Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub update niet  (gelezen 369 keer)

Offline agio

  • Lid
Grub update niet
« Gepost op: 2015/08/06, 15:49:51 »
Mijn grub2 menu vermeldt nog steeds Windows7 ipv windows10 nadat ik W10 over W7 heb geinstalleerd in een dualboot met Ubuntu 14.04 LTS.
Hoe kan ik dat wijzigen???
« Laatst bewerkt op: 2015/08/06, 16:43:27 door TopGear »

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Grub update niet
« Reactie #1 Gepost op: 2015/08/06, 16:45:59 »
agio, ik heb jouw vraag even afgesplitst van die van JohnP. Wat je, waarschijnlijk, moet doen is het volgende: Open een terminalvenster en voer daarin het volgende uit:
sudo update-grubHet resultaat hiervan, zou je dat hier dan willen posten? Graag in de code-tags. Alvast bedankt!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grub update niet
« Reactie #2 Gepost op: 2015/08/06, 20:49:36 »
Mijn grub2 menu vermeldt nog steeds Windows7 ipv windows10 nadat ik W10 over W7 heb geinstalleerd in een dualboot met Ubuntu 14.04 LTS.
Hoe kan ik dat wijzigen???
Een “nepoplossing” is het handmatig aanpassen van /boot/grub/grub.cfg in een Terminalvenster:
sudo nano /boot/grub/grub.cfgZoek met Ctrl W naar de tekst Windows in een meuentry-regel die begint met tekst als

menuentry 'Windows 7 (loader)

Wijzig dit in

menuentry 'Windows 10 (loader)

De rest van de regel ((op /dev/sda1)' --class windows enz.) laat je ongewijzigd. Opslaan (Ctrl O) en nano Afsluiten (Ctrl X).

Het is een “nepoplossing” omdat de originele 'Windows 7' tekst wordt teruggezet bij de volgende update-grub (automatisch na een kernel update).

Kan ook na een upgrade van Windows 8 naar Windows 10.

Een echte oplossing verwacht ik (pas) bij een volgende versie van grub2 of os-prober (in een volgende versie van Ubuntu).
« Laatst bewerkt op: 2015/08/06, 21:47:13 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Grub update niet
« Reactie #3 Gepost op: 2015/08/06, 20:58:53 »
@testcees: mijn ervaring met dual boot mint/xp was dat de grub-tekst overgenomen werd van de windows bootloader. En die kan je aanpassen in windows, maar ik weet niet of dat met W10 werkt. 
Meer resultaten met zoekopdracht "windows bootloader text menu msconfig"