Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: simple install?  (gelezen 3068 keer)

Gast

  • Gast
simple install?
« Gepost op: 2005/11/12, 01:04:52 »
ok ik run nu op de live cd en zover geen grote problemen tegengekomen
behalve natuurlijk dat bepaalde programma,s niet werken omdat er niks op de harde schijf is geinstalleerd
logisch

tot nu to ben ik erg teveren over deze versie van linux
en erg blij ook met de install cd allen even ene simpele vraag
ik draai xp  en heb gen ruimte vrij

nu kan ik de partitie wel verkleineb geen probleem maar vanaf dat punt

maakt de installatie cd zelf linux partities aan en en dual boot menu ???

wat ik weet van linux installaties is dat ik meestal daar op vast liep

het aanmaken van de partities en het veilgig stelling van mijn xp installatie en boot menu


is dat met deze install cd beter geregeld ???

en hoeveel ruimte heeft deze nodig ???

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
simple install?
« Reactie #1 Gepost op: 2005/11/12, 10:03:09 »
Als je geen moeite hebt om een 'lege' partitie aan te maken van 10 GB (meer dan voldoende) onder windows XP ben je er zo. Bij de installatie wordt u inderdaad gevraagd waar Ubuntu moet komen. Kies de optie 'manually edit partition table' of zoiets als ik mij dat nog goed herinner. Maar het zou kunnen dat het onder breezy wat anders is. Je kan alleszins een overzicht verkrijgen van de partities. Laat uw XP ongemoeid! Kies dan uw 10 GB, geef hem / als naam, maak hem bootable en kies bv. voor ext3. Laat de rest standaard. Idealiter voorzie je ook nog 1 of 2 GB als swap. Ubuntu zal ook zelf een menu aanmaken dat bij boot zal getoond worden waarin je kan kiezen of je XP dan wel Ubuntu wil opstarten. (GRUB)

PS: Als je bestanden vanuit XP gaat willen gebruiken (foto's, muziek, tekst...), maak je best nog een partitie in FAT32, dat gemakkelijk bereikbaar zal zijn vanuit beide.

jpjacobs

  • Gast
simple install?
« Reactie #2 Gepost op: 2005/11/12, 11:04:31 »
denk wel dat als je wil kiezen op welke partitie ubuntu moet komen dat je dan expert installatie moet kiezen. Anders wordt gewoon heel de schijf gepartitioneerd, en bent ge uw windows kwijt.

Gast

  • Gast
simple install?
« Reactie #3 Gepost op: 2005/11/12, 11:30:03 »
Tjonge luitjes dit was de simpelste installatie die ik ooit heb gezien

Ik hoefde zelf niet op mijn volle HD wat ruimte te maken de install gaf dit heel netjes aan.
en ik hoefde alleen maar een  % in te vullen  
en de rest ging vanzelf, keurige de  boot manager er achter aan
en reboot met een goed menu
eindelijk een linux  die zelf ik kan installeren
Nu kan ik eindelijk mijn tanden eens in linux zetten ;)

ik heb alleen nog niet geprobeerd windows xp op te starten loop nu voor de eerste keer in linux.
intenet deed het  meteen

geweldig