Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: systeembeheerder???  (gelezen 968 keer)

Offline vinum

  • Lid
systeembeheerder???
« Gepost op: 2018/01/28, 17:42:30 »
ik ben de enige gebruiker van mijn pc, heb zelf ubuntu 16.04 geïnstalleerd, gebruik mijn eigen paswoord(en), en toch, als ik het commando dpkg gebruik, zegt het ding dat dit enkel door de systeembeheerder kan worden uitgevoerd.
ik vraag mij af wie in godsnaam mijn systeembeheerder is

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: systeembeheerder???
« Reactie #1 Gepost op: 2018/01/28, 18:09:37 »
Gebruik sudo.  ;)

Offline jan11000

  • Lid
Re: systeembeheerder???
« Reactie #2 Gepost op: 2018/01/28, 19:12:10 »
En wat typ je precies!

Offline MKe

  • Lid
Re: systeembeheerder???
« Reactie #3 Gepost op: 2018/01/28, 19:30:07 »
Het gaat niet om een fysieke gebruiker, maar om de 'root' user. Het is een goede gewoonte om admin/root rechten niet te hebben als je de computer aan het gebruiken bent. Hierdoor kun je niet bij normaal gebruik iets stuk maken of iets dergelijks. Op linux heb je daarom vaak een root user. Je moet virtueel die root user worden voor je iets aan je systeem kan veranderen, zoals bijvoorbeeld het installeren van een programma. Bij Ubuntu hebben ze het anders opgelost. Je kunt voor korte tijd dezelfde rechten krijgen als de root user door het woord 'sudo' voor je commando te plaatsen waarna er een wachtwoord wordt gevraagd. Grafische programma's doen ook iets dergelijks. Het software center vraagt ook om een wachtwoord voordat het wat installeerd. Achter de schermen activeert het ook sudo.