Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie MyBook WD externe NAS netwerkschijf onder Ubuntu 12.04  (gelezen 1043 keer)

Offline Mooke68

  • Lid
Hallo beste,
Ik heb een externe netwerkschijf van WD My Book. Ubuntu ziet hem in het netwerk aanwezig, maar zegt dat er geen adres/locatie aan is gekoppeld. Ook type is onbekend. Ik heb geen ervaring buiten "redelijk" goede XP-ervaring. Hoe kan ik het probleem oplossen en de office-, film- en fotobestanden in Ubuntu tot mijn beschikking krijgen.

Offline softbart

  • Lid
Re: installatie MyBook WD externe NAS netwerkschijf onder Ubuntu 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/23, 10:33:14 »
De MBL laat zich op het netwerk zien als een samba server.  Dus in Ubuntu onder Nautilus > netwerk>MyBookLive. Je ziet dan alleen de shares.
Lukt dat niet, gebeurt weleens met apparatuur met dhcp. Dan kan de oplossing welke @femke98 aandraagt je verder helpen.
Echter, op dvd welke meegeleverd, staat een goede handleiding. Hierin staat ook vermeld hoe je via de webbrowser e.e.e. in de NAS kan instellen. Dus ook de NAS zelf een vast IP-adres geven.
Succes.

groet,

Theo

Offline Rovanov

  • Lid
Re: installatie MyBook WD externe NAS netwerkschijf onder Ubuntu 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/23, 16:07:32 »
Goeden dag!
als kakel verse Ubuntu user (6 dagen)  weet ik niet of ik nu een open deur intrap. Maar goed dat risico neem ik.
Ik heb mijn NAS met de volgende stappen in Nautilus gebonden:
Dropdownmenu:
Bestand - verbinden met server
Server: NAS ip adress invoegen
Type: windows netwerk
Verbinden
Nu komt er een nautilusscherm waarin mijn "hoofd" bestanden in NAS te zien zijn. Wanneer ik een hoofdbestand open kan ik in de linker kolom met een R-muisklick een blandwijzer ervan maken. dit heb ik met alle 4 bestanden gedaan. Deze bladwijzers blijven in de L- kolom, en maken vervolgens de verbinding naar NAS