Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''  (gelezen 3923 keer)

WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''
« Gepost op: 2011/11/30, 11:24:03 »
Hallo allemaal!

Vanmorgen was ik lekker aan het internetten met mijn laptop.
Ik verbind met het WiFi netwerk en log in. Proxy hoef ik niet in te stellen, het werkt gewoon gelijk!  =D

Een uurtje later had ik opeens geen internet meer. Kwestie van even opnieuw verbinden, dacht ik.
Helaas, ik kan niet eens inloggen op het netwerk. Firefox blijft verbinden. Zelfs als ik de proxy instel in ''Netwerk'', geen resultaat.
Ook opnieuw opstarten helpt niet.

Gefrustreerd liep ik naar de systeembeheerder, die me vertelde dat ik maar ''gewoon Windows'' moest installeren.
Toen ik zei dat ik uitsluitend open source software gebruik en weiger Windows te installeren, lachte hij me arrogant uit.  >:(

Red me van de Windows-ondergang...  ???

Iemand een idee hoe ik dit op een één of andere manier kan herstellen?  :(
« Laatst bewerkt op: 2011/11/30, 11:27:34 door RandomUserName »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/30, 11:41:44 »
Hoe sterk is het signaal?

Re: WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/30, 12:27:35 »
In ieder lokaal staat een access point, en iedereen heeft internet, dus daar ligt het niet aan.

Re: WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/30, 14:14:14 »
Gefrustreerd liep ik naar de systeembeheerder, die me vertelde dat ik maar ''gewoon Windows'' moest installeren.
Toen ik zei dat ik uitsluitend open source software gebruik en weiger Windows te installeren, lachte hij me arrogant uit.  >:(
Typisch geval...
Zou me niet eens verbazen als je wel windows had, dat dat ook kon zijn gebeurd.

Aangezien je eerst gewoon kon internetten moet er tijdens de verbinding iets zijn gewijzigd.
Misschien had je een verkeerde methode te pakken en ben je geband. (Aangezien dat vaak op netwerkkaart gaat zou je met windows nu ook geen verbinding meer mogen hebben via die laptop.)
Wat is de normale (windows) procedure om op dat wifi netwerk te komen? (eventueel een link naar een webpagina met de uitleg.)

Een uurtje later had ik opeens geen internet meer. Kwestie van even opnieuw verbinden, dacht ik.
Helaas, ik kan niet eens inloggen op het netwerk. Firefox blijft verbinden. Zelfs als ik de proxy instel in ''Netwerk'', geen resultaat.
Ook opnieuw opstarten helpt niet.
Je had hier wel verbinding met het netwerk, maar geen toegang? Of te wel wat deed het precies wel en niet?
Als je wel verbinding met het netwerk hebt, dan is het een probleem bij de server en kom je (helaas) niet om de systeembeheerder heen.

Re: WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/30, 16:00:28 »
Wat is deze :')

Ben nu thuis maar hier ook geen internet terwijl ubuntu volhoudt van wel.
Alles is goed ingesteld ..

Misschien een hardnekkige systeemfout? Kan niet anders... Hoe los ik dit op?

Re: WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/30, 16:23:47 »
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat Ubuntu zo hard faalt.
Zelfs geen internet met kabel.

Opnieuw installeren?
(installatie van 1 dag oud :') )

Re: WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/30, 16:26:48 »
mmm, misschien toch de laptop zelf.
Wel thuis alle instellingen weer terug gezet zoals proxy e.d.?

Verder
Ben nu thuis maar hier ook geen internet terwijl ubuntu volhoudt van wel.
Alle onderdelen van Ubuntu zoals updates hebben internet, maar alleen FireFox niet?
Of heb je thuis wel netwerk verbinding maar verder geen internet verbinding? Dit zijn namelijk twee verschillende dingen.

Offline rja

  • Lid
Re: WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/30, 16:37:49 »
Wat is de output van van onderstaande commando's in een terminal.

iwconfigifconfig -aroute -ncat /etc/resolv.conf


Re: WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/30, 16:55:19 »
Ik ben nu Ubuntu vanaf de installatie CD over mijn huidige installatie heen aan het installeren. Op de manier waarop mijn documenten enz worden bewaard maar systeeminstellingen gewist worden zegmaar. Vanaf de live-cd kan ik nu gewoon lekker internetten.

Re: WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/30, 16:55:46 »
Volgende keer een "besmet" USB stickje meenemen. Dan kan jij zeggen "Installeer gewoon Ubuntu" =D

Welke WIFI kaart heb je?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/30, 16:56:55 »
Altijd een Live-CD/USB meenemen naar school dus  :D

Offline joop13

  • Lid
Re: WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/30, 17:02:01 »
Volgende keer een "besmet" USB stickje meenemen. Dan kan jij zeggen "Installeer gewoon Ubuntu" =D

Welke WIFI kaart heb je?

Het lijkt alsof de netwerkkaart aan het falen is.... Met de commando's van RJA zou je moeten kunnen zien of de kaart stuk is...
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/30, 17:16:08 »
Ehhh... veel netwerkkaarten blijkbaar :D

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/ca/en/sm/WF06a/321957-321957-64295-3955552-3955552-4145330.html

Het internet werkt weer, dus da's een zorg minder. Toch blijf ik deze hele kwestie vreemd vinden...


Re: WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/30, 17:18:15 »
Oh ja, het is toch te belachelijk voor woorden dat een perfect OS geboycot wordt op een... ICT school :')

Kan niet wachten op de reacties als ik dalijk het lokaal binnenkom met mijn Ubuntu shirt, terwijl al die arrogante kwijlen met hun Windows 7 () bakkie aan het spelen zijn.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/30, 17:21:13 door RandomUserName »

Re: WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/30, 18:36:35 »
Oh, systeembeheerders zoals die op jouw school, ik kan ze wel wurgen. Eigenlijk mag je dat geen ICT-school noemen, maar een Microsoftschool. Op mijn hogeschool weten ze ook niet zoveel, maar eisen ze tenminste niet dat je Windows gebruikt. Of Internet Explorer. Of Microsoft Office. Al is het antwoord op een vraag hoe iets met Linux aan de praat gekregen moet worden meestal iets als: "Geen idee. Daar kan ik je niet mee helpen." Gelukkig ben ik zelf handig met computers en zitten er meer Linuxgebruikers in mijn ICT-klas.

NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/30, 19:00:57 »
Het probleem is dat ze denken dat ze zo aan de vraag van de markt voldoen.
gevolg: meer MS kenners, gevolg daarvan: meer vraag naar MS produkten etc etc.
Het is een schande dat er überhaupt les word gegeven in dingen als Word, Excel of Windows....
Ze zouden les moeten geven in bijv. Tekstverwerken, spreadsheets en Operating Systems.
Maar helaas zijn de leraren dat zelf niet gewend en is de school te terughoudend om ze om te scholen....

Ik zit op het -edit-. In werkelijk ALLES, van het ondersteunen van gebruikers tot systeembeheer, krijg ik Microsoft-les.
Microsoft bepaald zelfs waarin ik les krijg. Komt geen overheid aan te pas. Als klap op de vuurpijl heb ik
al een certificaat gehaald van Microsoft, omdat het goed op mijn CV staat... Blech. Maar blijkbaar zijn bedrijven
gebaad bij onstabiele overpriced Microsoft rommel.

Volgende keer dus gewoon terug roepen: "Tss....de school had blijkbaar geen geld over voor een echte beheerder ofzo..." :P

!

Maar serieus, ik wordt uitgelachen als ik zeg dat Ubuntu mijn favoriete OS is. Ook door leerkrachten.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/02, 19:19:20 door RandomUserName »

Re: WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''
« Reactie #16 Gepost op: 2011/11/30, 20:20:35 »
Alleen dwazen lachen om iets dat ze niet begrijpen. Wacht maar tot het tij keert.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''
« Reactie #17 Gepost op: 2011/11/30, 20:47:22 »
Gelukkig is het bij ons op school ook niet zo Microsoftig, wel het besturingssysteem Xp. Wij mogen alleen OpenOffice/LibreOffice gebruiken, en iemand met een powerpoint presentatie moet zijn eigen laptop meenemen =D Voor de rest 3 browsers, IE, Firefox en Chrome. Gimp, Inkscape, Tuxpaint, Blender en meer open source software staat er op, dat is wel weer een bonuspunt voor mijn school. Toch gebruiken we wel photoshop veel, dus dat is wel logisch dat je dan geen Linux gebruik.

En zeker weten de Ubuntu trui dragen :evil: Wat voor ICT school is het? Ubuntu Server/programmeren enzovoort?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''
« Reactie #18 Gepost op: 2011/11/30, 22:45:55 »
Aardige toevoeging. Een paar weken geleden kwam mijn dochter thuis van (de middelbare) school en riep enthousiast: "Hé papa, onze geschiedenisleraar heeft dezelfde computer als wij!" Dat moet dus Ubu 11.10 zijn met mogelijk dezelfde bureaubladafbeelding. Nou, leuk. Van de week kwam ze thuis met de mededeling dat dezelfde leraar gezegd had dat het veel beter was om LibreOffice te gebruiken dan Word. Hij wilde zelfs dat zijn leerlingen standaard gingen werken met LibreOffice! Kijk, da's een leraar die tussen de regels door ook nog eens iets leert, aanleert, bijbrengt. Zeldzaam dit soort geluiden te horen.

Natuurlijk ga ik deze meneer hier binnenkort eens op aanspreken. "Zo, dus u wilt dat mijn dochter geen Word meer gebruikt? Kunt u dit graag nader onderbouwen alstublieft?" Krijg je vast de bekende openbronriedel, waarop ik aan het eind antwoord dat ik al vele jaren Linux-only ben en dus zijn houding van harte steun! :-)

Mijn andere, jongere dochter ging hierop door en vroeg wat dan het verschil is tussen Word en Libre/OpenOffice. Ik zei: vrijwel geen, voor 98% of meer zijn ze identiek. Je kunt dus met een gerust hart LibOf gebruiken. Ja, maar in Word kun je leuke dingen doen met letters en dat zie ik niet in LibOf (zoiets als WordArt bedoelde ze kennelijk). Gauw een demo geven dus.

Zijnoot. Een van mijn bezigheden is die van eindredacteur. Ik ontvang teksten geschreven in diverse tekstverwerkers op Windows, Mac en Linux (niet in het ict/Linux-freaks domein maar daarbuiten). Die verwerk ik in LibOf, waarna ze naar de opmaak gaan, die as usual geheel op de Mac draait. Odt's kunnen ze daar niet lezen, ook geen plat Geany tekstbestandje. MS doc-bestanden die ik in LO verwerk, hebben vaak - maar niet altijd - teveel harde returns in zich: een witregel wordt vertaald naar drie witregels. Kortom, multiplatformgedoe...

Re: WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''
« Reactie #19 Gepost op: 2011/11/30, 22:59:13 »
Bij mijn eerste bericht had ik mij nog ingehouden, maar nu kan ik het niet laten.

Neem een programma dat je nodig hebt en alleen voor Linux beschikbaar is en laat ze het op windows proberen te installeren. :evil:

Neem windows.... , maar dan vol virussen. :evil: :evil:

In werkelijk ALLES, van het ondersteunen van gebruikers tot systeembeheer, krijg ik Microsoft-les.
Microsoft bepaald zelfs waarin ik les krijg. Komt geen overheid aan te pas. Als klap op de vuurpijl heb ik
al een certificaat gehaald van Microsoft, omdat het goed op mijn CV staat... Blech. Maar blijkbaar zijn bedrijven
gebaad bij onstabiele overpriced Microsoft rommel.

Oftewel leuke vulling voor op je CV, maar hierdoor eigenlijk niets waard.

[offtopic]
Zijnoot. Een van mijn bezigheden is die van eindredacteur. Ik ontvang teksten geschreven in diverse tekstverwerkers op Windows, Mac en Linux (niet in het ict/Linux-freaks domein maar daarbuiten). Die verwerk ik in LibOf, waarna ze naar de opmaak gaan, die as usual geheel op de Mac draait. Odt's kunnen ze daar niet lezen, ook geen plat Geany tekstbestandje. MS doc-bestanden die ik in LO verwerk, hebben vaak - maar niet altijd - teveel harde returns in zich: een witregel wordt vertaald naar drie witregels. Kortom, multiplatformgedoe...

Dan roep ik
Dat lever op alle systemen de zelfde opmaak.
Sterker nog. Bij een goed opgezet tex bestand staan alle opmaak instellingen aan het begin van het document.
Daar kan opmaak dan geheel op los. Terwijl jij je alleen op de inhoud hoeft te letten.  :D
[/offtopic]
« Laatst bewerkt op: 2011/12/03, 09:16:46 door Erik Krom »

Re: WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''
« Reactie #20 Gepost op: 2011/11/30, 23:15:42 »
Dan roep ik Dat lever op alle systemen de zelfde opmaak.
Werkt niet. Een eindredacteur doet alleen tekst, geen millimeter opmaak.

Re: WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''
« Reactie #21 Gepost op: 2011/12/01, 01:48:48 »
Bij mijn eerste bericht had ik mij nog ingehouden, maar nu kan ik het niet laten.

Neem een programma dat je nodig hebt en alleen voor Linux beschikbaar is en laat ze het op windows proberen te installeren. :evil:

Dit wordt moeilijk aangezien programmeurs die voor linux programmeren niet zo kortzichtig zijn als zij die voor windows ontwikkelen. Linux ontwikkelaars zorgen er ook voor dat andere besturingssystemen niet in de koud worden gelaten.

Er is voor school 1 programma dat wij moeten gebruiken dat niet echt werkt in windows (het is open-source, maar iemand moet zich er aan zetten om het allemaal te laten werkene), en dat is Player / Stage, voor robotica simulaties.

Bij mij op school verplichten ze zo dus om ubuntu ten minste als 2e OS (of als het echt moet virtueel) te gebruiken.
Ik heb trouwens 2 jaar linux lessen gehad.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''
« Reactie #22 Gepost op: 2011/12/01, 07:37:34 »
Zeg, nog even ontopic... XD

Is de bios van die laptop een recente versie? Ik heb wel eens wifi op een laptop hersteld door alleen de bios te updaten. Snap nu nog niet waarom dat de oplossing was, maar de eigenaar was er erg blij mee en nooit meer gezeur gehad!

Re: WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''
« Reactie #23 Gepost op: 2011/12/01, 08:16:35 »
Werkt niet. Een eindredacteur doet alleen tekst, geen millimeter opmaak.
Dat is ook niet nodig, omdat de opmaak al in orde is, itt word/OOo/LO documenten :)  Als je bijv naar de auteurs instructies voor elsevier tijdschriften kijkt, staat dit zelfs bijna letterlijk vermeld. Aan documenten die in LaTeX aangeleverd worden, wordt in principe geen extra opmaak meer gedaan, die worden gepubliceerd, zoals ze door LaTeX uitgespuugd zijn.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: WiFi op school - ''installeer maar 'gewoon' Windows!''
« Reactie #24 Gepost op: 2011/12/01, 09:58:39 »
Die verwerk ik in LibOf, waarna ze naar de opmaak gaan, die as usual geheel op de Mac draait. Odt's kunnen ze daar niet lezen, ook geen plat Geany tekstbestandje.
Vreemd hoor dat die state-of-the-art Mac-machines niet kunnen omgaan met platte tekst...  ;)

Het lijkt me *juist* zo dat als je niets met opmaak wilt, je daarvoor platte tekst gebruikt, tenminste, zo doe ik het altijd. Als ik geen opmaak wil (copieren vanaf een website of een tekstverwerker-bestand naar een ander systeem zoals bv Joomla), dan copieer ik wat ik wil hebben in een platte editor, bv GEdit, selecteer weer alles en plak het in de editor naar keuze. Op die manier weet ik zeker dat er *alle* opmaak verdwenen is.