Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Overzicht kwijt  (gelezen 1073 keer)

Skilltone

  • Gast
Overzicht kwijt
« Gepost op: 2012/01/12, 22:29:24 »
Beste mensen,

Ik wil een netwerk thuis opzetten.

Wat heb ik;
 Ik wil een netwerk thuis opzetten. Ik heb daarvoor een laptop met Ubuntu 10.04.03 LTS. Ik heb een oude pc AMD Athlon, XP Gaming machine, AC Ryan mediacentertje met 2 HD's en android samsung galaxy 1. Sitecom n300 gaming router, sitecom 300n draadloze ontvanger, en een hoop kabel ;)

Wat wil ik;
Plan is, om via me laptop, telefoon of gaming pc altijd bij me gegevens van me externe HD's die op me acryan mediacenter is aangesloten. Daarnaast wil ik ook via me xp pc en laptop met Ubuntu, live beelden kunnen streamen naar me tv (die gekoppeld is op me ACRYAN) daarnaast  wil ik, dat ik via een ander netwerk bij me gegevens kan die op de HD's staan. Als laatste kijken of er een mogelijkheid is op je netwerk gedeelte open te zetten dat externe gebruikers gebruik kunnen maken van je internet. FON heet dat geloof ik. Die AMD Athlon PC is als laatste erbij omdat ik denk dat daar een soort server van gemaakt moet worden. Kan ook via me PS3 maar die zuipt teveel stroom.

In welke volgorde;
Hier bleef ik even steken. Ik dacht op eerst een server te maken van me AMDpc, en via de server(pc) zou dan alles kunnen gaan. Daarna bekabeld me server bedraden met me router, en dan alles via router-server laten draaien. FON is iets apart, wat je op een server kan laten draaien. zo ook een mailserver en eventueel een opensource vpn verbinding. Al snap ik tunnel idee vpn niet helemaal. je begrijp me nu wel, dat ik de weg kwijtraak ;)

Wat heb ik voor software nodig;
Hier bleef ik even steken. Vooral, niet welke, daar hebben jullie een sticky van, maar hoe alles installeren, is er ergens een uitgebreide uitleg hiervan?

Vragen;
1. Is het mogelijk wat ik wil opzetten?
2. Als het mogelijk is, is dan de dingen die ik heb voldoende qua hardware?
3. In welke volgorde kan ik best beginnen, die ik voorstelde, of andere volgorde?
4. Welke software is goed te gebruiken. waar haal ik een handleiding vandaan?
5. Moet een PC Noob hier wel aan beginnen? ;-)

Hoop vragen, en weet niet of ik het hier kan plaatsen. Ik doe Ubuntu omdat ik er het meest bekend mee bent. Toch blijf ik, zoals vraag 5, een Noob.

BvD

Martin

Offline tap

  • Lid
Re: Overzicht kwijt
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/22, 00:11:23 »
Zoals de vorige schrijver al zei, je wil wel heel veel in een keer.
Maar als je dan toch wilt beginnen.

Maak van je oude AMDpc inderdaad een server.
Begin het dan langzaam op te bouwen. Zorg dat je het ene werkend krijgt en ga dan verder met het volgende.

Ik zou beginnen met het 'secure' maken van je server
Aansluitend NFS en Samba opzetten en dan langzaam verder werken.
Een mooi systeem voor een gedeelte van jouw behoefte (denk ik) is trouwens AjaxPlorer

http://www.ajaxplorer.info/

Succes