Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Webserver!  (gelezen 4373 keer)

Deadangel

  • Gast
Webserver!
« Gepost op: 2008/11/18, 20:21:03 »
Allright, ik ben op zoek naar een goede webserver ( moet dus mysql, php & html aankunnen dat ik via buitenaf kan gebruiken - van school naar thuis de website halen)
ik heb apache geinstalleerd, samen met php5 tot 'k op de hoogte kwam van XAMPP, toen heb ik php5 & apache2 er af gesmeten & XAMPP geinstalleerd.

tot ik deze melding kreeg

kenny@kenny-laptop:~$ sudo /opt/lampp/lampp start
Starting XAMPP for Linux 1.6.8a...
XAMPP: Another web server daemon is already running.
XAMPP: Another MySQL daemon is already running.
XAMPP: XAMPP-ProFTPD is already running.
XAMPP for Linux started.

door dpkg -- list (overzicht van programma's ?) kreeg ik een hele lange lijst waarmee ik blijkbaar het maximale toegestaane lengte (20.000 karakters) mee overtreed..
soit, iemand een idee hoe ik dit gefixed krijg?

Offline siegi

  • Lid
Re: Webserver!
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/18, 20:31:44 »
Ik verplaats je topic even naar het juiste onderdeel, servers en netwerk.

Deadangel

  • Gast
Re: Webserver!
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/18, 20:43:09 »
o, excusseer.

Re: Webserver!
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/18, 21:33:24 »
In Ubuntu is het gewoon om LAMP te installeren, waarbij de L al afvalt, uiteraard.

Als ik me goed herinner zou je alles in 1 keer kunnen installeren met sudo Tasksel
je kan eens proberen " sudo tasksel install lamp-server"

of op lamp-server zoeken en dan echt alles wat je nodig hebt installeren.

Let wel: ff een server maken doe je niet zomaar, er komt aardig wat om de hoek kijken om een goed draaiende server te maken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Deadangel

  • Gast
Re: Webserver!
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/18, 21:42:06 »
In Ubuntu is het gewoon om LAMP te installeren, waarbij de L al afvalt, uiteraard.

Als ik me goed herinner zou je alles in 1 keer kunnen installeren met sudo Tasksel
je kan eens proberen " sudo tasksel install lamp-server"

of op lamp-server zoeken en dan echt alles wat je nodig hebt installeren.

Let wel: ff een server maken doe je niet zomaar, er komt aardig wat om de hoek kijken om een goed draaiende server te maken.


kenny@kenny-laptop:~$ sudo taskel install lamp-server
[sudo] password for kenny:
sudo: taskel: command not found

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Webserver!
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/18, 22:30:08 »
Het is tasksel, niet taskel ;)

Deadangel

  • Gast
Re: Webserver!
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/19, 07:20:46 »
Oei oei, nu staat er toch wat schaamrood op de wangen..

Deadangel

  • Gast
Re: Webserver!
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/19, 07:21:54 »
kenny@kenny-laptop:~$ sudo tasksel install lamp-server
kenny@kenny-laptop:~$ sudo /opt/lampp/lampp start
Starting XAMPP for Linux 1.6.8a...
XAMPP: Another web server daemon is already running.
XAMPP: Starting MySQL...
XAMPP: XAMPP-ProFTPD is already running.
XAMPP for Linux started.

Offline siegi

  • Lid
Re: Webserver!
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/19, 11:22:28 »
Ik weet niet direct het antwoord, maar wat me opvalt is dat je lamp server geinstalleerd is in /opt?
Software die via de repo's is geinstalleerd bevind zich ergens anders.
Misschien heb je twee keer een lamp server erop staan, (een keer handmatig geinstalleerd en een via de repo's) de foutmelding is namelijk XAMPP: Another web server daemon is already running.

Deadangel

  • Gast
Re: Webserver!
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/19, 13:13:50 »
http://www.apachefriends.org/en/xampp-linux.html

daar staat toch dat 'k het in de /opt moet zetten ?

(besides, kan ik geen overzicht krijgen van de software dat geinstalleerd is ?
Want ik had apache ook draaien, maar die heb 'k er dan weer afgesmeten,.. )

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Webserver!
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/19, 13:22:11 »
Die link is voor een installatie op een willekeurige Linux zonder package manager, of als je alles zelf wil doen.
Ubuntu heeft juist een hele goede package manager dus die zou ik dan ook gebruiken.

Haal dus alles wat je handmatig geïnstalleerd hebt weer weg en doe het op de Ubuntu-manier :)
Lees ook vooral eerst het sticky topic bovenaan dit forumgedeelte, daar staan een hoop handleidingen in.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: Webserver!
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/19, 20:32:36 »
Je kan best eens kijken welke processen er nog draaien. Door bv. ps -ef | grep apache in te geven kan je al zien of er nog een proces van apache actief is. Door het woord apache te vervangen door andere bv ftp kan je dat ook uitzoeken voor andere processen.
Het resultaat van dit commando is altijd één of meer regels. Je krijgt altijd één regel met inhoud 'grep apache' te zien, dat is namelijk het proces van de opdracht die je geeft. Het gaat dus om de overige regels die je eventueel te zien krijgt. Krijg je slechts één regel te zien, dan is er geen ander proces meer actief dat voldoet aan je zoekterm.

Vermoedelijk zal bij jou nog ergens een apache2, proftpd en een mysql actief zijn, die je zoals al vermeld handmatig zal moeten verwijderen

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Deadangel

  • Gast
Re: Webserver!
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/19, 20:34:45 »
Tis opgelost hoor, een of andere maat die al enkele maanden meedraait in de linux-wereld heeft het daarstraks rapkes opgelost :p!
Nu kan ik mijn eindwerk testen via de localhost, ipv 't elke keer te uploaden, vooruitgang!
Woot woot!

HFLCUR

  • Gast
Re: Webserver!
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/24, 18:34:04 »
Je kan best eens kijken welke processen er nog draaien. Door bv. ps -ef | grep apache in te geven kan je al zien of er nog een proces van apache actief is. Door het woord apache te vervangen door andere bv ftp kan je dat ook uitzoeken voor andere processen.
Het resultaat van dit commando is altijd één of meer regels. Je krijgt altijd één regel met inhoud 'grep apache' te zien, dat is namelijk het proces van de opdracht die je geeft. Het gaat dus om de overige regels die je eventueel te zien krijgt. Krijg je slechts één regel te zien, dan is er geen ander proces meer actief dat voldoet aan je zoekterm.

Vermoedelijk zal bij jou nog ergens een apache2, proftpd en een mysql actief zijn, die je zoals al vermeld handmatig zal moeten verwijderen

Hallo,

Dank voor je suggestie. Op een ander forum (http://www.xampp.nl/localhost-kan-directories-niet-meer-vinden-t376.html) kwam ik niet veel verder. Misschien dat jullie mij kunnen helpen bij de volgende stap.

Na invoer van de opdracht krijg is als antwoord:

root      6123     1  0 13:23 ?        00:00:00 /usr/sbin/apache2 -k start
www-data  6126  6123  0 13:23 ?        00:00:00 /usr/sbin/apache2 -k start
www-data  6127  6123  0 13:23 ?        00:00:00 /usr/sbin/apache2 -k start
www-data  6128  6123  0 13:23 ?        00:00:00 /usr/sbin/apache2 -k start
root      7804  7794  0 13:32 pts/0    00:00:00 grep apache


Leuk, maar hoe krijg ik die dan weg?

Re: Webserver!
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/24, 21:09:56 »
Buiten het feit dat het bijzonder onhandig is om in te breken in iemand anders zijn topic ??

Wat wil je precies ??
Die opdracht was om te kijken of er nog een Apache proces aan het werk was.
En zoja dan kan je die gewoon stoppen.
Jij hebt blijkbaar ook Apache geinstalleerd ??

Dan stop je hem gewoon "sudo /etc/init.d/apache2 stop" en uninstalleer je hem.

Volgende keer handiger als je een eigen topic start en wat uitleg erbij geeft.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

HFLCUR

  • Gast
Re: Webserver!
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/24, 23:57:24 »
Beste Gandyman,

Allereerst dank voor je commentaar. Het werkt nu op mijn computer, al moet ik nog uitzoeken hoe ik apache2 kan deinstalleren (zonder Xampp te beschadigen).

Inzake je kritiek inzake het inbreken in de topic:
  • Aan de reactie van Darkstar van 19 november leidde ik af dat de topic voor, wat hem betrof, reeds gesloten was;
  • Ik verwijs in mijn stuk naar een ander forum; via hyperlink te benaderen. Daar heb ik een en ander uiteen gezet: ik heb xampp draaien, maar had ook sql-ledger geprobeerd te installeren. Ondanks de-installatie bleef Apache (of wat anders) geinstalleerd;
  • Jij schrijft als laatste zin:
    Vermoedelijk zal bij jou nog ergens een apache2, proftpd en een mysql actief zijn, die je zoals al vermeld handmatig zal moeten verwijderen
    Mijn reactie was de vraag hoe je dat dan handmatig moet verwijderen;
  • de topic gaat over het feit dat Xampp een foutmelding geeft omdat er al een andere web deamon actief is. Met dat probleem liep ik ook rond.

Kortom: sorry, ik zag het kennelijk verkeerd. Excuses.

Re: Webserver!
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/25, 03:24:51 »
Je hoeft geen excuses te maken, echter je hebt geluk dat de topic starten zijn post nog niet als opgelost heeft gemarkeerd.

Omdat je vraag is het verwijderen van is het duidelijker voor iedereen die in jouw post komt wat je precies wilt en zal je meteen gericht antwoord krijgen.
En later als andere mensen het forum doorzoeken en ze zoeken hetzelfde probleem zullen ze in jouw post terecht komen en meteen de juiste info krijgen.

Tis dus in alle opzichten handiger om een aparte topic te starten.

enyway.

Verwijderen is net zo simpel als dat je het geinstalleerd hebt toch ???
Gewoon via dezelfde weg handelen.

BTW die laatste zin is volgens mij niet van mij ???
Er staat toch "Citaat van: DarkStar op 2008/11/19, 20:32:36"

of ben ik nu abuis ?
« Laatst bewerkt op: 2008/11/25, 03:26:25 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

HFLCUR

  • Gast
Re: Webserver!
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/25, 04:13:22 »

Verwijderen is net zo simpel als dat je het geinstalleerd hebt toch ???
Gewoon via dezelfde weg handelen.

BTW die laatste zin is volgens mij niet van mij ???
Er staat toch "Citaat van: DarkStar op 2008/11/19, 20:32:36"

of ben ik nu abuis ?

Ik had geen Apache voor de tweede keer geinstalleerd. Dat heeft mogelijk Synaptic op de achtergrond gedaan bij de installatie van SQL-Ledger. Wist dus ook niet de oorzaak van de melding dat Xampp bij het opstarten de foutmelding kreeg dat er een andere web-server daemon actief was. Na de problemen heb ik uiteindelijk SQL-ledger verwijderd, maar kennelijk is Apache blijven staan.

Dat het Apache was en ook hoe ik die moest verwijderen heb ik nu dank zij dit forum geleerd. :D

Van DarkStar was inderdaad het citaat waardoor ik wist dat het Apache was.

Dus: nu nog de uitdaging om SQL-ledger alsnog aan de praat te krijgen. Mocht ik vragen hebben, dan zal ik natuurlijk beter het juiste forum en topic opzoeken!  ;)


Re: Webserver!
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/25, 12:58:39 »
Voor SQL Ledger kan je het best ff deze topic helemaal doorlezen:
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,24430.0.html
Echt lees het op je gemak helemaal door want er staan diverse links naar How To's en er worden goede tips gegeven door de hele post heen.

Je hoeft dus Apache ook niet te verwijderen indien je met SQL ledger wilt werken want je hebt een standaart lamp server nodig voor dit Web-based programma.
Dat is juist de kracht van dit proggie, je kan altijd je boekhouding doen waar je ook bent ter wereld.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline nor

  • Lid
Re: Webserver!
« Reactie #19 Gepost op: 2008/11/25, 19:12:52 »
Sql-ledger werkt volgens mij alleen met Postgresql, en NIET met Mysql. Dus zorgt ervoor dat je pakket Postgresql in tasksel lijst kies en installeer.