Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 0 AD  (gelezen 13372 keer)

0 AD
« Gepost op: 2011/05/24, 20:19:19 »
Vandaag kwam ik het spel 0 AD tegen. Het is een Real Time Strategy Game dat lijkt op de Age of Empires reeks. Het spel speelt zich af in de periode 5000 voor Christus tot ongeveer 500 voor Christus. Alpha 5 van het spel is net uitgebracht en het ziet er al best goed uit.

Op dit moment kan je single player spelen en multiplayer, al is het nog redelijk beperkt. Het spel is opensource en gratis beschikbaar voor Windows, MAC en Linux.

voor Ubuntu 10.10 en 11.04 is er een ppa:

sudo add-apt-repository ppa:wfg/0ad
sudo apt-get update
sudo apt-get install 0ad

Het spel zou ook moeten werken in 10.04, maar dat heb ik niet getest daar ik mijn computers heb voorzien van 10.10 en 11.04.

Website:

http://wildfiregames.com/0ad/
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: 0 AD
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/25, 19:01:18 »
ik heb het nu ook ...
het is echt een mooi spel... speelt iemand online?
Once upon a midnight dreary, while I pondered weak and weary,
Over many a quaint and curious volume of forgotten lore,
While I nodded, nearly napping, suddenly there came a tapping,
It was my girlfriend with her mechanical keyboard   --'

Re: 0 AD
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/25, 19:16:27 »
ik heb het nu ook ...
het is echt een mooi spel... speelt iemand online?

Ik speel online maar steek meer tijd in het helpen met schrijven van de code  =D

Vond het spel bij toeval een aantal dagen geleden en ben het maar gaan uitproberen. De AI moet duidelijk nog wat beter worden gescript, daar het (helaas) vrij makkelijk is om deze te verslaan in de scenario maps. Multiplayer is daarintegen wel al heel leuk om te doen. Heb vannacht 4 uur gespeeld (het duurt helaas op een grote map vrij lang voordat je je tegenstanders hebt gevonden en vernietigd) en nog geen bug gevonden die je kan uitbuiten (cheatcodes zitten niet in het spel dus eerlijk spelen gegarandeerd).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 0 AD
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/25, 21:09:00 »
Bovendien klopt de naam van het spel niet..... Onze jaartelling begint niet met het jaar 0, maar met het jaar 1. Het zou dus 1 AD moeten heten.  :P

Re: 0 AD
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/26, 13:32:58 »
Ik heb het spel al een tijdje en het is inderdaad een hele mooie AOE-kloon :)

Re: 0 AD
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/11, 10:39:16 »
Ik speel het nu ook af en toe.
Mooi spel, heeft veel potentie.

Re: 0 AD
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/12, 10:21:28 »
Hij is nog niet af, heb het ook geprobeert maar voor mij onspeelbaar vanwege de snelle of langzame muis.  :|
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Dirk70

  • Lid
    • DJP Fotografie
Re: 0 AD
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/14, 13:28:30 »
Inderdaad mooi spel die ook werkt op 10.04 LTs  =D

Offline ThomasN

  • Lid
Re: 0 AD
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/14, 15:29:22 »
Bovendien klopt de naam van het spel niet..... Onze jaartelling begint niet met het jaar 0, maar met het jaar 1. Het zou dus 1 AD moeten heten.  :P

Ik dacht ook eerst dat dit een vergissing was, maar volgens hun website is het met opzet zo gedaan.

Citaat van: Wildfire Games

Our Creed

0 A.D. is a historical (historically based) real time (non stop action) strategy (decisions affect the outcome, not chance) game (fun and enjoyable). We believe we say it best with the 0 A.D. creed:

It is a moment in time that never was.
It is the spring of the world, and the dawn of history.
It is a glimpse into an era when the empires of the world are at their zenith.
It is but a breath of an age when mighty rulers wield rods of iron and brazen swords;
to demonstrate that they are indeed the greatest ancient civilisation!


Let's break this creed down piece by piece.

It is a moment in time that never was.

It is important to note that "0 A.D." is a period in time that historically never actually existed. Historians go directly from 1 B.C. to 1 A.D. and skip over "0 A.D." So, what are we saying? We are specifying that this time period is a fictional time period.

(...)

http://wildfiregames.com/0ad/page.php?p=1728
« Laatst bewerkt op: 2011/07/14, 15:30:56 door ThomasN »

Re: 0 AD
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/22, 15:02:39 »
Wow mooi spel, een van de beste RTS games voor op Ubuntu.

Re: 0 AD
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/24, 14:17:20 »
Ik speel af en toe een paar uur vanaf de command line om zo bugs te vinden bij crashes en andere dingen die niet goed werken. Het spel wil gelukkig niet crashen, alleen heb ik wel een paar geluidsbugs gevonden.

Een irritant gevalletje is dat ik het geluid niet via mijn toetsenbord kan aanpassen tijdens het spelen. Ik moet ff uit het spel, dan rammen op mijn geluidstoetsen en dan heb ik mijn geluid op het gewenste volume. Daarnaast mis ik helaas de safe game optie daar ik vaak op de grotere maps speel en je dan inderdaad nogal lang moet zoeken voordat je de tegenstander vind.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: 0 AD
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/24, 15:50:14 »
"Een irritant gevalletje is dat ik het geluid niet via mijn toetsenbord kan aanpassen tijdens het spelen. Ik moet ff uit het spel, dan rammen op mijn geluidstoetsen en dan heb ik mijn geluid op het gewenste volume."

Dat is geen bug in 0 AD hoor. Dat heb ik bij elke Linux-game. Als dat wel een bug in 0 AD zou zijn, dan zouden alle native Linux-games dus buggen.

Re: 0 AD
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/24, 17:33:50 »

Dat is geen bug in 0 AD hoor. Dat heb ik bij elke Linux-game. Als dat wel een bug in 0 AD zou zijn, dan zouden alle native Linux-games dus buggen.

bij een aantal andere native linux games werkt het anders om een of andere reden wel (Zaz bijvoorbeeld laat dit wel lukken bij mij).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: 0 AD
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/24, 18:01:30 »
Ik heb het bij sommige games wel en andere niet.
Afhankelijk van welke game.

Als het niet kan vind ik dat vaak wel erg vervelend.
Ook het niet kunnen wisselen van bureaublad ed vind ik lastig.

Re: 0 AD
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/24, 19:29:51 »

Dat is geen bug in 0 AD hoor. Dat heb ik bij elke Linux-game. Als dat wel een bug in 0 AD zou zijn, dan zouden alle native Linux-games dus buggen.

bij een aantal andere native linux games werkt het anders om een of andere reden wel (Zaz bijvoorbeeld laat dit wel lukken bij mij).
Komt door het gebruik van SDL. Games die zijn geschreven met die library voldoen eigenlijk niet aan de NetWM-specificatie, Wine doet dat bijvoorbeeld wel.

Re: 0 AD
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/25, 13:17:00 »

Dat is geen bug in 0 AD hoor. Dat heb ik bij elke Linux-game. Als dat wel een bug in 0 AD zou zijn, dan zouden alle native Linux-games dus buggen.

bij een aantal andere native linux games werkt het anders om een of andere reden wel (Zaz bijvoorbeeld laat dit wel lukken bij mij).
Komt door het gebruik van SDL. Games die zijn geschreven met die library voldoen eigenlijk niet aan de NetWM-specificatie, Wine doet dat bijvoorbeeld wel.

Niet alle native games zijn met SDL gemaakt. Maar bedankt voor de uitleg over NetWM.

Re: 0 AD
« Reactie #16 Gepost op: 2011/09/18, 19:53:38 »
Alpha 7 is beschikbaar.

Re: 0 AD
« Reactie #17 Gepost op: 2011/09/18, 21:58:13 »
Ik ben benieuwd wanneer hij af is  :P
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: 0 AD
« Reactie #18 Gepost op: 2011/09/18, 23:41:17 »
Ik ben benieuwd wanneer hij af is  :P

De dag dat Photoshop naar Linux wordt geporteerd.

Re: 0 AD
« Reactie #19 Gepost op: 2011/09/21, 12:37:37 »
Ik ben benieuwd wanneer hij af is  :P

De dag dat Photoshop naar Linux wordt geporteerd.

Ik denk dat Photoshop vroeger naar Linux zal worden geport dan dat O AD af zal zijn :)

Re: 0 AD
« Reactie #20 Gepost op: 2011/09/21, 14:21:34 »
Haha, hoeveel wil je daar om verwedden? XD

Re: 0 AD
« Reactie #21 Gepost op: 2011/09/22, 19:58:34 »
Haha, hoeveel wil je daar om verwedden? XD

Veel, want 0 AD is open source, daar kan ik zelf aan werken en zorgen dat het nooit af geraakt.  XD

Re: 0 AD
« Reactie #22 Gepost op: 2011/09/22, 20:08:10 »
Hehe, gelukkig maar dat ik daar nog geen geld op had ingezet XD

Re: 0 AD
« Reactie #23 Gepost op: 2011/09/24, 22:12:06 »
Ik bedoelde meer, wanneer valt het woordje alpha en beta weg?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: 0 AD
« Reactie #24 Gepost op: 2011/09/24, 22:53:23 »
Ik bedoelde meer, wanneer valt het woordje alpha en beta weg?

Dat is nog niet bekend, maar bij elke alpha wordt dat hier geüpdatet: http://trac.wildfiregames.com/roadmap
Zo te zien wordt de volgende dus alpha 8. Zodra die er is, wordt pagina bijgewerkt en zien we wat de volgende milestone wordt.