Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: draadloos internet met netbook  (gelezen 18898 keer)

Offline lizardman

  • Lid
Re: draadloos internet met netbook
« Reactie #25 Gepost op: 2009/04/17, 21:47:40 »
Een zoektocht op de site van Genesys Logic http://www.genesyslogic.com/_en/   naar wireless, wifi, bluetooth, levert 0 (nul) resultaten op.
Ze hebben op hun site dus niets staan over wireless kaartjes of bluetooth.....

Doe eens in de terminal:
lspci |grep -i wireless
En als dat niets oplevert:
lsusb |grep -i wireless
« Laatst bewerkt op: 2009/04/17, 21:59:47 door lizardman »
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Karim

  • Gast
Re: draadloos internet met netbook
« Reactie #26 Gepost op: 2009/04/19, 21:34:11 »
Ik kon ook al niks vinden op internet. Maar misschien wist iemand hier op het forum er wel meer van af.
Beide opdrachten leveren helaas niks op.

Offline joop905

  • Lid
Re: draadloos internet met netbook
« Reactie #27 Gepost op: 2009/04/19, 22:07:18 »
probeer dit eens: Terminalvenster
Tik in (kopieer en plak):
sudo lshw -html > ijzerwaren.html
Druk op Enter. Uw wachtwoord blijft onzichtbaar, zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

In uw persoonlijke map staat nu het bestand ijzerwaren.html, een handig overzicht van de harde waren in uw computer


en zet de  uitkomst hier eens neer.

GrJ

Karim

  • Gast
Re: draadloos internet met netbook
« Reactie #28 Gepost op: 2009/04/19, 22:29:25 »
@joop905: De uitkomst van die opdracht staat al op de vorige pagina van deze topic.

Ik heb het kaartje er nu uit gehaald misschien is het makkelijker om hem gewoon te vervangen door één die wel door ubuntu wordt ondersteund. welke wireless chip kan ik dan het beste nemen?

Offline lizardman

  • Lid
Re: draadloos internet met netbook
« Reactie #29 Gepost op: 2009/04/20, 10:02:24 »
Mijn acer aspire one heeft een atheros AR242x (vlgs lshw) en die doet het uit de doos met Jaunty.
Op het stickertje aan de achterkant van de aspire one staat: Atheros AR5BXB63.

Misschien heb je er wat aan.

Gr.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline mrvanes

  • Lid
Re: draadloos internet met netbook
« Reactie #30 Gepost op: 2009/04/22, 22:30:23 »
Ik heb sinds vandaag ook deze xxodd netbook. De wlan kaart is inderdaad een rtl8187se die sinds kernel 2.6.29 als 'staging' driver in de kernel zit. Helaas krijg ik met die versie van de driver de kaart in dit netbook niet aan de praat, de rfkill-switch reageert niet.
Na wat ploeteren en experimenteren met de coffee versie van dezelfde driver zonder succes heb ik de iwl3945 uit een andere oude laptop gewisseld en meteen na booten een perfecte wireless verbinding.
Misschien dat de rtl8187se driver in 2.6.30 het beter doet, en wie weet kom ik 'r ooit nog toe om dat te testen op de laptop waar de iwl3945 uit komt, maar voorlopig ben ik in de lucht ;)
Nu het bluetooth device nog vinden?

Offline lizardman

  • Lid
Re: draadloos internet met netbook
« Reactie #31 Gepost op: 2009/04/22, 23:11:00 »
iwl3945 draait idd uit de doos, heb alleen op twee laptops (1x hardy 1x Jaunty) nogal trage upload met de iwl3945.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline mrvanes

  • Lid
Re: draadloos internet met netbook
« Reactie #32 Gepost op: 2009/04/23, 12:44:59 »
Deze tip http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=974723 is ook van levensbelang voor de volume-keys (up/down/mute) op deze laptop.
Misschien een xxodd-netbook topicje starten? :)

Offline mrvanes

  • Lid
Re: draadloos internet met netbook
« Reactie #33 Gepost op: 2009/04/23, 21:55:50 »
Het is nog veel erger: de originele wireless kaart is een bluew2310 (3dsp /GL9211?) en is een kunstig Wifi/Bluetooth combi kaartje. Het Wifi gedeelte lijkt zich als een rtl8187se te gedragen (denk ik?) maar het Bluetooth gedeelte is nogal obscuur met (natuurlijk) alleen maar windows drivers van de fabriek. Zoeken levert bijna alleen maar Chinese sites en geen linux support.

http://www.3dsp.com.cn/web_html/product_BlueW.html
http://www.bluetooth.com/Bluetooth/Technology/Building/Component/Component_Details.htm?Id=1172

Iemand nog een WiFi/BT kaartje kopen? Alleen te gebruiken onder windows (voorlopig denk ik) :)

qubes

  • Gast
Re: draadloos internet met netbook
« Reactie #34 Gepost op: 2009/04/26, 15:48:42 »
Het schijnt dat de kaart onder ubuntu 8.0.4 met een oudere kernel versie prima werkt.
Helaas ben ik niet iemand die op een oudere versie wil werken... dus werken de drivers voor mij nu ook niet....

Ik heb de drivers thuis wel op een cd liggen en ik zal ze zo dan ook even uploaden en delen met jullie...

Wellicht dat hier een hele slimme linux goeroe zit die deze drivers in no time kan fixen voor ubuntu 8.10 of 9.0.4?


http://rapidshare.com/files/225955099/bluew1.2.04.20090306forlinux_beta_hotkey.tar.zip.html

-----


Offline lizardman

  • Lid
Re: draadloos internet met netbook
« Reactie #35 Gepost op: 2009/04/26, 17:19:44 »
Hmm, je zou haast denken dat, als ie uit de kernel geknikkerd is, dat daar dan een goeie reden voor zou moeten zijn.....
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline mrvanes

  • Lid
Re: draadloos internet met netbook
« Reactie #36 Gepost op: 2009/04/29, 13:20:27 »
Cool.. in die zipfile staan mailadressen van de ontwikkelaars bij 3dsp. Eens kijken of de linux afdeling nog leeft en wat ze kunnen/willen bieden. ;)
De modules in de file zijn overigens niet bruikbaar voor andere kernels dan van Hardy (2.6.24-xx). Ze zijn voorgecompileerd en zullen dus (zeer waarschijnlijk) niet laden in 2.6.28.

qubes

  • Gast
Re: draadloos internet met netbook
« Reactie #37 Gepost op: 2009/04/29, 19:46:45 »
Cool.. in die zipfile staan mailadressen van de ontwikkelaars bij 3dsp. Eens kijken of de linux afdeling nog leeft en wat ze kunnen/willen bieden. ;)
De modules in de file zijn overigens niet bruikbaar voor andere kernels dan van Hardy (2.6.24-xx). Ze zijn voorgecompileerd en zullen dus (zeer waarschijnlijk) niet laden in 2.6.28.

Zo ver had ik dus nog niet gekeken....mailadressen van 3dsp ....

Laat me even weten wat hun reactie is... Kan ik het wellicht toch gebruiken onder 9.04

Offline mrvanes

  • Lid
Re: draadloos internet met netbook
« Reactie #38 Gepost op: 2009/04/30, 09:38:23 »
Citaat
Hi,dear Martin:
  We are developing the linux version which can support Ubuntu 8.10 (kernel is 2.6.27) for Mini PCI Express. The release date may be the end of May. As for kernel 2.6.29, I think we would consider your requirement. And if the linux version which can support kernel 2.6.29 has been completed, we will inform you ASAP.

Daarna reageer met de vraag of er ook sources gereleased kunnen worden:

Citaat
Hi, dear Martin:
  Our install package has several parts. For example: there are total three drivers and four applications. In fact, many people just wants to use the function of our card, and they don't want to complile any source code. So we prefer to supply bin instead of source code.
  In addition, there is some trading secrets in the source code just as you said. But we will consider your requirement, maybe we can open parts source code in which there is not our trading secrets and make the others as object.

En na een mailtje terug over 32/64-bit versies van de sources:

Citaat
Hi, Dear Martin:
  We have only 32-bit Linux version now. We plan to do something on opening some soure codes first (This may be completed in the end of June). Then we may consider the 64-bit version requirement.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/30, 10:33:26 door mrvanes »

qubes

  • Gast
Re: draadloos internet met netbook
« Reactie #39 Gepost op: 2009/04/30, 10:55:32 »
Nog een maandje wachten dan :)

Offline mrvanes

  • Lid
Re: draadloos internet met netbook
« Reactie #40 Gepost op: 2009/04/30, 19:07:52 »
Nog een maandje wachten dan :)
Ja, op support voor 8.10 (Intrepid!) geen woord over Jaunty! En bovendien heeft dat voor mij geen zin (ik gebruik m'n eigen gecompileerde kernels).

Karim

  • Gast
Re: draadloos internet met netbook
« Reactie #41 Gepost op: 2009/05/02, 15:49:03 »
Ik zie dat er hier weer een aantal reacties zijn geplaatst =D
Ik heb ongeveer een week geleden een Intel PRO/Wireless 3945ABG Network kaart gekocht. Deze was op voorraad maar deze shop was zo aan het prutsen dat ik hem vandaag pas heb gekregen :| Direct in de netbook geplaatst en deze wordt zo te zien wel ondersteunt door Ubuntu, alleen ik moet alleen nog verbinding krijgen met de wireless router. Kan iemand mij vertellen hoe ik dat kan doen?

Re: draadloos internet met netbook
« Reactie #42 Gepost op: 2009/05/02, 15:49:45 »
Rechtsboven op netwerkicoon klikken -> selecteer je netwerk -> wachtwoord -> klaar

Karim

  • Gast
Re: draadloos internet met netbook
« Reactie #43 Gepost op: 2009/05/02, 16:08:17 »
Er worden alleen geen netwerken genoemd in dat rijtje terwijl de wireless router aan staat.

Offline mrvanes

  • Lid
Re: draadloos internet met netbook
« Reactie #44 Gepost op: 2009/05/02, 22:38:16 »
1. Staat je kill-switch uit? Da's op xxodd helaas niet goed te zien. Je toggelt 'm met Fn-f3
2. Ik moet de wireless kaart na booten nog 'aanslingeren' als root met ifconfig wlan0 up, nadat ik de kill switch uit gezet heb (ik zou ook een sudo rule op kunnen nemen zodat ik het ook als user mag, maar daar ben ik de lui voor)

Als ik bovenstaande acties gedaan heb, zie ik pas de wireless access points in de buurt.

Succes!

Karim

  • Gast
Re: draadloos internet met netbook
« Reactie #45 Gepost op: 2009/05/03, 01:24:41 »
@mrvanes: Ik was die knop helemaal vergeten. Nu kan hij hem wel vinden =D

Het is dus eindelijk gelukt. Iedereen bedankt voor zijn hulp!

Offline mrvanes

  • Lid
Re: draadloos internet met netbook
« Reactie #46 Gepost op: 2010/08/22, 21:45:43 »
Inmiddels heeft 3DSP Ubuntu drivers uitgebracht, die ook nog eens lijken te werken:
ftp://3dsp_lpkt_pci:fw1qa8@3dsp.com.cn