Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Muziek van mijn smartphone afspelen op mijn Ubuntu-computer? -> ZELF opgelost  (gelezen 429 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik gebruik iReal Pro (een soort geavanceerd muziek-achtergrond-programma om je te laten begeleiden tijdens het spelen van een instrument). Dat staat op mijn smartphone (Android).

Hoe kan ik ervoor zorgen dat die iReal Pro -output terecht komt op mijn computer (waaraan een veel betere geluidsinstallatie hangt én de mogelijkheid om op te nemen)?

Meer in het algemeen: hoe kan ik, eventueel door mijn smartphone met een usb-kabel aan mijn linux-pc te hangen, de muziek-output van een programma (zoals iReal Pro) gebruiken als input voor mijn computer?

==> Na wat gezoek heb ik het kunnen oplossen als volgt.
  • ik heb een bluetooth-dongle aan mijn pc gehangen (die heeft nl. geen ingebouwde bluetooth)
  • dan computer gekoppeld aan (android)-smartphone
  • dan in pavucontrol op de computer de smartphone als invoerbron selecteren
  • vanuit de smartphone iReal Pro gestart
Een kind kan de was doen ... ;-)
« Laatst bewerkt op: 2021/05/22, 11:16:11 door Jenske »
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline peer

  • Lid
Leuk dat je de oplossing zelf gevonden hebt en het hier meldt. Ik kende het programma iReal Pro nog niet. Dat lijkt me inderdaad een handig programmaatje.

Zelf doe ik het het anders. Ik heb een hele oude laptop via een usb-interface aangesloten op de aux-ingang van mijn gitaarversterker. Op de laptop staat de muziekspeler deadbeef. Hiermee kan ik mp3 en midi afspelen.
De midi-bestanden kun je overal van het internet downloaden.  Maar meestal heb ik gewoon instrumentale blues opstaan of blues backingtracks. Verschil met iReal is dat ik niet de akkoorden kan zien staan maar dat vind ik niet erg.

Offline Jenske

  • Lid
Het ronduit gi-gan-tische voordeel van iRealpro (iRP) is dat je:
  • kan oefenen door iRP een sequens te laten spelen en dan bij elke herhaling bv. 4 beats per minute kan laten versnellen
  • eenvoudig een klein stukje van de partituur kan aanduiden met een moeilijke overgang en énkel dat kan laten afspelen, versnellend (of niet) en tot in het oneindige herhalend (of iets minder)
  • voor gitaar voor elk akkoord een andere greep kan kiezen (een CAGED-greep of iets anders)
Het nadeel -- wat heet? -- is dat 'ie vooral geschikt is voor blues, country, jazz. Er is wel een grote groep bijdragers (en je kan zelf ook bijdrages leveren), dus soms vind je wel wat anders maar het is moeilijk zoeken naar andere stijlen.

En het draait dus alleen maar op Android en iPhone.

Het is in eerste aanschaf vrij duur -- dacht een 15 euro -- maar ik gebruik het al jaren met groot plezier.


En nu ga ik erover zwijgen, want dit is niet het forum om andere software te bespreken ;-)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM