Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: AntiX linux, wie maakt me wegwijs???  (gelezen 2159 keer)

Offline molly w

  • Lid
AntiX linux, wie maakt me wegwijs???
« Gepost op: 2019/06/20, 13:46:49 »
Ik heb vanmorgen AntiX geïnstalleerd op een laptop, om uit te proberen als mogelijk lichter alternatief voor Linux 19 op mijn (oude) pc.
Het ziet er aantrekkelijk uit, maar het is nog wel erg zoeken naar wat waar staat. Wie heeft ervaring en kan helpen wegwijs te worden? Als dat niet lukt, blijf ik bij Linux 19 op mijn oude pc, als is dat soms traag en met vastlopers van tijd tot tijd.

Probleem 1
AntiX ziet mijn andere stations op de laptop en in mijn netwerk niet.  Zijn niet gemount. Dat kun je regelen in fstab, maar waar vind ik fstab bij antiX?? Op dezelfde plaats als bij LInux, daar ga ik van uit, maar ik zie het 'bestandsysteem niet in het bestandsbeheer van antiX. Ik krijg alleen de /home-map te zien.
Nu was ik ingelogd als gebruiker. Log ik in als 'root' dan - zo hoop ik - krijg ik wel het bestandssysteem te zien, misschien. Maar ik krijg een desktop met een zwart statusscherm - zo noem ik het maar - waar ik niets mee kan en wat ik niet weg krijg. Zie bijlage.
Klik met rechtermuisknop ergens in het bureaublad, dan krijg ik allerlei opties in lichte letter, die me weinig zeggen en waar niets gebeurt als ik ergens op een optie klik.

Kortom, wat nu? Wie weet de weg??

Dit feuilleton krijgt vast een vervolg. AntiX lijkt me nu al veel minder gebruikersvriendelijk dan Linux

PS foto is gemaakt met smartphone, niet met een screenshotprogramma van AntiX. Ja, dan was ik al veel verder.
« Laatst bewerkt op: 2019/06/20, 13:51:21 door molly w »

Offline h2o

  • Lid
Re: AntiX linux, wie maakt me wegwijs???
« Reactie #1 Gepost op: 2019/06/20, 19:32:49 »
Mijn ervaring is dat je beter MX-18 kunt proberen. Dat draait op de XFCE desktop en is goed vergelijkbaar met Linux Mint XFCE of Xubuntu.
https://distrowatch.com/table.php?distribution=mx
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

DarkEra

  • Gast
Re: AntiX linux, wie maakt me wegwijs???
« Reactie #2 Gepost op: 2019/06/20, 20:15:44 »
h2o,
AntiX werd aangeraden in verband met de leeftijd en de specs van de desbetreffende computer.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=106330.msg1032180#msg1032180
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=106330.msg1032525#msg1032525
Om nu wéér iets anders aan te raden lijkt mij overbodig.

molly w,
AntiX is op Debian gebaseerd en zou ik het daar gaan zoeken, zoveel verschil zal er onder de kap niet zitten. Vraag het desnoods op het AntiX forum of doorzoek hun wiki of op het web voor info.
https://www.antixforum.com/
« Laatst bewerkt op: 2019/06/20, 20:20:44 door Maik »

Offline h2o

  • Lid
Re: AntiX linux, wie maakt me wegwijs???
« Reactie #3 Gepost op: 2019/06/21, 08:02:36 »
Ok, als het zo'n oud beestje is dan zou ik er basis Debian opzetten. Voer dan de netinstall uit en kies dan bij de desktopomgevingen uit LXDE. Je kunt ook de LXDE versie downloaden en die gebruiken voor installatie. Dit als je de netinstall wat ingewikkeld vindt. http://cdimage.debian.org/cdimage/weekly-builds/i386/iso-dvd/debian-testing-i386-DVD-1.iso
Dan krijg je een lichtgewicht systeem wat wel op die machina kan draaien.

Zelf heb ik ook wel eens met AntiX gefröbeld, maar kan daar ook niet echt mee werken. Standaard Debian werkt makkelijker.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

DarkEra

  • Gast
Re: AntiX linux, wie maakt me wegwijs???
« Reactie #4 Gepost op: 2019/06/21, 09:41:34 »
Ik heb de topics nu een tijdje gevolgd en mijn mening is helemaal geen tijd meer te stoppen in zo'n oude computer met zulke lage specs. Ik heb hier zelf een 10 tot 11 jaar oud netbook waar met moeite nog wat op kan draaien en ben ermee gestopt omdat het geen nut meer heeft.  32bit wordt zowiezo uitgefaseerd dus nut heeft het niet meer. :)
« Laatst bewerkt op: 2019/06/21, 10:07:35 door Maik »

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: AntiX linux, wie maakt me wegwijs???
« Reactie #5 Gepost op: 2019/06/21, 15:19:30 »
Ik heb de topics nu een tijdje gevolgd en mijn mening is helemaal geen tijd meer te stoppen in zo'n oude computer met zulke lage specs. Ik heb hier zelf een 10 tot 11 jaar oud netbook waar met moeite nog wat op kan draaien en ben ermee gestopt omdat het geen nut meer heeft.  32bit wordt zowiezo uitgefaseerd dus nut heeft het niet meer. :)

Nou dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb een onderhand 13 jaar oude HP NC6120, zie onderschrift, en die gebruik ik als nood- of uitleenlaptop. Puppy draait er erg snel op, met een tamelijk recente Firefox en LibreOffice. Je kan er dus mee het internet op en zelfs video's bekijken, dus als pakweg je hoofdmachine kapot is, of voor op vakantie, is het heel handig. Grootste nadeel is de relatieve onveiligheid, omdat er geen updates voor komen, tot de nieuwe release. Daarnaast staat er de meest recente Bodhi op, dus dat is al serieuzer.

En voor de lol kan het leuk zijn om te kijken wat je draaiende kan krijgen en hoe het nog mee kan. Als hobby zogezegd ;)

Maar nu ik zie wat voor problemen molly w met antiX heeft zou ik alsnog Bodhi adviseren. Dan zit je gewoon in het *buntu ecosysteem en kan je alles wat je wil gebruiken probleemloos uit de repo's installeren. Ikzelf begrijp geen hout van de configuratie van Bodhi, maar als je geen speciale wensen hebt kan je eenvoudig alle programma's installeren en gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2019/06/21, 15:36:12 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

DarkEra

  • Gast
Re: AntiX linux, wie maakt me wegwijs???
« Reactie #6 Gepost op: 2019/06/21, 16:00:51 »
Kan je het niet mee eens zijn maar met plus minus 990MB RAM over te hebben van de beschikbare 1GB die in de oude wrakken van ons zit moet je niks verwachten imo. Niet te vergeten de processor die erin zit.
Jouw bakkie heeft 2GB en dat maakt een verschil in vergelijking tot wat wij erin hebben zitten...

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: AntiX linux, wie maakt me wegwijs???
« Reactie #7 Gepost op: 2019/06/21, 18:33:13 »
Kan je het niet mee eens zijn maar met plus minus 990MB RAM over te hebben van de beschikbare 1GB die in de oude wrakken van ons zit moet je niks verwachten imo. Niet te vergeten de processor die erin zit.
Jouw bakkie heeft 2GB en dat maakt een verschil in vergelijking tot wat wij erin hebben zitten...

Ja das waar. Geheugen erbij is wel nodig.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: AntiX linux, wie maakt me wegwijs???
« Reactie #8 Gepost op: 2019/06/23, 20:12:15 »
Kun je voor die vragen niet beter op antixforum zelf zijn ?
antiX lijkt minder gebruiksvriendelijk iid maar als je er mee om weet te gaan is het razend snel.
Ik gebruik antiX maar op jou vragen heb ik geen antwoord..

https://www.antixforum.com
« Laatst bewerkt op: 2019/06/23, 20:13:53 door koolstofje »

DarkEra

  • Gast
Re: AntiX linux, wie maakt me wegwijs???
« Reactie #9 Gepost op: 2019/06/23, 21:02:25 »
koolstofje,
Had ik ook al aangegeven in een eerdere post van me om hun forum te raadplegen.

swake

  • Gast
Re: AntiX linux, wie maakt me wegwijs???
« Reactie #10 Gepost op: 2019/06/24, 12:23:57 »
Citaat
Dit feuilleton krijgt vast een vervolg. AntiX lijkt me nu al veel minder gebruikersvriendelijk dan Linux
Snap ik niet wat je daarmee bedoelt .
AntiX is volledig debian gebaseerd .



DarkEra

  • Gast
Re: AntiX linux, wie maakt me wegwijs???
« Reactie #11 Gepost op: 2019/06/24, 12:33:54 »
Een beetje zinloos om te herhalen wat eigenlijk al gezegd is geweest..... M.a.w. ik had het al vermeld in een eerdere reactie van me.  :rolleyes: