Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu crashed altijd bij indelen van partities  (gelezen 2424 keer)

Kubuntu crashed altijd bij indelen van partities
« Gepost op: 2011/12/17, 22:02:23 »
ik heb zins de laatste tijd het probleem dat als ik Kubuntu probeer te installeren ik nooit verder kan komen dan de partitie indeling.
en dan met name, niet verder dan het opstellen van één partitie.

vreemd is dat ik Kubuntu al vaker op deze computer gehad heb en dat werkte prima.
ook vanaf LiveCD draait hij zonder problemen.
maar installeren kan dus niet, omdat ik maar een partitie kan aanmaken, en ik er toch echt minimaal twee nodig zal hebben (root-fs ("/") en swap).

het is zoiezo geen hardware probleem, alles wat getest kan worden, is namelijk ook getest.
daarbij kwam wel een fout naar voren: een van mijn 2.5" HDD's was dood, echter ook als ik die verwijder, kom ik niet verder.

vreemd is echter, dat ik het ook zeer onwaarschijnlijk vind dat het aan eventuele driver problemen licht.
ik heb namelijk het zelfde moederboard ook in mijn NAS zitten, welke perfect werkt met FreeBSD
en Foxoffire33 (hier) heeft ook het zelfde modderboard, en hij kan zonder problemen Kubuntu installeren.

op enkel vijf dingen na zijn de PC's van mij en Foxoffire33 overigens ook gelijk.
de enige verschillen zijn:
CPU: Core2Quad Q8200 (ik):  Core2Quad Q8400 (dacht ik) (foxoffire33)
RAID: 2x Sitecom XC-043 (ik): geen (foxoffire33)
RAM: beide 4x 2GB kingston, maar andere series en snelheid.
voeding: beide geen idee, maar de mijne werd niet meer verkocht toen Foxoffire33 zijn PC maakte.
HDD: 1x WDC AV-GP 1TB, 1x WDC Caviar Green 2TB, 1x WDC Scorpio Blue 320GB (ik): Samsung nogwat (dacht SpinPoint F1) 1TB (foxoffire33)

nou, het lijkt mij vrij veilig om aan te nemen dat de processor, voeding, het RAM en de HDD's niet de oorzaak zijn.
maar, als het in de RAID controllers zou liggen, zou je verwachten dat Kubuntu dus ook algemeen problemen moet hebben om de schijven die er aan zitten te benaderen.

maar dat is dus niet het geval, naast dat hij ze kan vinden, lezen, beschrijven en formatteren, kan ik ook letterlijk alle gewenste informatie, zoals grote, tempratuur en S.M.A.R.T status, gewoon ophalen van die schijven.

de Scorpio Blue van 320GB is de schijf die ik wil gebruiken als systeem schijf voor Kubuntu, dat is wel een die is aangesloten op de SiteCom RAID controllers, maar, daar heeft Ubuntu eerder zonder problemen op gestaan (wel 11.04).
dus de schijf werkt, en kan ik letterlijk alles mee, behalve installeren.


wat gebeurd er dan precies, ik start op van de LiveCD, start de installatie, en naast dat het lang duurd om de schijf-informatie te laden, kan ik slechts een paritie opzetten.
ik moet de schijf handmatig indelen wat ik wil de bootloader ook op die schijf hebben en via "benut de hele schijf" krijg je geen keuze waar de bootloader moet komen.
maar zodra ik de 2de partitie maak, crashed de installer.


ik vond wel dit: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/ubiquity/+bug/874642
echter wil ik niet ubuntu moeten installeren om dan enkel gelijk los kubuntu-desktop te installeren.
vooral omdat dit de kleinste HDD in mijn PC is (zit wel een 40GB SSD in, maar als swap voor windows (staat dus enkel pagefile.sys op), maar verder, is voor mij 320GB eigenlijk veel te klein, dus ik heb niet echt de ruimte voor de pakketen van Unity.

en nee, die zijn niet zo groot, maar als ik het geld er voor had had die schijf vervangen geweest met een 1TB 2.5" schijfje, dus ik heb eigenlijk véél te weinig, dus ik kan zelfs dat beetje niet echt missen.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Kubuntu crashed altijd bij indelen van partities
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/18, 00:18:02 »
Hoeveel primaire partities heb je al op de schijf? Er kunnen maximaal 4 primaire partities op, wil je meer dan zal je een uitgebreide partitie moeten maken i.pv. een primaire In de terminal sudo fdisk -l wat is de uitkomst?

« Laatst bewerkt op: 2011/12/18, 00:20:14 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Kubuntu crashed altijd bij indelen van partities
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/18, 01:28:13 »
Misschien met gparted de schijf indelen.
En dan installeren van kubuntu.

Re: Kubuntu crashed altijd bij indelen van partities
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/18, 19:52:49 »
Hoeveel primaire partities heb je al op de schijf? Er kunnen maximaal 4 primaire partities op, wil je meer dan zal je een uitgebreide partitie moeten maken i.pv. een primaire In de terminal sudo fdisk -l wat is de uitkomst?


dat is niet helemaal waar, hij heeft namelijk op dit moment een GUID partitie tabel en heeft al eerder 6 primare partities gehad,
maar het is de bedoeling dat hij een MBR-partitie-tabel krijgt en dan slechts twee partities.

gParted wil niet booten.
Kubuntu nu ook even niet, vreemd genoeg heb ik met een andere PC die bijna gelijk is, maar met minder HDD's en RAM, wil hij wel normaal starten...


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Kubuntu crashed altijd bij indelen van partities
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/21, 22:57:20 »
even een ding: het is een eSATA/SATA RAID controller, ik heb er namelijk al RAID1 mee gebruikt.
Op de site van SiteCom staat niet bij dat hij RAID heeft, waarom? geen idee, je ziet het verder er ook bijna nooit bij staan, maar het zit er wel op.
de controller die er op zit is een Sillicon Image SiI 3132, het is uiteraard wel een software-RAID, maar een RAID.
hij kan RAID0 en RAID1 volumes maken, ook is er de optie Concatenate.
Citaat van: Silicon Image
With the SiI 3132, Silicon Image provides customers with drivers for the Windows
and Linux operating systems for both RAID and non-RAID operations. Software
RAID 0 (striping) and RAID 1 (mirroring) functions are supported through
Silicon Image's SATARaid™ RAID management software utility when each port
is connected to a single hard drive. When used with a SATA port multiplier,
Software RAID 0, RAID 1, RAID 10 (mirrored stripe) and RAID 5 (parity RAID)
are supported.

en ik vind het ook niet bepaald leuk dat jij mij gaat lopen vertellen wat ik heb.



maar ik wil een MS-DOS partitietabel gaan gebruiken, hij had GPT, echter is hij al omgezet naar MSDOS.

en LiveCD's willen nog altijd niet booten, echter weet ik niet waarom niet, ik kan namelijk ook niet de logs bekijken, want daarvoor komt hij niet ver genoeg...


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Kubuntu crashed altijd bij indelen van partities
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/21, 23:48:12 »
hij staat nu in AHCI-modes ja, een van de schijven die in RAID zat is ondertussen overleden, dus dat wil niet meer :P

alternate CD's heb ik nog niet geprobeerd, dus dat zal ik nog even doen, maar wel morgen, want ik ga zo naar bed.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Kubuntu crashed altijd bij indelen van partities
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/25, 23:12:50 »
ik heb net de alternate-CD geprobeerd, installeert geheel zonder problemen.
en komt dan na het herstarten met dit:
Citaat
Unkown Device "<uuid>"
GRUB Rescue>
en dat is echt onmiddellijk na de installatie.
daarnaast lijkt mijn PC

heb echt een alternatieve oplossing: ik heb even een tweede, tijdelijke PC gemaakt, met deze specificaties:
CPU: Intel Core2Quad Q8200
RAM: 4GB Dual Channel DDR2-800Mhz.
Voeding: 400W ATX van merk-X
HDD: 500GB PATA WDC Caviar Blue + 2TB SATA WDC Caviar Green
Grafishe kaart: AMD Radeon X1300 (geloof 265MB)
dat draait wel goed, en ik ga maar eens verder kijken waarom mijn reguliere desktop zo vervelend doet...


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Kubuntu crashed altijd bij indelen van partities
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/26, 09:56:25 »
-Misschien vind grub de UUID niet, dus de nummers zijn niet goed.(hd en grub verschillen).
Zoek hoe je de nummers kunt kontroleren en wijzigen in grub indien nodig.

Of
http://sites.google.com/site/computertip/grub
Herinstalleer grub vanf een livecd.

Re: Kubuntu crashed altijd bij indelen van partities
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/26, 13:51:27 »
lijkt me echter onwaarscheinlijk, gezien het probleem echt onmiddenlijk na de installtie al gebeurd.
de installatie gaat goed maar ik kan hem niet opstarten, en een LiveCD werkt op mijn 'reguliere' PC al helemaal niet meer.

maar in Windows zien HDTune en Easeus Partition Master Home Edition één bad-sector op de systeemschijf (de windows systeemschijf dan),
maar hoewel Easeus Partition Master hem gelijk aan het begin ziet vind HDTune hem pas later op de schijf.
dus er is zoiezo iets niet goed met die computer, dus voor nu hou ik het even op de "tijdelijke PC" en dan ga ik ondertussen even verder kijken of ik kan vinden waarom mijn reguliere desktop zo raar doet.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Kubuntu crashed altijd bij indelen van partities
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/26, 14:34:46 »
Fsck uitvoeren op de hd.

Re: Kubuntu crashed altijd bij indelen van partities
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/26, 21:55:28 »
fsck ben ik niet echt fan van, die heeft bij mij al eerder namelijk een afrechts effect gehad waarbij ik juist door fsck data kwijt ben geraakt.


het lijkt eigenlijk meer te liggen in een v/d RAID Controllers, maar let wel: één v/d.
ze worden prima ondersteund, maar eentje functioneerd niet goed meer.

dus even kijken welke niet goed werkt en dan de andere er weer terug in, nadat die er uit is is namelijk Windows 7 ook bijna twee keer zo snel en werken LiveCD's weer, de HDD's kon hij echter altijd wel vinden en ik heb er linux al op gehad, 10.10, dus ze werkten wel, maar windows duurde ook al bijna 4min op te starten (op een C2Q met 8GB en een systeem schijf gemaakt voor audio/video editting).
de systeemschijf lijkt wel echt iets mis mee te zijn, maar dat is lijkt het niet waarom kubuntu aldoor niet werkte.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!