Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe laptop  (gelezen 1780 keer)

Offline TonM

  • Lid
Nieuwe laptop
« Gepost op: 2018/10/24, 19:45:44 »
Sinds een paar jaar draai ik Ubuntu op mijn oude Acer Aspire laptop, nu 10 jaar oud. Nu ik aardig mijn weg heb gevonden in dit besturingssysteem wil ik Ubuntu graag blijven gebruiken.
Nu wil ik een nieuwe laptop aanschaffen die qua hardware mooi aansluit op de laatste Ubuntu Studio 18.04.
Omdat ik 10 jaar zonder problemen met de Acer heb gedraaid wil ik graag bij dit merk blijven. Tegen welke problemen kan ik aanlopen met een modernere laptop. Iemand tips / ervaringen met misschien een ander merk? Kortom: welke merk laptop zou het meest geschikt zijn voor Ubuntu?
Reacties zijn welkom

Re: Nieuwe laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2018/10/25, 00:00:21 »
Ik weet niet waar je hem gaat kopen, maar ik laat de verkoper altijd bevestigen dat linux er op kan draaien. En dat genoteerd op de kassabon als eis. Dan heb je altijd iets om terug te kunnen als er onverhoopt toch iets niet goed gaat.

Je moet het ook een beetje treffen. Ik trof bij de mediam**** al vaker een verkoper (zelfs een keer een verkoopSter) die werkelijk precies wisten hoe het met linux werkte en dat van diverse hardware. En dat waren geen praatjes maar feiten. "Deze goed want ... en nooit problemen mee gehad" net als "die niet pakken dan want...". De eis bij de kassa op de bon noteren was dan ook nog nooit een probleem, en de hardware werkte ook prima zoals uitgelegd.
Maar zorg er voor dat je zeker geen praatjesmaker treft die "er weleens van gehoord" heeft en veel denkt.

Verder kun je hier een merk en type noemen waar je interesse naar uit gaat en hier zit zo veel kennis dat er meestal wel een ervaringsantwoord of ander soort advies volgt. En google dat type ook eens.

Succes!
« Laatst bewerkt op: 2018/10/25, 00:03:10 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jabuca

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2018/10/25, 07:51:05 »
Hallo Ton.  Op mijn oude laptop van plm. 8 jaar oud stond Ubuntu 16.04' en vorig jaar een nieuwe Asus Vivobook R541NA-DM4198T gekocht,  eerst een poosje dual-boot gedraaid, want mocht er iets mee aan de hand zijn. En na een paar weken staat er alleen Ubuntu op, nu inmiddels 18.04. Werkt zonder problemen, en het installeren met UEFI was ook geen probleem.
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2018/10/25, 09:48:55 »
Neem een Ubuntu DVD mee en vraag, of je daarvan mag opstarten.
Je kunt dan alles testen, mag het niet, dan is het geen "echte" computer winkel.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Nero

  • Lid
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2018/10/25, 09:53:24 »
Een beetje moderne laptop kan ook starten van USB, en niet elke laptop heeft tegenwoordig een DVD drive aan boord.

Offline duportail

  • Lid
    • ubuntushop
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2018/11/03, 11:20:31 »
Sinds een paar jaar draai ik Ubuntu op mijn oude Acer Aspire laptop, nu 10 jaar oud. Nu ik aardig mijn weg heb gevonden in dit besturingssysteem wil ik Ubuntu graag blijven gebruiken.
Nu wil ik een nieuwe laptop aanschaffen die qua hardware mooi aansluit op de laatste Ubuntu Studio 18.04.
Omdat ik 10 jaar zonder problemen met de Acer heb gedraaid wil ik graag bij dit merk blijven. Tegen welke problemen kan ik aanlopen met een modernere laptop. Iemand tips / ervaringen met misschien een ander merk? Kortom: welke merk laptop zou het meest geschikt zijn voor Ubuntu?
Reacties zijn welkom
Wij hebben enkele uitbreidbare notebooks in ons gamma(clevo):
https://www.ubuntushop.be/index.php/opensource-notebooks/ubuntustudio-pc.html
Ubuntu Studio 18.04 + Kxstudio Os preinstalled , uefi uitgeschakeld

Re: Nieuwe laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2018/11/13, 17:53:14 »
Heb zelf hier een 10 jaar oud Acer laptopje en daar heb ik 9,5 jaar alle opeenvolgende Ubuntu versies op gedraaid. Ik werkte toen in Zuid Oost Azie en moest vaak bestanden delen met mensen daar, maar telkens als ik een USB stick met bet bestanden in mijn Acertje deed kreeg ik de melding dat er 24 of meer virussen aanwezig waren. Was compleet onwerkbaar. Toen heb ik er Ubuntu op gezet en dat was tevens het einde van dreigende virussen. 
Pas dit voorjaar heb ik besloten er toch maar Xubuntu op te zetten vanwege de toenemende traagheid. Kan er helaas geen SSD inzetten anders had ik dat al gedaan.
Voor relatief jonge laptops is vervangen van de HDD door een SSD zeker een heel interessante optie. Geheugenuitbreiding is dan tevens zinvol. En dat alles is echt veel goedkoper dan een nieuwe laptop.

Pas overigens ontdekt dat een anderhalf jaar jong HP notebook geen HDD  maar een SSD had. Niets wees in die richting. Ook de welbekende inxi -Fxz toonde geen SSD, maar een HDD met een Samsung typenummer. Via google bleek het om een SSD van 128 GB te gaan. Dat heeft dus wel consequenties t.a.v. de instellingen die je moet doen en daarom meld ik het hier ook maar even.

¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Nieuwe laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2018/11/13, 19:03:06 »
Heb zelf hier een 10 jaar oud Acer laptopje en daar heb ik 9,5 jaar alle opeenvolgende Ubuntu versies op gedraaid.

LOL. Ja mooi he.  ^-^
Hier draait nog een 'speel' laptopje van 15 jaar oud. Altijd handig om onderweg iets te backuppen (foto's film) of zo. Zo'n vrij bekende blauwe Dell inspiron met Bodhi er op. Alleen youtube wil niet echt maar verder kun je er nog best wel wat mee.
Onze gezins pc met ubuntu is een (beter) model van 8 jaar geleden.
Eenzelfde als huiswerk/extra pc met Ubuntu er op.
Huiswerk pc met Xubuntu er op is 10 jaar oud.
En onze ubuntu mediatheek is een laptop van 6 jaar oud.
Koop je allemaal voor een habbekrats en alles draait prima zoals het hoort (ok ok die dell niet =D ).
« Laatst bewerkt op: 2018/11/13, 19:07:30 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Nieuwe laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2018/11/14, 12:04:59 »
Kijk eens op deze pagina. https://certification.ubuntu.com/desktop/ Meer zekerheid zonder zelf proberen krijg je (bijna)  niet.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Nieuwe laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2018/11/14, 12:33:23 »
bleek het om een SSD van 128 GB te gaan. Dat heeft dus wel consequenties t.a.v. de instellingen die je moet doen en daarom meld ik het hier ook maar even.
Instellingen die je kan doen, niets moet:
In de praktijk zal een SSD schijf zonder enige aanpassing met Ubuntu goed functioneren en een normale levensduur hebben.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Nieuwe laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2018/11/14, 14:04:24 »
bleek het om een SSD van 128 GB te gaan. Dat heeft dus wel consequenties t.a.v. de instellingen die je moet doen en daarom meld ik het hier ook maar even.
Instellingen die je kan doen, niets moet:
In de praktijk zal een SSD schijf zonder enige aanpassing met Ubuntu goed functioneren en een normale levensduur hebben.
Heb de door mij gedebiteerde opmerking over de wenselijkheid van aangepaste instellingen niet uit eigen ervaring, maar volg hierin de aanwijzingen op de site van Pjotr.
En vooral omdat het bij mijn HP laptop  om een SSD gaat die al weer een paar jaar oud is (2016) kan dat mogelijk belangrijk zijn.
Ubuntu (Mint 19 in mijn geval) draait er ook meer dan prima op. SSD levert merkbare snelheidswinst op voor Ubuntu en op mijn desktop staat Ubuntu op SSD in ongeveer 10 seconden gebruiksklaar.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood