Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: < OPGELOST > thunderbird / Icedove vraagje  (gelezen 6399 keer)

Offline soppel

  • Lid
< OPGELOST > thunderbird / Icedove vraagje
« Gepost op: 2012/12/14, 23:42:40 »
Heeft Thunderbird een functie dat een mail die je opent automatisch als gelezen gemarkeerd wordt?
Als de functie bestaat, waar zit ie dan? Wellicht iemand ervaring met een ad-on?


« Laatst bewerkt op: 2012/12/17, 21:27:29 door soppel »
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline Mikkel

  • Lid
Re: thunderbird / Icedove vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/14, 23:52:47 »
Menu Bewerken, Voorkeuren, tabblad Geavanceerd. Op tabblad Lezen & weergave staat de optie Berichten automatisch als gelezen markeren. Waarbij je kunt kiezen uit 'Direct zichtbaar' of 'na een bepaald aantal seconden'.

Offline soppel

  • Lid
Re: thunderbird / Icedove vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/14, 23:56:44 »
Yep, die functie ken ik, maar dan markeert ie na een x aantal seconden de mail als gelezen, ook wanneer ik 't niet gelezen heb. Dat is helemaal een ramp.

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline Mikkel

  • Lid
Re: thunderbird / Icedove vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/15, 00:06:48 »
Ow, nee dat lijkt me de bedoeling niet.
Ik heb hier de optie 'Direct zichtbaar' aangevinkt (is volgens mij de standaard instelling) en nieuwe mail blijft daarmee vetgedrukt tot ik ze geopend heb.

Offline soppel

  • Lid
Re: thunderbird / Icedove vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/15, 00:10:56 »
Dat is wat ik bedoel! Ga het meteen proberen!

En dan wachten tot iemand mailt  =D


Edit...heb maar even voor Mr Bean gespeeld en mezelf een mail gestuurd, dit is dus inderdaad de functie waar ik al lang naar op zoek ben!
Mikkel je bent geniaal! Thanks!

« Laatst bewerkt op: 2012/12/15, 00:14:57 door soppel »
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline soppel

  • Lid
Re: thunderbird / Icedove vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/15, 10:27:23 »
Helaas helaas, het is toch niet helemaal de functie die ik zoek. 

Nu is het zo dat zodra je een mail selecteert, dat deze direct als gelezen wordt gemarkeerd.
Als ik dus door een aantal mails heen zoek die ongelezen zijn dat hij alles waar je even op blijft staan wordt omgezet, dat is niet de bedoeling.

Ik wil dat een mail als gelezen wordt gemarkeerd nadat ik er een actie op uitvoer. Dus de mail open, of beantwoord of doorstuur. 
Ik begin echt bang te worden dat 't niet kan, maar toch hoop ik nog op de gouden tip.

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline Mikkel

  • Lid
Re: thunderbird / Icedove vraagje
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/15, 11:14:10 »
Nu is het zo dat zodra je een mail selecteert, dat deze direct als gelezen wordt gemarkeerd.

Hier niet, dus. Zit nu in Windows, maar dat lijkt me geen verschil te moeten maken, en wanneer ik op een nieuwe mail klik, dus alléén selecteer, en daarna op een andere mail, dan blijft die nieuwe mail gewoon vetgedrukt staan.

Offline soppel

  • Lid
Re: thunderbird / Icedove vraagje
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/15, 11:23:44 »
Vreemd toch.

Dat alles at geselecteerd wordt direct wordt omgezet naar gelezen irriteerde me al in het begin dat ik overstapte naar Ubuntu/thunderbird.
Op dit moment werk ik met icedove ( onder debian) maar hetzelfde probleem blijft.

Zoals jij het nu hebt, dat is wat ik zoek inderdaad. Zo was het vroeger ook in windows met outlook.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline soppel

  • Lid
Re: thunderbird / Icedove vraagje
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/15, 11:32:24 »
dit zijn mijn instellingen:

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline HarzG

  • Lid
Re: thunderbird / Icedove vraagje
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/15, 12:04:40 »
Waarom doe je het niet gewoon zo: laat de "niet gelezen" markering altijd staan totdat je op "m" drukt (1x drukken verandert de status van een mail van gelezen naar ongelezen en andersom).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline soppel

  • Lid
Re: thunderbird / Icedove vraagje
« Reactie #10 Gepost op: 2012/12/15, 12:16:08 »
Zo doe ik dat ook inderdaad, maar ik vind het niet ideaal.

( lees ik vergeet soms vaak op de M te drukken)
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline HarzG

  • Lid
Re: thunderbird / Icedove vraagje
« Reactie #11 Gepost op: 2012/12/15, 12:54:13 »
Zo doe ik dat ook inderdaad, maar ik vind het niet ideaal.
... dan is er alleen nog de tijd, zet die bijv. op 5/10/15s als dat je gemiddelde tijd is om een mail te lezen waaraan de "gelezen" markering gekoppeld is. Daarna vergeet je de "gelezen" markeringen en gebruikt die alleen nog om te bekijken wat op een moment "nieuw" binnenkomt.

Je kan namelijk ook de functie "labels" gebruiken voor bepaalde mails die je belangrijk acht "waar je nog iets mee moet doen". Druk je op "1" wordt de mail "belangrijk" en dat valt je later met de rode kleur ook weer op, zelfs nadat je Thunderbird had beëindigd.

Als je deze "labels" nog wilt automatiseren, kan je aanvullend met de functie "filters" werken. Stel je ontvangt af en toe mails van de afzender "Kardashian". Deze mails wil je laten verplaatsen naar de SPAM-box (Junk) of naar de submap "jaaah" onder PostvakIN (afhankelijk van je af/voorkeur). Uiteraard zit daar ook de label-functie bij of een doorsturen-naar-stamkroeg-actie. Dan kan dat met een afzender-controle in de filter vastgelegd worden. Je kan zelfs op het niveau van "zoeken naar inhoud" filterregels vastleggen om je mails te ordenen..
NB: Hoe complexer je de filter-regels maakt, hoe trager de controle wordt. Eenvoudige filters werken prima en zijn zeer efficiënt bij het sorteren van mails.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline soppel

  • Lid
Re: thunderbird / Icedove vraagje
« Reactie #12 Gepost op: 2012/12/15, 20:55:26 »
Ken je nagaan! Ik heb niet eens een man, dat ben ik zelf :-)

Maar het klopt, ik zit wel eens doelloos met een maat heen en weer te mailen, dan druk je niet steeds op die M en aan het eind van de avond blijkt er ineens een serieus mailtje tussen gekomen te zijn van een ander.
De enige redding is daar een missend pijltje van reply, maar dat zie je minder snel als vetgedrukt.

De tip van HarzG dat je met cijfers kan labelen is een gouden tip! Dat wist ik niet. Toetsenbord is natuurlijk stukken handiger dan die rechter muisknop. Thanx HarzG
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline vanadium

  • Lid
Re: thunderbird / Icedove vraagje
« Reactie #13 Gepost op: 2012/12/16, 11:38:21 »
Hoe kan je dat dan voor elkaar krijgen dat die mails vet gedrukt blijven?
Als je in de dialoog waarnaar hierboven werd verwezen, de optie "automatically mark messages as read" uitzet, dan blijven ze vet. De enige mogelijkheid om ze als gelezen te markeren, is dat handmatig te doen.

Je zou kunnen "automatically mark messages as read" aan laten staan, maar dan kiezen voor "After displaying for...". Als je dat op een zeer lange tijd zet, dan zal het in de praktijk nooit als gelezen wordt gemarkeerd door er de cursor op te laten. Het wordt dan wel automatisch als lezen gemarkeerd als je het bericht dubbelklikt om het te openen in een apart venster.

Offline soppel

  • Lid
Re: thunderbird / Icedove vraagje
« Reactie #14 Gepost op: 2012/12/16, 13:25:28 »
Dit lijkt de beste oplossing tot nu toe te zijn.
Jammer blijft dat wanneer je een mailtje direct beantwoord of doorstuurt (zonder dubbelklik openen) de mail als ongelezen blijft staan.
Maar ja dat wordt een stukje discipline om eerst te openen.
We gaan het een tijdje zo proberen.

( ik laat het topic nog even als onopgelost staan want het is niet helemaal opgelost)
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline vanadium

  • Lid
Re: thunderbird / Icedove vraagje
« Reactie #15 Gepost op: 2012/12/16, 14:46:40 »
Dit lijkt de beste oplossing tot nu toe te zijn.
Jammer blijft dat wanneer je een mailtje direct beantwoord of doorstuurt (zonder dubbelklik openen) de mail als ongelezen blijft staan.
Ik weet niet hoe jij het dan wel zou willen? Tussenoplossing is automatisch, maar pas na enige tijd, op "gelezen" laten zetten. Ik zie niet in hoe de ontwikkelaars het nog anders zouden kunnen doen, m.a.w., wat jij precies zou willen.

Offline soppel

  • Lid
Re: thunderbird / Icedove vraagje
« Reactie #16 Gepost op: 2012/12/16, 15:56:49 »
ja, mijn moeder zei het ook altijd al dat ik een zeur was  :evil:

Maar ik zou het willen zoals outlook het doet.  ( althans in de tijd van W95, W98, XP en NT  latere ervaringen met outlook heb ik niet dus het kan nu ook anders zijn, en oudere ervaringen herinner ik me niet meer ;))

Mail komt binnen en blijft vetgedrukt totdat je er een actie op onderneemt. Dus ofwel opent, of doorstuurt, of antwoord. Dat laatste (antwoorden) komt, in mijn geval toch,  het meeste voor.
Je hebt dus wel de mogelijkheid een binnengekomen mail te lezen in het voorbeeld wat er onder hangt. Als ik beslis 'dat komt later'  hoef ik niets te doen. Het blijft ongelezen ( vetgedrukt) staan. En dus mijn aandacht trekken *)
Pas als je een actie onderneemt erop veranderd de status ( automatisch)
Alleen een enkele mail waar ik niets mee zou doen, maar wel zou willen bewaren, moet ik dan middels een handeling omzetten.

*)  dat aandacht trekken kan ook middels labels, maar is een extra handeling die je kan vergeten.



Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: thunderbird / Icedove vraagje
« Reactie #17 Gepost op: 2012/12/17, 05:49:13 »
ja, mijn moeder zei het ook altijd al dat ik een zeur was  :evil:

Maar ik zou het willen zoals outlook het doet.  ( althans in de tijd van W95, W98, XP en NT  latere ervaringen met outlook heb ik niet dus het kan nu ook anders zijn, en oudere ervaringen herinner ik me niet meer ;))

Mail komt binnen en blijft vetgedrukt totdat je er een actie op onderneemt. Dus ofwel opent, of doorstuurt, of antwoord. Dat laatste (antwoorden) komt, in mijn geval toch,  het meeste voor.
Ik heb geen idee welke Outlook jij gebruikt, maar de Outlook die ik hier voor mijn neus heb (werk) markeert een mail ook als gelezen zodra die in beeld komt. Dat gedrag wat jij beschrijft heb ik in ieder geval nog niet gezien en zal niet standaard zijn.

Offline soppel

  • Lid
Re: thunderbird / Icedove vraagje
« Reactie #18 Gepost op: 2012/12/17, 08:20:15 »
Neen ik 'gebruik' geen outlook. Heb dat gebruikt onder de genoemde windows versies. 
Laatste wat ik ervan gebruikt heb is de versie in office 2003 onder XP.

Kan alleen maar hopen dat het dan in outlook ook veranderd is, anders is mijn geheugen aan het achteruitlopen.
Zal eens zoeken of ik nog van die ouwe meuk heb liggen dan kan ik het uitproberen.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline vanadium

  • Lid
Re: thunderbird / Icedove vraagje
« Reactie #19 Gepost op: 2012/12/17, 09:19:33 »
Maar ik zou het willen zoals outlook het doet.  ( althans in de tijd van W95, W98, XP en NT  latere ervaringen met outlook heb ik niet dus het kan nu ook anders zijn, en oudere ervaringen herinner ik me niet meer ;))

Mail komt binnen en blijft vetgedrukt totdat je er een actie op onderneemt. Dus ofwel opent, of doorstuurt, of antwoord. Dat laatste (antwoorden) komt, in mijn geval toch,  het meeste voor.

Dat gedrag kan je bereiken met:
Je zou kunnen "automatically mark messages as read" aan laten staan, maar dan kiezen voor "After displaying for...". Als je dat op een zeer lange tijd zet, dan zal het in de praktijk nooit als gelezen wordt gemarkeerd door er de cursor op te laten. Het wordt dan wel automatisch als lezen gemarkeerd als je het bericht dubbelklikt om het te openen in een apart venster.

Offline soppel

  • Lid
Re: thunderbird / Icedove vraagje
« Reactie #20 Gepost op: 2012/12/17, 09:28:58 »
Yep, dat heb ik nu ook gedaan. Maar als je een mail niet opent middels dubbelklikken, maar direct doorstuurt blijft ie ongelezen gemarkeerd. 
Als je een korte melding in een mail hebt, dan open je ( ik althans) niet met dubbelklikken, ik druk direct op reply en antwoord.
Heb nu het voorbeeldvenster van de mail opgeruimd, waardoor ik een mail MOET openen om 'm te kunnen lezen.

terzijde: ik gebruik al een aantal jaren, en het probleem is niet van dien aard dat ik gillend aan de pc zit hoor. ik was gewoon op zoek naar een stukje extra gemak voor mezelf.

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline HarzG

  • Lid
Re: thunderbird / Icedove vraagje
« Reactie #21 Gepost op: 2012/12/17, 21:08:41 »
NB: De verwijzing met deze link gaat naar een site met een niet officieel ondersteunde add-on (van kaosmos). Maar blijkbaar doet de add-on wat je wilt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline soppel

  • Lid
Re: thunderbird / Icedove vraagje
« Reactie #22 Gepost op: 2012/12/17, 21:14:25 »
ik ga even een backup je schieten van mijn mail en de stunt wagen.

......to be continued   
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline soppel

  • Lid
Re: thunderbird / Icedove vraagje
« Reactie #23 Gepost op: 2012/12/17, 21:26:55 »
 =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D


Geweldig! Bedankt!
Dit werkt inderdaad.

En het allermooiste is natuurlijk dat jullie me het gevoel probeerde te geven dat ik de enige was die dit wilde, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. =D

Allen bedankt voor de inzet en HarzG voor de oplossing.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline vanadium

  • Lid
Re: < OPGELOST > thunderbird / Icedove vraagje
« Reactie #24 Gepost op: 2012/12/18, 11:09:40 »
Ik begrijp het probleem. Zelf nooit last van gehad, maar dat hangt af van iemands gewoonten. Lijkt mij inderdaad zeer redelijk dat als je ook maar iets doet met het bericht, zoals forwarden, dat het dan wel als gelezen wordt gemarkeerd, ook als je het niet in een apart venster opent.