Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Citrix niet aan de praat te krijgen  (gelezen 3447 keer)

[OPGELOST] Citrix niet aan de praat te krijgen
« Gepost op: 2008/03/21, 18:06:18 »
L.S.

Het lukt me niet Citrix onder Linux aan de praat te krijgen (onder Windows geen probleem). Een maat heeft me geholpen met de Client te installeren, maar het heeft niet geholpen. Nu wil ik (beginner) alles nog eens nalopen. Hiervoor moet ik een bestandje dat in ' home/mijn naam/documents' staat opstarten in de terminal. Vervolgens moet de client geïnstalleerd worden in /usr/lib/ICAClient. Na wat gepruts krijg ik allerlei foutmeldingen die waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat ik niet als 'superuser' ben ingelogd. Ik weet echter niet hoe ik dat moet doen. Met andere woorden: hoe log ik in in terminal, start het installatiebestandje op en plaats het in de vereiste directory?

gegroet,
mrt
« Laatst bewerkt op: 2009/04/12, 19:43:03 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline ivo

  • Lid
Citrix niet aan de praat te krijgen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/21, 21:00:33 »
Als je dat als superuser (root) moet uitvoeren dan doe je dat als volgt.
Stel dat je installatiebestandje "paashaas" heet, dat het in je home directory staat en dat je zelf in je home directory staat.

Dan tik je in de terminal in

sudo ./paashaas
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Citrix niet aan de praat te krijgen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/21, 21:14:44 »
Een paar linkjes http://wass.homelinux.net/howtos/Citrix_ICA_How-To.shtml en http://osdir.com/ml/linux.ubuntu.user.dutch/2006-06/msg00119.html
In Synaptic zitten nog een paar programma's waar je misschien wat aan hebt:
rdesktop:
RDP client for Windows NT/2000 Terminal Server
rdesktop is an open source client for Windows NT/2000 Terminal Server, capable
of natively speaking its Remote Desktop Protocol (RDP) in order to present
the user's NT/2000 desktop. Unlike Citrix ICA, no server extensions are
required.
tsclient:
NT/2000/XP servers.

Some of tsclient's features include:
  * A GNOME panel applet to quickly launch saved RDP files
  * Support for RDPv5 and rdesktop-1.3 arguments
  * Reading .rdp files in the MS Unicode format
  * Writing .rdp files in ASCII (for compatibility with the MS client)
  * A "RDP picker" which lists .rdp files in ~/.tsclient/ and launches
    rdesktop from the rdp file when selected

tsclient also supports:
  * VNC clients (*vncviewer)
  * Citrix ICA client
  * X via Xnest

Author:   Erick Woods
Homepage: http://www.gnomepro.com/tsclient/
Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Citrix niet aan de praat te krijgen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/21, 23:10:02 »
Beste Ivo,

Het installeren is nu gelukt, alleen krijg ik nu een foutmelding dat ik ergens het certificaat “AddTrustExternalCARoot.crt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Citrix niet aan de praat te krijgen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/21, 23:12:27 »
Beste Gijsbert,

Programma tsclient geïnstalleerd, maar gebruik zal voor na de paasdagen zijn: er wordt een aantal dingen gevraagd waarvoor ik bij onze automatiseringsafdeling langs zal moeten, want ik heb daar geen antwoord op. Programma ziet er wel chique uit; het proberen waard dus.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline rja

  • Lid
Citrix niet aan de praat te krijgen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/21, 23:14:47 »
Citaat van: plotinus
Beste Ivo,

Het installeren is nu gelukt, alleen krijg ik nu een foutmelding dat ik ergens het certificaat “AddTrustExternalCARoot.crt�  naar de directory /usr/lib/ICAClient/keystore/cacerts/ moet kopiëren. Dat certificaat heb ik, maar via de muis lukt dat niet (paste niet aan) en trek ik dus de conclusie dat het wel een beveiligde directory zal zijn. Zou je me kunnen helpen hoe ik dat in de terminal moet fixen?

gegroet,
mrt
Doe gewoon in een terminal.

sudo nautilus

Dan staart de file manager op als root, dan zul je wel rechten hebben.

Citrix niet aan de praat te krijgen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/21, 23:26:39 »
Dank rja; het is eindelijk gelukt; we hebben hier dus ook geen Windows meer voor nodig!

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Citrix niet aan de praat te krijgen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/08, 20:28:54 »
Tja, ik heb ben nu aan mijn 2e week Linux bezig maar mijn lijstje must-have-must-work voor Linux wordt snel kleiner.
Ik had me kort hier ingelezen en dan maar geprobeerd in te loggen op de server van mijn baas. Via linux. eitje! gewoon de ICA-client downloaden linuxx86, installeren via een terminal-venstertje, overal braaf de juiste keuzes kiezen voor het installeren, inclusief of je een integratie in KDE en Gnome wil. Ik heb heus niet over verstand van na  mijn korte kennismaking met linux maar dat was echt rete-simpel. Zelfs op mijn werk wisten ze nog niet of dit wel mogelijk was, maar ik heb nu zojuist maar ingelogd onder Notes (via Citrix) en gemaild dat dit dus wel kan.
Ik twijfel alleen nog ik nu ook nog een leuk screenshotje toestuur met daarop een leuke cubus met op een vlak Lotus  Notes...gegegegehhheee

PS ik heb wel gekozen om de benodigde installatie bestanden maar in mijn Home te laten plaatsen om te voorkomen dat ik problemen zou krijgen met rechten zoals hierboven werd beschreven.....hej...ik weet ook nog niet alles hoor, en ik moet ook leren ! een noob als ik mag dat soort dingen nog doen. Ik vermoed heus wel dat het niet netjes is zoals ik deed, maar het werkt wel.... :cool:
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline profk

  • Lid
Citrix niet aan de praat te krijgen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/19, 13:15:23 »
@goldfingers
Als ik een ICA-client download dan wordt dat automatisch de linuxx86.tar.gz.
Hoe kan ik die installeren "via een terminal venstertje"?
Hans

Citrix niet aan de praat te krijgen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/19, 17:09:32 »
profk, het bestand uitpakken door er rechts op te klikken en de optie hier uitpakken klikken. Nu met de terminal naar de map navigeren bijv cd /downloads of waar die staat. als je in de map bent met de terminal ./configure hierna make en hierna
sudo make install Even in de map kijken naar een readme file of install file daar staat meestal wel wat info. Het programma opstarten over het algemeen de naam van het programma in de terminal en dan enter. Succes

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline profk

  • Lid
Citrix niet aan de praat te krijgen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/22, 18:51:15 »
Beste Gijs,
Ik krijg direct de volgende foutmelding als ik de acties op het bestand linuxx86.tar.gz uitvoer:

tar: Dit ziet er niet uit als een tar-archief
tar: Alles tot aan volgende kop wordt overgeslagen
tar: Uitgestelde afbreking na eerdere fouten

enig idee wat nu te doen?
Hans