Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geluids problemen bij toshiba tecra A8  (gelezen 1451 keer)

Melchior

  • Gast
geluids problemen bij toshiba tecra A8
« Gepost op: 2008/05/03, 14:24:46 »
Hoi,

Ik heb Ubuntu Hardy herron op mijn laptop een toshiba tecra A8 geinstalleerd. Eerst had ik geen geluid via de speakers van mijn laptop en wel via de kop telefoon. via het volgende is het me gelukt op wel geluid via mijn speakers te krijgen

    sudo gedit

    /etc/modprobe.d/asla-base

vervolgens volgende regel onderaan toegevoegd

    options snd-hda-intel enable=1 index=0 model=basic

Maar nu als ik mijn koptelefoon erin plug blijft ook het geluid van mijn speakers aan.

Heeft iemand suggesties?

Alvast bedankt!

gr,

melchior

Tsiburaska

  • Gast
geluids problemen bij toshiba tecra A8
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/03, 18:24:32 »
Mijn oude Tecra  (bouwjr 1999) heeft hetzelfde probleem, ik regel de speakers en koptelefoon apart en laag zetten of uit is dus voor mij hetzelfde, dus onder Ubuntu 8.04 is dit te regelen, alleen de 5.1 geluidskaart geeft een verkeerd stereo beeld op de achter speakers.

Ik had dus ook ooit het alles of niets probleem, eerst onder 7.04, 7.10 hetzelfde en nu weer onder de laatste upgrade naar 8.04 dus bij elke nieuwe versie komt het probleem vermoedelijk terug helaas.

Melchior

  • Gast
geluids problemen bij toshiba tecra A8
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/03, 20:56:04 »
Ik heb een oplossing voor het probleem gevonden. In de alsa-base heb ik de regel options snd-hda-intel enable=1 index=0 model=basic
vervangen door  snd-hda-intel model=hippo. Na redelijk wat speurwerk vond ik iemand met hetzelfde probleem die deze oplossing had gepost.
Het probleem is bij mij nu opgelost.

gr,

Melchior

Offline Petervdw

  • Lid
geluids problemen bij toshiba tecra A8
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/03, 22:02:45 »
Aan Tsiburaska
Melchior heeft al een oplossing gevonden, als die bij jou ook werkt, OK. Anders weet ik misschien ook nog andere.
Vr.groet, peter

Tsiburaska

  • Gast
geluids problemen bij toshiba tecra A8
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/03, 23:20:39 »
Omdat ik deze oplossing wel wist ooit, maar na elke upgrade zoals nu naar 8.04 gaat deze weer terug naar de oude fout,
Daarom heb ik dit nog niet gedaan en doe het voorlopig via de volume knop.
Omdat ik graag elk half jaar de nieuwste wil proberen en niet 3 jr met de LTS versie wil doen weet ik niet of ik dit nog ga uitvoeren.
Met meerdere computers eerst kijken of ze allemaal Reiger proof zijn.