Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verschil tussen Ubuntu en Kubuntu  (gelezen 7372 keer)

nom001

  • Gast
Verschil tussen Ubuntu en Kubuntu
« Gepost op: 2007/11/16, 10:16:13 »
Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van Kubuntu en Ubuntu, beide versie 7.10.
Wat is eigenlijk het wezenlijke verschil tussen beide versies?
Ik weet dat Kubuntu het KDE desktop gebruikt en Ubuntu het Gnome desktop.
Maar wat is er meer te vinden aan verschillen?
Gaarne jullie input.
Alvast  bedankt!

Ron


nom001

  • Gast
Verschil tussen Ubuntu en Kubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/17, 15:41:22 »
Citaat van: Johanvd
Was de documentatie doorkijken al teveel werk?
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/werkomgeving/
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/faq/#head-4e1e8d332c17123e4bcd8267ccfbd0cd1672dbda
Nou,nou,nou...wat een antwoord, beetje agressief overkomend.
Het ging mij om de gebruikerservaring.

Heb dus vandaag Kubuntu geprobeerd als live cd en ik moet zeggen....ziet er wat gelikter uit.
Komt wat mooier over, wat frisser is mijn mening.

Maar welke desktop omgeving is sneller? Gnome of KDE?
En welke neemt de minste systeembronnen in beslag"?

Ron

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Verschil tussen Ubuntu en Kubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/17, 15:55:19 »
Welke de snelste is kun je het best zelf beslissen, neem de chrono en test ze eens.
Via systeem -> Beheer -> Systeemmonitor kun je je gebruik volgen, test ze voor GNOME en KDE en post je resultaten eens hier.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline siegi

  • Lid
Verschil tussen Ubuntu en Kubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/17, 15:55:44 »
Hier zijn al verschillende topic's over geweest. Zijn met de zoekfunctie te vinden.
Ik kan persoonlijk niet zeggen welke beter is.  Het is effectief iets wat je zelf moet uitzoeken.
Wat ik je wel kan zeggen is dat ubuntu meer gnome gericht is, zo was er onder feisty voor kubuntu nog geen restricted driver manager.  En nu in gutsy heeft kubuntu nog geen bullet-proof (veilige modes achtig ding)
Ook de meeste mensen op het forum zijn ubuntu gericht.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Verschil tussen Ubuntu en Kubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/17, 16:03:52 »
Citaat van: nom001
Nou,nou,nou...wat een antwoord, beetje agressief overkomend.
Het ging mij om de gebruikerservaring.
Sorry hoor, maar we doen hier heel veel moeite om goede documentatie te maken.
Als iemand die dan niet eens leest of de moeite doet om zelf iets op te zoeken maakt mij dat niet echt blij.
Ook zijn over dit onderwerp al veel andere topics geopend.

Als iemand dan nóg een topic maakt, dan wordt dat op een gegeven moment heel vervelend.

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Verschil tussen Ubuntu en Kubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/17, 16:08:24 »
Citaat van: nom001
[
Maar welke desktop omgeving is sneller? Gnome of KDE?
En welke neemt de minste systeembronnen in beslag"?
Ron
GNOME werd vroeger aangezien voor sneller, maar nu blijkt KDE het pleit te winnen op dat vlak. Maar los hiervan; de keuze ligt bij JOUW voorkeuren en smaak.

Maar als je graag KDE-programma's als Amarok (muziek), K3B (brander) of Kontact (e-mail en PIM) prefereert, dan is KDE de beste keuze.
Als je liever Exaile (muziek) of the Gimp (beeldbewerker) genbrukt dan is GNOME beter.

Hoewel, je kunt natuurlijk perfect een KDE programma draaien op GNOME of omgekeerd.

Dus opnieuw: de keuze hang van jouw voorkeuren af: wat vind je het leukst werken, wat ziet er het beste uit?

nom001

  • Gast
Verschil tussen Ubuntu en Kubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/17, 16:11:35 »
Ik heb wel gemerkt dat Kubuntu ook wat meer gericht is op instellingen dan Ubuntu.
De "configuratiescherm" ziet er gewoon erg goed uit en zeer duidelijk.
Zaken die met elkaar te maken hebben staan netjes bij elkaar gegroepeerd, dus instellingen voor monitor, videokaart staan netjes bijelkaar, alles voor uiterlijk (thema's lettertypes e.d.) staan bij elkaar in 1 groep.
Werkelijk goed over nagedacht.
Ubuntu daarentegen is inderdaad gericht op gebruiksgemak, installeren en klaar is kees om het zo te zeggen.
Daar heb ik ook gemerkt dat  de instellingen onder 1 (submenu) staan.
Maar verder geen klachten over Ubuntu.
Gebruiksgemak zeer prima te noemen!

Ik heb ooit een keer Suse Linux getest en daar werd al die instelmogelijkheden mij soms iets teveel.
Maar onder Kubuntu is dat stukken beter geregeld heb ik gemerkt.

Ik zit dus ook te twijfelen tussen Ubuntu en Kubuntu.
Ik weet dat het kan om KDE gerichte software te installeren binnen een Gnome omgeving en visa versa.

Maar toch als het waar is wat jullie zeggen dat Ubuntu toch iets veiliger is vanwege die restricted driver manager en dat bullet-proof, en ik zelf ook meer kies voor veiligheid dan ligt het voor de hand dat ik toch moet kiezen voor Ubuntu.

nom001

  • Gast
Verschil tussen Ubuntu en Kubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/17, 16:15:14 »
Citaat van: Johanvd
Citaat van: nom001
Nou,nou,nou...wat een antwoord, beetje agressief overkomend.
Het ging mij om de gebruikerservaring.
Sorry hoor, maar we doen hier heel veel moeite om goede documentatie te maken.
Als iemand die dan niet eens leest of de moeite doet om zelf iets op te zoeken maakt mij dat niet echt blij.
Ook zijn over dit onderwerp al veel andere topics geopend.

Als iemand dan nóg een topic maakt, dan wordt dat op een gegeven moment heel vervelend.
Johan,

Ik ben niet erg bewust van al die documentaties omdat ik me sonds kort bezig hou met Ubuntu.
Dus ik weet niet waar ik het allemaal wel en niet moet zoeken en dat is iets waar jij begrip voor moet tonen als (ver)gevordere gebruiker.
Helpen is prima, maar *KNIP* Moderator edit: Denk eraan dat sommige opmerking als kwetsend kunnen overkomen hou daar rekening mee als je iets post, deze post is licht aangepast.[/i] *KNIP* en daar heb ik vrede mee en ben geenzins van plan om hierover door te gaan.
Ik wil op een vreedzame manier kennis maken met Ubuntu omdat ik Ubuntu zie als een hele serieuze vervanger voor Windows.

Offline siegi

  • Lid
Verschil tussen Ubuntu en Kubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/17, 16:18:47 »
Ik zeg niet dat het veiliger is hoor heeft eigenlijk niets met veiligheid te maken.
Restricted driver manager zit er ondertussen in.
Bullet proof heb je normaal niet nodig, is alleen maar als het serieus misloopt dat je de instellingen van je scherm en grafische kaart nog op een grafische manier kan doen.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Verschil tussen Ubuntu en Kubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/17, 16:27:37 »
het is egenlijk een kwestie van uitproberen, je kan ze naast elkaar installeren als je wil. tijdens de inlogprocedure kies welke werkomgeving je wil gebruiken.
de link die johan geeft is een uitstekende.:)

succes!

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Verschil tussen Ubuntu en Kubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/17, 16:50:36 »
Citaat van: nom001
Ik heb wel gemerkt dat Kubuntu ook wat meer gericht is op instellingen dan Ubuntu.
De "configuratiescherm" ziet er gewoon erg goed uit en zeer duidelijk.
Zaken die met elkaar te maken hebben staan netjes bij elkaar gegroepeerd, dus instellingen voor monitor, videokaart staan netjes bijelkaar, alles voor uiterlijk (thema's lettertypes e.d.) staan bij elkaar in 1 groep.
Werkelijk goed over nagedacht.
Ubuntu daarentegen is inderdaad gericht op gebruiksgemak, installeren en klaar is kees om het zo te zeggen.
Daar heb ik ook gemerkt dat  de instellingen onder 1 (submenu) staan.
Maar verder geen klachten over Ubuntu.
Gebruiksgemak zeer prima te noemen!

Ik heb ooit een keer Suse Linux getest en daar werd al die instelmogelijkheden mij soms iets teveel.
Maar onder Kubuntu is dat stukken beter geregeld heb ik gemerkt.

Ik zit dus ook te twijfelen tussen Ubuntu en Kubuntu.
Ik weet dat het kan om KDE gerichte software te installeren binnen een Gnome omgeving en visa versa.

Maar toch als het waar is wat jullie zeggen dat Ubuntu toch iets veiliger is vanwege die restricted driver manager en dat bullet-proof, en ik zelf ook meer kies voor veiligheid dan ligt het voor de hand dat ik toch moet kiezen voor Ubuntu.
Wist je dat je ook dat je de kde (kubuntu) en gnome (ubuntu) samen kunt installeren op één linux installatie? Je installeerd dan eerst ubuntu en installeerd kde daarbij. Je kunt dan bij het aanmelden kiezen welke desktopomgeving je wilt. Je hebt bij beide desktopomgevingen dezelfde programma's, instellingen en documenten.
Dit is ook op de documentatie te vinden: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/gebruik/werkomgevinginstalleren/

nom001

  • Gast
Verschil tussen Ubuntu en Kubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/17, 20:07:07 »
Citaat van: siegi
Hier zijn al verschillende topic's over geweest. Zijn met de zoekfunctie te vinden.
Ik kan persoonlijk niet zeggen welke beter is.  Het is effectief iets wat je zelf moet uitzoeken.
Wat ik je wel kan zeggen is dat ubuntu meer gnome gericht is, zo was er onder feisty voor kubuntu nog geen restricted driver manager.  En nu in gutsy heeft kubuntu nog geen bullet-proof (veilige modes achtig ding)
Ook de meeste mensen op het forum zijn ubuntu gericht.
Maar voor hulp bij of Ubuntu of Kubuntu kan ik hier toch nog wel steeds terecht?
Ik heb het idee dat er geen site in het nederlands is voor Kubuntu zoals deze site.
Ik kom alleen op engelstalige sites terecht (heb geen problemen met de engelse taal dankzij mijn werk, maar toch).
Dan lijkt me het handig om dan naast www.ubuntu-nl.org dan eenwww.kubuntu-nl.org site te hebben.
Of is die eral?

Offline siegi

  • Lid
Verschil tussen Ubuntu en Kubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/17, 20:25:15 »
@nom001
Je kan hier gewoon terecht met kubuntu vragen
Want ik ken hier toch een paar van de actieve forum leden die kde gebruikers zijn. Waaronder ik.
Waarom een aparte site, ubuntu en kubuntu een distributie alleen de gui is iets anders.
Bij suse, fedora, mandriva zie je toch ook geen apparte site voor gnome gebruikers en een voor kde gebruikers.
Ook omdat gnome en kde niet de enige zijn, je hebt nog icewm, afterstep, enlightenment, xfce, fvwm,

Ik moet wel toegeven dat de documentatie hier redelijk hard gnome gericht is,

Verschil tussen Ubuntu en Kubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/17, 20:33:01 »
Als je pas met ubuntu begint kun je beter voor de gnome variant kiezen.Kde is prachtig maar kan je als beginner toch teveel afleiden.Zelf gebruik ik gnome in combinatie met kde programma's.Het is ook een persoonlijke keus of je kde of gnome gebruikt.Ze hebben allebei hun voor en nadelen.
Kubuntu 20.04

Bandicoot

  • Gast
Verschil tussen Ubuntu en Kubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/17, 21:05:24 »
Ik ben pas sinds een weekje of zo linuxgebruiker en ben begonnen met Kubuntu omdat ik de KDE interface meer op Windows vond lijken en dacht dat het de overgang makkelijker zou maken. Na 3 dagen had ik het eigenlijk wel gehad met KDE het deed mij allemaal wat log aan en ik vond de de vrijheid om alles aan te passen eigenlijk ook wel tegenvallen ( ik vond de interface toch vrij strict), daarbij kwam dat ik nogal wat vastlopers en allerlei andere rare problemen vooral toen ik Compiz fusion had geinstalleerd. Ik heb toen besloten om toch maar eens Ubuntu te proberen en vond de Gnome interface eigenlijk een hele verademing, juist de in eerste opzicht sobere inrichting stond me erg aan en ik had veel meer het gevoel dat ik zelf kon bepalen hoe alles er uit moest zien. Ook vond ik gnome veel vlotter reageren.

Ook dit is natuurlijk puur een persoonlijke ervaring. Aan de ene kant ben ik een newbie (op linux gebied) aan de andere kant toch ook weer niet ik ben al een jaartje of 25 bezig met computers en het ook nog eens mijn werk, toch snap ik niet helemaal waarom Gnome voor de beginner zou moeten zijn en KDE voor de gevorderde.

Ik lees hier een aantal keren het advies dat je KDE naast Gnome kunt installeren echter heb ik ook op veel plekken gelezen dat dit vragen is om problemen .. Vraag me dus nu eigenlijk af wat nu waarheid is ??

Offline Soul-Sing

  • Lid
Verschil tussen Ubuntu en Kubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2007/11/17, 21:16:39 »
Citaat
Ik lees hier een aantal keren het advies dat je KDE naast Gnome kunt installeren echter heb ik ook op veel plekken gelezen dat dit vragen is om problemen .. Vraag me dus nu eigenlijk af wat nu waarheid is ??
dan zouden we het niet adviseren. zelf heb ik het zo een paar keer ingericht. echter vond dat mijn gnome ook op onderdelen iets veranderd was. maar stabiliteitsproblemen zijn niet echt te verwachten.
maar mijn avatar verraadt mijn voorkeur...;)

nom001

  • Gast
Verschil tussen Ubuntu en Kubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2007/11/18, 11:16:09 »
Citaat van: siegi
@nom001
Je kan hier gewoon terecht met kubuntu vragen
Want ik ken hier toch een paar van de actieve forum leden die kde gebruikers zijn. Waaronder ik.
Waarom een aparte site, ubuntu en kubuntu een distributie alleen de gui is iets anders.
Bij suse, fedora, mandriva zie je toch ook geen apparte site voor gnome gebruikers en een voor kde gebruikers.
Ook omdat gnome en kde niet de enige zijn, je hebt nog icewm, afterstep, enlightenment, xfce, fvwm,

Ik moet wel toegeven dat de documentatie hier redelijk hard gnome gericht is,
Dat bedoel ik dus Siegi, het is idd "teveel" Gnome gericht terwijl er toch zat KDE desktop users zijn zoals jezelf.
Alleen daarom al zou het interessant zijn om een forum te openen voor Kubuntu/KDE desktop users.

Verschil tussen Ubuntu en Kubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2007/11/18, 11:23:44 »
Citaat van: nom001
Alleen daarom al zou het interessant zijn om een forum te openen voor Kubuntu/KDE desktop users.
Dan ook meteen een Edubuntu forum? Gewoon lekker hier houden ;) Alles bij de hand en het merendeel van de vragen is niet eens specifiek voor 1 desktop......
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Verschil tussen Ubuntu en Kubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2007/11/18, 11:35:04 »
Citaat van: siegi
Ik moet wel toegeven dat de documentatie hier redelijk hard gnome gericht is
We hebben niets tegen KDE, hoor Siegi. Dat heeft een praktische reden: Ubuntu is de hoofdversie van Canonical, het vlaggeschip. Daar werken de meeste ontwikkelaars van Canonical aan en die wordt ook het meest gebruikt door onze forumleden.

Het is nu al een hele klus om een goede en actuele documentatie te hebben, met elke zes maanden een nieuwe versie. Laat staan als we er ook nog eens een volledige Kubuntuversie bij zouden maken. Bovendien hebben we ook nog eens Xubuntu en Fluxbuntu....

Groet, Pjotr.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Verschil tussen Ubuntu en Kubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2007/11/18, 11:41:03 »
Je kan ons natuurlijk wel helpen door het schrijven van documentatie voor KDE ;)

Verschil tussen Ubuntu en Kubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2007/11/18, 11:52:04 »
Geef mij maar KDE ik wi niets anders het wachten is op KDE 4 :D

John

nom001

  • Gast
Verschil tussen Ubuntu en Kubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2007/11/18, 18:22:53 »
Citaat van: Johanvd
Je kan ons natuurlijk wel helpen door het schrijven van documentatie voor KDE ;)
Als je hulp nodig hebt ben ik graag bereid om ermee te helpen.