Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie feisty, gaat dat lukken?  (gelezen 2513 keer)

een

  • Gast
installatie feisty, gaat dat lukken?
« Gepost op: 2007/04/30, 13:35:02 »
Mijn vraag is dus of dit gaat lukken, ja uiteindelijk wel natuurlijk, maar ik wil zsm weer kunnen internetten dus niet te lang knooien. Ik heb de livecd/installatiecd van ubuntu feisty gedownload en gebrand en de livecd alvast geprobeerd. Deze is wel erg langzaam, komt dat doordat het livecd is?
Ik heb een broadcom draadloos ding, en heb hem in breezy al eens werkend gekregen. Bij de live-cd doet hij het direct niet, maar ik heb ergens gelezen dat daarvoor bcm...fwcutter (zoiets) geinstalleerd moet worden. Hij wordt bij de hardware wel gezien, (daar staat het ding wel bij). Zit er in feisty nog zo'n netwerkmanager? zoiets waar al je netwerk/internetapparaten instaan en je van alles kunt instellen? Deze kan ik niet vinden, bij breezy zat die wel, vond ik net zo makkelijk

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
installatie feisty, gaat dat lukken?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/30, 13:38:16 »
1. De live cd is stukken langzamer dan een installatie op de harde schijf.

2. Klopt, hier en op o.a. ubuntuforums.org zijn wel handleidingen te vinden over het gebruiken van broadcom wireless

3. Network Manager zit rechtsboven in je panel, bij de klok. (Netwerk icoontje)
Klik er eens op met je linker- of rechtermuisknop. Dan kan je van alles instellen.

Offline mcgyver

  • Lid
installatie feisty, gaat dat lukken?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/30, 13:38:37 »
Feisty is enkele versies nieuwer, met alle voordelen van dien. Begin maar te installeren.  Als je nog via een draadje even op het net kan moet het zo gepiept zijn. De live versie is inderdaad een stuk trager. Logisch dacht ik.

edit: Johan, ik zeg voortaan niks meer, jullie zijn veel te snel.

een

  • Gast
installatie feisty, gaat dat lukken?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/30, 13:50:31 »
Bedankt,
Ja, leek mij op zich ook wel logisch, maar wou het even zeker weten. Ik begin zo maar met installeren, windows gaat weg :) Ik geloof dat ik die partitie vanuit linux of installer ook wel kan formatteren toch? Ik zie wel, even kijken of ik van die twee partities beter een kan maken (is nu 2x 30 gb) En ja, ik was de weg een beetje kwijt, heb breezy als laatste gebruikt, ik heb toen een paar versies overgeslagen toen ik op windows en kubuntu zat.

Offline mcgyver

  • Lid
installatie feisty, gaat dat lukken?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/30, 13:55:52 »
Ik raad je toch een dual boot aan. Je kan altijd nog windows weg halen. Je hebt genoeg ruimte zie ik.

O ja, installatie duurt bij mij tegenwoordig niet langer dan 3 kwartier (en dan nog alleen als ik problemen tegen kom)

een

  • Gast
installatie feisty, gaat dat lukken?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/30, 14:34:54 »
Oké, misschien is dualboot wel een goed idee ja. Nog niet echt over nagedacht. Maar ik kan dus later vanuit ubuntu probleemloos die schijf formatteren? (die partitie waar windows op staat)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
installatie feisty, gaat dat lukken?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/30, 14:40:13 »
Citaat van: een
Oké, misschien is dualboot wel een goed idee ja. Nog niet echt over nagedacht. Maar ik kan dus later vanuit ubuntu probleemloos die schijf formatteren? (die partitie waar windows op staat)
Kan altijd later nog, ja. Maar hou 'm gewoon erbij, zou ik zeggen. Is ook handig voor probleemoplossing: zit het probleem in Linux, of is het een hardwareprobleem?

Wel is het handig om de Windows zoveel mogelijk kaal te slaan, dus zoveel mogelijk progjes te verwijderen op de Windowspartitie. Zo win je ruimte, die je kunt toevoegen aan Linux. Wel eerst Windows grondig defragmenteren (dat hoeft in Linux nooit, trouwens).

Ook belangrijk: schakel de netwerkverbinding van Windows uit in het beheerdersaccount. Windows en internet is geen gelukkige combinatie; het ding is net een virusmagneet. Afgekoppeld van het net is Windows geen risico meer.

Groet, Pjotr.

een

  • Gast
installatie feisty, gaat dat lukken?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/30, 15:10:15 »
Ja, oké. Maar ik wou windows er later af halen omdat ik vaker dualboot heb gehad wat windows langzamer maakte. Heel vreemd, maar zodra linux goed werkt zie ik geen reden om windows te houden, maar ja, dat zie ik dan wel als ik het geinstalleerd hebt.

Offline vanadium

  • Lid
installatie feisty, gaat dat lukken?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/30, 15:47:44 »
Ik raad aan van je oorspronkelijke idee te volgen: Windows eraf. Een week of twee ontwenningsverschijnselen en je kijkt nooit meer om: korte pijn. Vanuit de Ubuntu live CD doe je inderdaad alle partitionering en formattering, grafisch dan nog wel.

Op een laptop ga ik voor het gemak en derhalve één partitie (en natuurlijk ook de afzonderljke swap partitie, m.a.w., ik neem gewoon de default van ubuntu, en dan moet je zelf niet handmatig gaan partitioneren). Externe USB schijfjes zijn goedkoop, en je kan (je zou moeten!) gemakkelijk je gegevens backuppen op een USB.

Feisty is het niewst, maar zit voor het ogenblik nog met een aantal nogal visibele bugjes. Zo kan hij geen USB schijven ejecten via het rechter-click menu, wat in Edgy prbleemloos verliep. Aan draadloos netwerk is nu roaming toegevoegd, maar dat blijkt dan niet te kunnen verbinden met geencrypteerde netwerken. Deze fouten zullen er wellicht wel uitgeraken binnenkort, maar Edgy was voor mij probleemloos, in tegenstelling tot Feisty.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
installatie feisty, gaat dat lukken?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/30, 16:42:38 »
Citaat van: vanadium
Feisty is het niewst, maar zit voor het ogenblik nog met een aantal nogal visibele bugjes. Zo kan hij geen USB schijven ejecten via het rechter-click menu, wat in Edgy prbleemloos verliep. Aan draadloos netwerk is nu roaming toegevoegd, maar dat blijkt dan niet te kunnen verbinden met geencrypteerde netwerken. Deze fouten zullen er wellicht wel uitgeraken binnenkort, maar Edgy was voor mij probleemloos, in tegenstelling tot Feisty.
Rechtsklik-ontkoppelen van USB-schijven gaat bij mij probleemloos in Feisty. Zowel op de bureau-PC als op de klaptop.

De standaard geïnstalleerde network manager in Feisty, kan bij mij prima overweg met zowel WPA als WPA2. Ik heb mijn draadloze router dus ook met WPA2 Personal beveiligd.

Vreemd, dat dit bij jou problemen oplevert!

willem

  • Gast
installatie feisty, gaat dat lukken?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/04, 12:17:48 »
Citaat
De standaard geïnstalleerde network manager in Feisty, kan bij mij prima overweg met zowel WPA als WPA2. Ik heb mijn draadloze router dus ook met WPA2 Personal beveiligd.

Vreemd, dat dit bij jou problemen oplevert!
Helaas is de juiste werking van wireless niet alleen afhankelijk van de gekozen security methode... dus vreemd is het niet zeker niet.
Zelf ondervind ik op verschillende pc's (lees: verschillende wifi hardware) problemen om het wireless spul aan de praat te krijgen (beveiliging of niet).

BTW, WPA(2) werkt out-of-the-box bij jou?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
installatie feisty, gaat dat lukken?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/04, 22:11:12 »
Ja, allemaal uit-de-doos, niks extra te doen.

Maar ik heb dan ook Intel draadloos (Centrino). Intel heeft al z'n drivers open-bron gemaakt, die zitten al in de Linuxkernel.

willem

  • Gast
installatie feisty, gaat dat lukken?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/05, 19:58:58 »
lucky you... :o

kzit hier met een Dell 1390 wlan kaart in m'n compaq laptop.... ben al twee dagen aan het prutsen :/

maar goed, geef het nog niet op..... :-)

blueindigo

  • Gast
installatie feisty, gaat dat lukken?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/08, 01:55:48 »
Welke Networkmanager gebruik je?
Ik heb Kubuntu 7.04 Feisty, en als ik KNetworkManager aanklik, reageert het ikoontje even, maar er gebeurt verder niets. Zeer vreemd.
Ook geen errors te zien in /var/log/messages of dmesg
Wel kan ik via Wireless Assistant de nodige wireless netwerken detecteren, maar ik zoek de tool (of desnoods de config file) waar ik mijn WPA key kan instellen.
Mijn IPW3945 kaart wordt blijkbaar netjes erkend (blijkens lshw printout).
Iemand enig idee of advies ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
installatie feisty, gaat dat lukken?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/08, 09:28:04 »
Probeer voor de grap eens Ubuntu 7.04, dus niet KDE, maar Gnome? Gewoon in de LiveCD-sessie?
Network Manager in Gnome werkt (vind ik) soms beter dan de KDE-variant.

willem

  • Gast
installatie feisty, gaat dat lukken?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/11, 20:58:01 »
Inmiddels al wat 'trial & error' sessies verder maar helaas nog zonder succes... merk wel dat het gevoel mij bekruipt dat (k)ubuntu dus op dit gebied blijkbaar nog niet up-to-speed is...

maar ik geef nog niet op, want op m'n laptop staat windows fietstas en daar word ik niet vrolijk van....dus dat moet eraf! :-)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
installatie feisty, gaat dat lukken?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/05/12, 15:59:38 »
Citaat van: een
Ik heb een broadcom draadloos ding, en heb hem in breezy al eens werkend gekregen. Bij de live-cd doet hij het direct niet, maar ik heb ergens gelezen dat daarvoor bcm...fwcutter (zoiets) geinstalleerd moet worden. Hij wordt bij de hardware wel gezien, (daar staat het ding wel bij).
De Broadcom wordt binnen Feisty wel herkend, maar je hebt inderdaad de cutter nodig. Bij mij op mijn HP Pavilion werkte dit niet, dus ik ben overgestapt naar ndiswrapper, dat werkt wel.

Waarschijnlijk heb jij de Broadcom via ndiswrapper binnen Breezy ook aan de gang gekregen?