Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: twee monitoren in ubuntu 12.04  (gelezen 2697 keer)

twee monitoren in ubuntu 12.04
« Gepost op: 2012/08/29, 09:10:08 »
Hallo,

Al eens met een vorige versie van Ubuntu geprobeerd, toen lukte het ook niet.
Ik wil graag twee schermen in Ubuntu 12.04.
Hoe werkt dit?

Alvast mijn dank,

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline joop905

  • Lid
Re: twee monitoren in ubuntu 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/29, 09:36:06 »
iets meer info
En welk type videokaart

Re: twee monitoren in ubuntu 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/29, 11:39:13 »
Jazeker, hier komt ie:
22 inch monitor aangesloten met DVI, 19 inch VGA met verloopstuk/adapter op DVI aangesloten.
Twee stuks Nvidia Geforce GTX 460/465.
Eerst stond op elke kaart een monitor aangesloten, ik heb ook geprobeerd of ze niet beiden op een moesten, hielp ook niet.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline joop905

  • Lid
Re: twee monitoren in ubuntu 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/29, 20:54:51 »

kijk ook even via Systeem>Beheer>Stuurprogramma's of daar een driver vermeld staat.

Re: twee monitoren in ubuntu 12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/29, 21:19:46 »
In Systeem staat onder " grafisch": onbekend vermeld. Maar er is wel degelijk een Nvidia driver geinstalleerd. Dat kon onder hardware - extra stuurprogrammas.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: twee monitoren in ubuntu 12.04
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/29, 21:22:30 »
Installeer het pakket
mesa-utils
om daar informatie te laten verschijnen. Overigens, welke versie van de Nvidia-driver is geïnstalleerd?

Re: twee monitoren in ubuntu 12.04
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/29, 21:42:28 »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: twee monitoren in ubuntu 12.04
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/29, 21:44:49 »
In Xubuntu (zal in Ubuntu wel hetzelfde zijn), ARandR installeren.

Zie bijv.:
http://www.ubuntugeek.com/arandr-a-simple-visual-front-end-for-xrandr.html
http://www.youtube.com/watch?v=Ub7pn-PUKjA
Dat heb je absoluut niet nodig, aangezien Systeeminstellingen -> Schermen precies hetzelfde doet.

Daarnaast zal TS waarschijnlijk in de "Nvidia X Server Settings" zijn schermen moeten instellen (te benaderen via de Dash).

Indien TS Nvidia 302.07 of hoger heeft geïnstalleerd, kan hij gewoon bij de voorgenoemde locatie zijn schermen instellen i.p.v. met het Nvidia-tooltje.

Re: twee monitoren in ubuntu 12.04
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/31, 09:13:41 »
Ehm....ben ik omgedoopt tot: "TS"? Ik ben redelijk nieuw hier dus ik ken het jargon niet :P

De informatie als grafische kaart (Nvidia Geforde gtc 465) is nu bekend onder systeem. Het AranDR gebeuren heeft niet veel uitgericht, daar dit programmatje ook het tweede scherm niet detecteert. Is het niet gewoon een type monitor waar Ubuntu niets mee kan? (ACER AL1916W) en is er geen stuk software voorhanden dat dit oplost ?

Dank voor het meedenken tot zo ver. Ik hoop dat ik er nog uit kom.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: twee monitoren in ubuntu 12.04
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/31, 14:46:36 »
Ehm....ben ik omgedoopt tot: "TS"? Ik ben redelijk nieuw hier dus ik ken het jargon niet :P

De informatie als grafische kaart (Nvidia Geforde gtc 465) is nu bekend onder systeem. Het AranDR gebeuren heeft niet veel uitgericht, daar dit programmatje ook het tweede scherm niet detecteert. Is het niet gewoon een type monitor waar Ubuntu niets mee kan? (ACER AL1916W) en is er geen stuk software voorhanden dat dit oplost ?

Dank voor het meedenken tot zo ver. Ik hoop dat ik er nog uit kom.
TS = TopicStarter.

Als je "Nvidia X Server Settings" intikt in je Dash, dan verschijnt er een zoekresultaat met het Nvidia-logo. Klik erop. Het configuratiepaneel van Nvidia opent nu. Welke driverversie wordt er afgebeeld?

Daarnaast moet je hier je meerdere beeldschermen kunnen instellen.

Re: twee monitoren in ubuntu 12.04
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/31, 22:54:33 »
Nog voor ik "Nvi" kon intypen, verscheen het bewuste icoontje al. Het systeem "weet" nu wel dat er ook nog een Acer monitor zit aangekoppeld.
Voor de info: de 22 inch en 19 inch staan nu beide op een aparte kaart.

Ik zit warm geloof ik, maar nu heb ik geen idee wat ik moet instellen om het tweede scherm werkend te krijgen. de X server blijft ook na opnieuw opstarten volhouden
dat het tweede scherm uit staat. Graag nog even uw assistentie in deze.

Alvast bedankt.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: twee monitoren in ubuntu 12.04
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/31, 22:57:39 »
PS: de Nvidia versie is 295.49
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: twee monitoren in ubuntu 12.04
« Reactie #12 Gepost op: 2012/08/31, 23:12:19 »
Inmiddels heb ik de tweede monitor aan de praat gekregen. Echter kom ik vooralsnog niet verder dan een wit scherm en als ik de muis er naar toe beweeg
veranderd deze in een zwart kruisje. Ik wil feitelijk gewoon dat het virtuele bureaublad rechtsboven zichtbaar wordt en dat ik bijvoorbeeld op de ene monitor the Gimp heb open staan en op de andere Inkscape of anderszins. Wat moet ik nu doen?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: twee monitoren in ubuntu 12.04
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/01, 09:24:52 »
Vervolg:

Deze ochtend heb ik gekeken wat er gebeurd als ik de twee monitoren op 1 kaart aansluit ipv verdelen over de twee. De optie: " twin scherm"  instellen maakt vervolgens dat Ubuntu doet wat ik wil: mijn werkruimte vergroten. Dit probleem is dus bij deze opgelost.

Nu resten mij alleen nog wat vragen ter lering

cumulus: wat wilde je met het NvidiA versienummer?

Waarom kan ik de monitoren alleen maar op een kaart aangesloten werkend krijgen? (hier doet Windows 7 dan weer niet moeilijk over). Betekend dit dan dat er maar 1 kaart het werk doet hier in Ubuntu waar ze in Windows met elkaar samenwerken?

Groet
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: twee monitoren in ubuntu 12.04
« Reactie #14 Gepost op: 2012/09/01, 13:14:33 »
Vanaf Nvidia versie 304.07 kun je vanuit Systeeminstellingen -> Schermen werken in plaats van met het Nvidia-configuratiehulpmiddel.

Betreft twee kaarten: geen idee. Misschien ondersteunt de Linux-driver dit niet, of moet je dit handmatig inschakelen.

Re: twee monitoren in ubuntu 12.04
« Reactie #15 Gepost op: 2012/09/01, 21:24:15 »
ah, en hoe voer ik de update door?

Ik heb nu hoe ik het hebben wil al geeft het systeem wel bij opstarten de melding dat het de opgeslagen configuratie (betreffende de schermen) niet kon toepassen.
MOet ik dat nog wegwerken op een of andere wijze?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: twee monitoren in ubuntu 12.04
« Reactie #16 Gepost op: 2012/09/12, 19:56:13 »
sorry als ik bump maar heb een aanvulling.
hoe ga je van versie 295 naar 304?
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer