Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe scchijf automatisch aankoppelen  (gelezen 857 keer)

Externe scchijf automatisch aankoppelen
« Gepost op: 2019/01/03, 18:17:19 »
Mijn externe USB-schijf wordt niet automatisch aangekoppeld en dat zou wel handig zijn.
Als ik die nu via het bureaublad aankoppel zou ik die schijf aangekoppeld terug moeten zien in fstab.
Als ik via de Terminal de opdracht geefsudo gedit /etc/fstab zie ik wel het fstab bestand maar niet de schijf én een foutmelding:
** (gedit:2000): WARNING **: 18:10:02.959: Set document metadata failed: Instellen van attribuut metadata::gedit-position is niet mogelijk

Ik begrijp niet wat er hier niet goed gaat en waarom niet.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Externe scchijf automatisch aankoppelen
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/03, 18:43:09 »
Sudo is een terminalprogramma en gedit een grafisch programma, dat gaat niet (meer) zomaar samen.
Zelf doe ik dit soort aanpassingen dan ook met een terminal editor als nano:
sudo nano /etc/fstab
Als je nano afsluit met Ctrl+x krijg je de vraag het bestand op te slaan, antwoord dan Y (of N als je de aanpassing niet wil opslaan) en bevestig de bestandsnaam (of sla de aanpassing op in een ander bestand).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe scchijf automatisch aankoppelen
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/03, 19:13:59 »
Externe schijven worden standaard niet via fstab aangekoppeld. Het is dus normaal dat je daar niets vindt.

Dat je harde schijf niet aankoppelt, kan (en heeft waarschijnlijk) te maken met een ntfs bestandssysteem. Oplossing: sluit de harde schijf aan op een Windows computer, start het Windows schijfcontrolegereedschap en controleer/herstel zo het bestandssysteem. Ontkoppel de harde schijf daarna behoorlijk (ook Windows *helemaal* uitschakelen is OK). Nu zal de harde schijf wel automatisch door Ubuntu aangekoppeld worden.

Re: Externe scchijf automatisch aankoppelen
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/03, 20:01:03 »
Externe schijven worden standaard niet via fstab aangekoppeld. Het is dus normaal dat je daar niets vindt.

Dat je harde schijf niet aankoppelt, kan (en heeft waarschijnlijk) te maken met een ntfs bestandssysteem. Oplossing: sluit de harde schijf aan op een Windows computer, start het Windows schijfcontrolegereedschap en controleer/herstel zo het bestandssysteem. Ontkoppel de harde schijf daarna behoorlijk (ook Windows *helemaal* uitschakelen is OK). Nu zal de harde schijf wel automatisch door Ubuntu aangekoppeld worden.

Ik begrijp wat je zegt, maast het verbaasd mij zo, omdat onder Xubuntu 16.04 ik deze schijf (ntfs) nooit heb hoeven aankoppelen. Die was altijd direct benaderbaar, wat nu niet het geval is. De fstab was een oplossing die ik vond op een ander linux forum, maar is dus niet juist.
Dus waarom die schijf nu niet automatisch aangekoppeld wordt begrijp ik niet.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Externe scchijf automatisch aankoppelen
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/03, 20:37:30 »
Het is mij gelukt. Wederom met dank voor de richtingaanwijzers :)
Ik heb het stappenplan op deze pagina -met angst en beven- uitgevoerd:
https://www.digiplace.nl/extra-harde-schijf-toevoegen/
De computer opnieuw opgestart en de externe schrijf staat nu automatisch aangekoppeld op het bureaublad als snelkoppeling.
Dat is nieuw voor mij (die snelkoppeling weergave) nieuw maar het zij zo. Schijf is nu direct benaderbaar en daar was het mij om te doen :)

Vervolgens ga ik met DejaDub een backup maken en die herkent de 'nieuwe' locatie niet en kan ik ook niet instellen.
Met Timeshfit alles weer ongedaan gemaakt.

De oplossing die ik zocht en graag wilde heb ik hier op het forum gevonden:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=104541.0

Met Schijven de externe schijf opgezocht, automatisch laten aankoppelen en klaar :)
« Laatst bewerkt op: 2019/01/03, 21:13:23 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Externe scchijf automatisch aankoppelen
« Reactie #5 Gepost op: 2020/08/24, 18:01:51 »
Was voor mij ook erg handig, dank voor het delen.
 :D :D :D :D