan afvragen of het personeel op cursus moet, of dat de overstap op een ander pakket (LO) verstandiger is.

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #56 Gepost op: 2013/03/02, 23:44:19 »
Nuja, het enige wat fijn is in LO qua gebruiksgemak is de combinatie met de HUD. Alleen het enige nadeel: bij de ene opstart van Ubuntu werkt de HUD prima in LO en bij de andere opstart weer niet... maar an sich helpt de HUD wel. De interface ziet er nog steeds rommelig uit en die menu's zijn nog steeds onoverzichtelijk maar sommige dingen gaan er heel snel door met de HUD.

Dus een combinatie van een modernere interface + de HUD (die ook altijd moet werken) zou echt top zijn! Dan alleen nog zorgen dat LO iets stabieler wordt maar die eerste combinatie zou al een pak helpen naar mijn mening :)

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #57 Gepost op: 2013/03/03, 00:14:42 »
Citaat
Je kunt je als bedrijf dan afvragen of het personeel op cursus moet, of dat de overstap op een ander pakket (LO) verstandiger is.

Ik weet niet hoe het in andere bedrijven is (en een en ander zal per sector behoorlijk kunnen verschillen) maar wat ik op veel afdelingen bij ons zie is dat er in Word en Excel veel basic dingen gedaan worden (brieven schrijven, simpele rekenbladen) waarvoor je echt geen zwaar pakket nodig hebt: de mogelijkheden worden nauwelijks benut. Daar staat tegenover dat er een aantal afdelingen zijn die echt veel meer gebruik maken van de mogelijkheden van met name Excel (finance). De meeste Powerpoints zijn over het algemeen simpel van opzet (alle afdelingen: de boodschap moet gebracht worden, het hoeft geen voorstelling te zijn).
Misschien is mijn aanname wel verkeerd als ik denk dat dit bij heel veel bedrijven zo is. Per saldo kunnen de meeste mensen bij wijze van spreken nog best werken met office 95: hun dagelijkse werk vraagt niet om meer. Wel zou die oude versie dan met de nieuwe bestandsformaten om moeten kunnen gaan want je ontvangt natuurlijk ook bestanden van mensen die wel met 2007/2010 werken.
Als je het mij dus vraagt: de overstap naar bijv. LO zou voor veel afdelingen best in overweging genomen kunnen worden, juist omdat de werkzaamheden niet om meer vragen.
Je kunt je dus ook afvragen of er voor veel mensen een echte reden aanwezig is om de interface aan te passen, behalve dan dat die anderen het ook hebben.
Uiteraard worden er naast het office pakket nog diverse andere softwarepakketten gebruikt voor een specifieke taak.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/03, 00:19:22 door Pfoeh »
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #58 Gepost op: 2013/03/03, 01:06:05 »
Veel bedrijven maken wel gebruik van geavanceerdere functies. Op mijn opleiding heb ik geleerd dat dit ongeveer rond de 50% is van de bedrijven in Nederland. Dus enige training zou dan wel nodig moeten zijn voor iets "anders" als een ribbon... maar jou bedrijf valt kennelijk in die andere 50%.
Voor thuisgebruik kwamen we op mijn opleiding trouwens niet verder dan 9% die daadwerkelijk de geavanceerdere functies benut.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #59 Gepost op: 2013/03/03, 09:57:50 »
Echter zie ik geen toekomst in mensen die na jaren gebruik nog steeds niet begrijpen hoe de Ribbon nu eigenlijk werkt.
Waarom zou je iets moeten gaan leren wat a) een leercurve nodig heeft b) voor de meesten onhandiger werkt c) geen alternatieven kent (het oude menu is er uitgesloopt) en d) als klap op de vuurpijl: op zijn best even goed werkt als het oude menu? Dat is de objectieve vraag die iedereen (thuisgebruikers en bedrijven) zich zou moeten stellen.

Als je echter in de upgrade-tredmolen van Microsoft zit, kun je je dit niet afvragen, want je moet wel over, denk aan .docx van derden die je dan niet meer kan inlezen. En als je dan eenmaal gedwongen bent om toch aan de ribbon te gaan, kun je na een paar maanden concluderen dat je er (eindelijk) hetzelfde mee kunt als met je oude pakket. Niet beter of zo. Nogal onzinnig allemaal.

Hier zegt MS het zelf over het 'wennen' van Win8:

Citaat
Na zes weken bereiken gebruikers volgens Microsoft een omslagpunt. Dan worden de nieuwe functies van Windows 8 meer gebruikt dan de functies die in Windows 7 ook al aanwezig waren, zoals de desktopmodus.
http://www.nu.nl/gadgets/2983596/gebruikers-wennen-snel-windows-8.html
Dus na 6 weken prutsen en minder productief zijn, zijn ze daarna op het best *even* productief als voorheen, dus niet productiever, zegt Microsoft zelf. Terwijl ze wél de investering hebben moeten doen in nieuwe hardware, software, cursussen, etc. Dit is bedrijfsmatig niet te verantwoorden, dus we hebben het hier over pure kapitaalvernietiging en verspilling. Logisch dat als bedrijven er op deze pragmatische manier naar kijken (en dat doen ze, want daar zijn het bedrijven voor) dat alternatieven als LO snel in zicht komen.

Ik weet niet hoe het in andere bedrijven is (en een en ander zal per sector behoorlijk kunnen verschillen) maar wat ik op veel afdelingen bij ons zie is dat er in Word en Excel veel basic dingen gedaan worden (brieven schrijven, simpele rekenbladen) <knip>
Misschien is mijn aanname wel verkeerd als ik denk dat dit bij heel veel bedrijven zo is.
Nee hoor, jouw aanname is correct.

In mijn observatie (dus niet mijn mening of wensdenken) komt het overgrote deel van bedrijven niet veel verder (in Word) dan wat kopjes aanmaken, inhoudsopgave, wat plaatjes en voetnoten. Dit kon in Office 95 al, sterker nog, zelfs al in Wordperfect! Het komt er op neer dat 95% van alle functies in Word, maar ook in LO ongebruikt blijft. Een zeer beperkt deel heeft meer nodig, maar kan dan nog steeds prima uit met de mogelijkheden zoals in LO zit.

Op mijn opleiding heb ik geleerd dat dit ongeveer rond de 50% is van de bedrijven in Nederland.
Je bent bekend met het fenomeen dat theorie en praktijk niet altijd in overeenstemming zijn?
« Laatst bewerkt op: 2013/03/03, 10:28:20 door markba »

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #60 Gepost op: 2013/03/03, 10:29:05 »
Ik gebruik zelden een office pakket en die paar keer per jaar dat ik er een nodig heb vind ik die ribbon een vrij onoverzichtelijk drama. Ik heb ook nooit begrepen dat ze in een tijd van breedbeeld monitoren juist verticale ruimte pakken om een enorme menu balk te plaatsen. Het was op zich niet zo'n gek idee, denk ik, om een dynamisch menu te maken dat zich aanpast aan de huidige taak, maar de logica van MS, qua keuze van de opties die direkt voor handen zijn, ontgaat me vaak. Dan vind ik LO (en MSO <2007) ondanks dat het misschien ouderwets aandoet, wel functioneler van opzet.  Calligra office ziet er wel modern en functioneel uit, maar is nog lang niet af voor mijn gevoel. Nog liever heb ik geen menus, ik doe al mijn schrijfwerk en dataverwerken in Vim. Heerlijk fullscreen met alle menus verborgen, voor veel mensen niet mooi, maar wel zeer efficient :)

@Cumulus Kan ik jouw redenering doortrekken naar andere software? Vim bestaat nu ruim 20 jaar en Vi ruim 35, dus mensen die er niet handig mee zijn, zijn niet geschikt om met een computer te werken? ;) Hetzelfde voor Emacs, LaTeX, misschien Fortran of C  :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #61 Gepost op: 2013/03/03, 10:46:57 »
Ik gebruik zelden een office pakket en die paar keer per jaar dat ik er een nodig heb vind ik die ribbon een vrij onoverzichtelijk drama. Ik heb ook nooit begrepen dat ze in een tijd van breedbeeld monitoren juist verticale ruimte pakken om een enorme menu balk te plaatsen.
Goed punt. Logischer ivm met de beschikbare rumte  zou zijn om dat menu aan de zijkant te plaatsen.

Citaat
Nog liever heb ik geen menus, ik doe al mijn schrijfwerk en dataverwerken in Vim. Heerlijk fullscreen met alle menus verborgen, voor veel mensen niet mooi, maar wel zeer efficient :)
Misschien is Focuswriter iets voor jou?

Citaat
@Cumulus Kan ik jouw redenering doortrekken naar andere software?
Die redenering is, zoals ik het begrijp gebaseerd op het feit dat uiteindelijk iedereen wel met die ribbon zal moeten gaan werken omdat het de nieuwe standaard van Microsoft is; omdat iedereen verslaafd is (lijkt) aan MSO en je er daardoor niet aan kunt ontkomen. Nut en noodzaak hiervan alsmede de mogelijkheid om aan die verslaving te ontsnappen worden in deze draad besproken.

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #62 Gepost op: 2013/03/03, 11:12:53 »
Je wilt de ribbon aan de zijkant? Installeer Calligra Office uit het Softwarecentrum en daar heb je het.

En die leraar op mijn opleiding was iemand die zélf in het bedrijfsleven heeft gewerkt dus hij haalde die cijfers niet zomaar uit de lucht... Natuurlijk kan jou observatie anders zijn maar dan zal het cijfer dus ergens in het midden van beide observaties liggen.

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #63 Gepost op: 2013/03/03, 11:40:25 »
@markba: Dat laatste punt richting Cumulus was met een grote knipoog uiteraard :)

Misschien is Focuswriter iets voor jou?
Bedankt voor de tip, ik had focuswriter oid wel eens gezien, maar ik mis in bijna alle tekst verwerkers/editors de commandos die ik in Vim wel heb. Het is even wennen, maar als je het in de vingers hebt, werkt het heel fijn.  Programma's als Word en LO Writer zijn meer geschikt als tekst invoer programma's dan als editors, terwijl revisie (of debuggen) toch vaak meer werk is dan een eerste versie maken. In het editen ligt juist de kracht van Vim, maar ik ga zo wel heel erg off-topic ;)
Je wilt de ribbon aan de zijkant? Installeer Calligra Office uit het Softwarecentrum en daar heb je het.
Zoals ik al zei, vind ik Calligra er wel interessant uitzien. Het is alleen nog wat beperkt heb ik het idee. Ik ben wel benieuwd hoe het zich zal ontwikkelen. Voor schrijven (en presentaties) gebruik ik echter liever LaTeX, dan een WYSIWYG programma. Voor data verwerken en plotten gebruik ik python met wat matlab achtige modules, dit vind ik in de meeste gevallen prettiger werken dan een spreadsheet. Ik zit dus qua werk het grootste deel van de dag in een teksteditor :)
Citaat
En die leraar op mijn opleiding was iemand die zélf in het bedrijfsleven heeft gewerkt dus hij haalde die cijfers niet zomaar uit de lucht... Natuurlijk kan jou observatie anders zijn maar dan zal het cijfer dus ergens in het midden van beide observaties liggen.
Cijfers weet ik niet, maar mijn ervaring is dat mensen die soms al jaren met MSO werken vaak nog steeds geen flauw idee hebben hoe het eigenlijk werkt. Handmatig kopjes maken door het lettertype aan te passen ipv een opmaak profiel gebruiken, is niet ongewoon.  Ik denk MSO gebruik in veel gevallen meer gewenning is dan noodzaak.

Het zou voor m'n werk soms wel handig zijn om een native versie van MSO te hebben, soms kom ik er niet onderuit om het te gebruiken. Ik heb 2007 in wine draaien, maar dat is niet altijd even stabiel. Ik betwijfel wel dat het er ook daadwerkelijk gaat komen, maar in toekomst voorspellen ben ik geen buitengewoon talent, dus ik zal het wel mis hebben ;)

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #64 Gepost op: 2013/03/03, 11:40:37 »
Ik denk dat mijn bedrijf binnen de 50% van de bedrijven valt die WEL de geavanceerde functies gebruiken.
Het is alleen zo dat die geavanceerde functies maar op een aantal afdelingen gebruikt worden, terwijl op andere afdelingen waar wel gebruik gemaakt wordt van een office pakket, men met de basics alles af kan dekken.
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #65 Gepost op: 2013/03/03, 11:42:47 »
@Freethebee: Dat van Calligra was aan markba gericht. Sorry, had ik er even bij moeten zetten.

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #66 Gepost op: 2013/03/03, 13:21:07 »
Oki :)  Het is wel een mooi pakket op zich, ik moet eigenlijk eens spelen met karbon en krita. Voor de simpele dingen die ik af en toe moet doen, zijn die misschien handiger dan gimp en inkscape.

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #67 Gepost op: 2013/03/03, 13:39:36 »
Oki :)  Het is wel een mooi pakket op zich, ik moet eigenlijk eens spelen met karbon en krita. Voor de simpele dingen die ik af en toe moet doen, zijn die misschien handiger dan gimp en inkscape.

Krita is uitgebreider dan GIMP. Krita kan zelfs tot op 16-bit-niveau Photoshop-bestanden lezen i.t.t. GIMP en Krita heeft zelfs een eigen website waarop je artwork kunt zien die men ermee gemaakt heeft. Calligra an sich is inderdaad nog niet helemaal af, dat is waar. Maar Krita is dat wel omdat Krita ook al veel langer bestaat dan Calligra (Krita is eigelijk het enige wat niet van vooraf is opgebouwd qua code nadat KOffice Calligra werd). Krita is een stabiel en mooi stukje software waarmee je veel meer kan dan GIMP, dat sowieso :)

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #68 Gepost op: 2013/03/03, 22:02:05 »
MSO biedt mij mogelijkheden die LO of OoO niet heeft. Dat er een MSO versie voor Linux wordt gemaakt, is voor mij een goede zaak. Ribbon of niet, dat is voor mij slechts een detail?! Als MSO onder Linux ook nog eens zijn VBA mee krijgt, zou dit voor mij ook een treffer zijn. Om één of andere reden kan ik veel beter uit de voeten met VBA dan met Basic.

Offline bwman

  • Lid
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #69 Gepost op: 2013/03/04, 04:08:32 »
Louter nieuwsgierigheid welke mogelijkheden zijn dit dan?
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #70 Gepost op: 2013/03/04, 11:30:03 »
Als je anno 2013 nog steeds niet kunt werken met de Ribbon, ben je echt te oud voor de computer.

Tja, ik heb de laatste 5 jaar al niet meer met Microsoft Office gewerkt. En de laatste drie jaar niet meer met LibreOffice.

  • Documenten schrijf ik in LaTeX.
  • Spreadsheets heb ik niet nodig, als ik ze nodig heb, neem ik LibreOffice Calc.
  • Presentaties maak ik in Keynote of met LaTeX.
  • Databases doe ik met Navicat.


Dus nee, ik zou niet zo direct weten hoe ik met de Ribbon moet werken. Als ze me voor Microsoft Office 201X zouden zetten, zou ik toch redelijk moeten stuntelen voordat ik een bepaalde optie zou vinden.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #71 Gepost op: 2013/03/04, 20:29:40 »
Louter nieuwsgierigheid welke mogelijkheden zijn dit dan?
Writer<>Word
In MSWord is het een stuk gemakkelijker werken met meerdere mogelijke opmaak profielen. Writer bied minder mogelijkheden aan, maar zelf val ik daar niet over. Lay out is minder aan mij besteed.
Base <> Acces
In acces kan men processen (Openen, opslaan en sluiten van query's bijvoorbeeld.) automatiseren door middel van macro's zonder dat men kan programmeren. (Is voor mij een ontzettend groot pluspunt!)
Acces kan men uitbreiden. Eens men een goed doordachte op zichzelf staande database heeft uitgewerkt, kan men via een uitbreiding van MSAcces deze omvormen tot een *.exe. Dit is handig voor bepaalde kasregistersystemen waar men onmogelijk mag mee kunnen knoeien.
Powerpoint <> Impress
Daar mijn diavoorstellingen vooral "sec" zijn, voldoet Impress. Maar Powerpoint heeft veel meer speelgoed aan boord voor de liefhebber? Zelf vind ik dit "speelgoed" ferm irritant ...
Calc <> Excel
Excel kan functies en formules interpreteren in een tekstvak op een tekening.
Men kan deze webpagina rechtstreeks importeren in Excel en de gegevens automatisch laten vernieuwen.
Excel heeft functies zoals datumverschil, sommen.als, ... Men kan deze omzetten naar Calc, maar voor "sommen.als" dient men wel reeds kaas gegeten te hebben van matrixformules?

En dan kan ik nog beginnen aan de vele voorbeelden van VBA scripts die men online kan terug vinden. Daar VBA gemakkelijker aanleert dan Basic, kan men vlug aan de hand van enkele voorbeelden een eigen macro samenstellen. Bij Basic krijgt men een standaard foutmelding waarna er een eindeloze zoektocht kan volgen?!

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #72 Gepost op: 2013/03/04, 20:33:45 »
Als je anno 2013 nog steeds niet kunt werken met de Ribbon, ben je echt te oud voor de computer.

Tja, ik heb de laatste 5 jaar al niet meer met Microsoft Office gewerkt. En de laatste drie jaar niet meer met LibreOffice.

  • Documenten schrijf ik in LaTeX.
  • Spreadsheets heb ik niet nodig, als ik ze nodig heb, neem ik LibreOffice Calc.
  • Presentaties maak ik in Keynote of met LaTeX.
  • Databases doe ik met Navicat.


Dus nee, ik zou niet zo direct weten hoe ik met de Ribbon moet werken. Als ze me voor Microsoft Office 201X zouden zetten, zou ik toch redelijk moeten stuntelen voordat ik een bepaalde optie zou vinden.
Ik heb nooit gezegd in dit topic dat mensen moeten werken met de Ribbon. Ik bedoel te zeggen dat de Ribbon niet uitermate gecompliceerd is, waardoor je er niet mee zou kunnen leren werken. Je gaat me toch niet vertellen dat je wel overweg kunt met editors waar de meeste mensen van huiveren, maar niet met een pakket waarin zoveel research naar gebruikersvriendelijkheid is geïnvesteerd?
http://www.johndcook.com/blog/2009/12/16/ms-office-ribbon/ (weliswaar van Microsoft zelf, maar je kunt niet voor iedereen spreken wanneer je zegt dat de Ribbon niet handig, snel of gebruikersvriendelijk is).
« Laatst bewerkt op: 2013/03/04, 20:35:36 door Cumulus007 »

Offline Jenske

  • Lid
Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #73 Gepost op: 2013/03/04, 20:50:54 »
Voorbeeld van die "geniale" lint-functie: een tekst naar tabel omzetten of andersom. Waar vind je dat? Inderdaad: bij "invoegen tabel".
Nog eentje, om het af te leren: de beveiligingsfuncties zaten vroeger ergens onder de bestandseigenschappen. Nu, in het lint: vergeet het! Je moet de "office"-knop gebruiken en dan nog mag je stevig zoeken om een document te beveiligen.
Ik heb zelf een document van al meer dan 300 bladzijden dat ik al jaaaaaaaaaren onder (eerst OpenOffice en nu) LibreOffice verwerk. Heb er al wel eens problemen mee gehad, maar nooit catastrofaal. Da's wél wat anders in Word, waar ik in mijn magere schrijverscarrière al zeker 4 documenten echt finaal onherstelbaar naar de kl%%klsdf## heb weten gaan ... zonder recuperatiemogelijkheid.

Genoeg ge-windows-bashed, me dunkt. Ik ga gewoon fijn verder werken in mijn volledige Linux-omgeving.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Microsoft Office voor Linux: mogelijk in 2014
« Reactie #74 Gepost op: 2013/03/04, 21:14:44 »
Gebruiksvriendelijkheid is een erg subjectief begrip. Ik vind Word bijvoorbeeld bijzonder ongebruiksvriendelijk, in tegenstelling tot de combinatie Vim met LaTeX. Natuurlijk ben je de eerste keer dat je iets moet schrijven sneller met Word, maar bij regelmatig gebruik is de tweede optie voor mij vele malen efficienter. Voor gereedschap wat ik veel gebruik, vind ik een leercurve niet zo relevant als het gaat om gebruiksvriendelijkheid.