Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Webcam in Skype  (gelezen 1798 keer)

Webcam in Skype
« Gepost op: 2011/10/08, 18:59:17 »
Hallo.

Ondertussen heb ik toch mijn geluid in skype goed gekregen. Echter is het volgende probleem de webcam.

Het probleem is, dat mijn webcam op cheese enzo allemaal werkt, alleen op Skype niet. Skype herkent mijn webcam wel, maar als ik op Test klik, krijg ik mezelf niet te zien.
Of als ik een gesprek open en start de webcam lukt het ook niet.

Iemand een oplossing?
Een trotse linux-beginner!

Offline Bloom

  • Lid
Re: Webcam in Skype
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/08, 19:30:38 »
Open een terminal en tik dit:
LD_PRELOAD=/usr/lib/libv4l/v4l1compat.so skype
Werkt het nu wel?

Re: Webcam in Skype
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/09, 11:20:59 »
Nee helaas...

Maar als ik dat intyp in de terminal krijg ik dit in de terminal te zien:

ERROR: ld.so: object '/usr/local/lib/libv4l/v4l1compat.so' from LD_PRELOAD cannot be preloaded: ignored.
Gtk-Message: (for origin information, set GTK_DEBUG): failed to retrieve property `GtkTreeView::odd-row-color' of type `GdkColor' from rc file value "((GString*) 0xa745080)" of type `GString'
LD_PRELOAD=/usr/lib/libv4l/v4l1compat.so skype
Een trotse linux-beginner!

Re: Webcam in Skype
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/09, 11:26:11 »
Skype heeft altijd al wat moeite met webcams, zelfs op Windows.

Heb je soms 64-bit? Want dan moet het commando dit zijn:

LD_PRELOAD=/usr/lib32/libv4l/v4l1compat.so skype


Re: Webcam in Skype
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/09, 11:31:48 »
Dat wou ik net ook typen! ;)

Hehe, was ik je net voor :P XD

Re: Webcam in Skype
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/09, 12:50:01 »
Nee, het is een 32 bits pc. Ik vind het raar dat hij de webcam wel herkent, maar het toch niet lukt om hem aan te zetten.
Een trotse linux-beginner!

Offline Bloom

  • Lid
Re: Webcam in Skype
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/09, 13:22:28 »
Het probleem ligt bij Skype hoor. Als het onderliggende Linux systeem hem herkent en er drivers voor heeft, en je kunt via alternatieve software zoals WxCam of Cheese effectief een beeld zien, dan werkt de camera volledig met je Linux. Als Skype het dan vertikt, ligt dat dus aan Skype. Soms zijn daar oplossingen of work-arounds voor, maar soms ook niet. Nu Skype in handen van Microsoft is, zal het er alleen maar erger op worden. Helaas is dat eigen aan het gebruik van closed-source software. Het zou veel beter zijn als iedereen die nu met Skype werkt, zou overschakelen op het open-source protocol SIP en bijhorende videochats. Onder Linux kun je dat bijvoorbeeld met de Ekiga softphone (zit in Softwarecentrum). Dat werkt zeker zo goed of beter als Skype, maar je kunt er helaas geen Skype abonnees mee bereiken en omgekeerd kunnen zij jou ook niet bereiken. Het gaat alleen tussen twee SIP-gebruikers.

Re: Webcam in Skype
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/09, 13:23:44 »
of gebruik de cloud manier...... google + is een zeer aantrekkelijk alternatief
Once upon a midnight dreary, while I pondered weak and weary,
Over many a quaint and curious volume of forgotten lore,
While I nodded, nearly napping, suddenly there came a tapping,
It was my girlfriend with her mechanical keyboard   --'

Offline Bloom

  • Lid
Re: Webcam in Skype
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/09, 13:25:54 »
Voorzichtig met clouddiensten. Er zijn grote privacy-issues en je hebt geen enkele controle over de stabiliteit van de dienst. Het zou ook niet de eerste keer zijn dat een uitbater plots beslist het bijltje erbij neer te gooien en de gebruikers verweesd achterlaat.

Re: Webcam in Skype
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/09, 13:29:40 »
Tja, wel spijtig voor al mijn vrienden die Skype gebruiken dan.

Ik heb hier nog een Windows laptop staan waarmee ik kan Skypen met webcam, dus dan zal ik die er dan maar voor gebruiken.

Als er nog iemand iets weet...
Een trotse linux-beginner!

Re: Webcam in Skype
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/09, 20:02:16 »
@Bloom: Niet perse closed source hoor. Het heeft meer te maken met het gesloten protocol. Als dat Skype-protocol open zou zijn, dan zouden we al worksarounds hebben in de vorm van een andere client gebruiken.

Offline OrangeTux

  • Lid
Re: Webcam in Skype
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/10, 18:44:34 »
Probeer Skype eens via de terminal te starten. Misschien krijg je een nuttige melding wanneer je de webcam probeertte starten.

Re: Webcam in Skype
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/10, 19:01:11 »
we hebben het wel over GOOGLE e...
niet echt een kleinschalig bedrijfje ....
mark my words: google will take over the internet
Once upon a midnight dreary, while I pondered weak and weary,
Over many a quaint and curious volume of forgotten lore,
While I nodded, nearly napping, suddenly there came a tapping,
It was my girlfriend with her mechanical keyboard   --'

Offline avl

  • Lid
Re: Webcam in Skype
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/27, 11:06:08 »
Het probleem ligt bij Skype hoor. Als het onderliggende Linux systeem hem herkent en er drivers voor heeft, en je kunt via alternatieve software zoals WxCam of Cheese effectief een beeld zien, dan werkt de camera volledig met je Linux. Als Skype het dan vertikt, ligt dat dus aan Skype. Soms zijn daar oplossingen of work-arounds voor, maar soms ook niet. Nu Skype in handen van Microsoft is, zal het er alleen maar erger op worden. Helaas is dat eigen aan het gebruik van closed-source software. Het zou veel beter zijn als iedereen die nu met Skype werkt, zou overschakelen op het open-source protocol SIP en bijhorende videochats. Onder Linux kun je dat bijvoorbeeld met de Ekiga softphone (zit in Softwarecentrum). Dat werkt zeker zo goed of beter als Skype, maar je kunt er helaas geen Skype abonnees mee bereiken en omgekeerd kunnen zij jou ook niet bereiken. Het gaat alleen tussen twee SIP-gebruikers.

Ik heb hetzelfde probleem: cheese wel, skype niet met ubuntu 11.10. Zou Skype starten met Wine een optie zijn?
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd....

Re: Webcam in Skype
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/27, 11:30:54 »
Het kan ook aan het type camera liggen.
Ik heb een Medion AKOYA P9614 (van ALDI) met een ingebouwde camera en die doet het uitstekend in Skype.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)