Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ttf-mscorefonts-installer  (gelezen 1938 keer)

Offline capricorn

  • Lid
ttf-mscorefonts-installer
« Gepost op: 2016/12/06, 09:41:40 »
Krijg voortdurend bericht langs update, kan "ttf-mscorefonts-installer" niet downladen. Probeer opnieuw, doe ik dit komt een terminaalvenster ,verdwijnt weer en bericht komt terug.
oplossing ?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: ttf-mscorefonts-installer
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/06, 10:14:15 »
Hoi Capricorn,

Mijn desktop heeft dat ook en na wat zoeken kom ik bij dit bericht op Askubuntu. Die installer wil trouwens een exe downloaden. Een exe?

Het bericht op Askubuntu heeft het over een bug. Dat lijkt me wel logisch. Ik ga later vandaag eens zien dat ik mijn desktop verlos van dit probleempje en dan laat ik het wel weten hoe dat liep en wat de oplossing was in helder Nederlands. Ik ben met andere dingen druk.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ttf-mscorefonts-installer
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/06, 10:55:51 »
Misschien lag de server even plat? Ik zou het gewoon nog eens proberen. Bij recente installaties lukte het mij gewoon wel. Die server is overigens hier:
http://downloads.sourceforge.net/corefonts

Wel interessant om te zien, hoe vaak die dingen worden opgehaald: ruim zeven miljoen keer in de afgelopen week. Dat geeft misschien een indicatie over de groei van Linux....  :)

De lettertypen zijn .exe, omdat het zelfuitpakkende archiefbestanden zijn voor Windows/DOS. Als ik me goed herinner, heeft Microsoft die ooit gratis ter beschikking heeft gesteld ter vergroting van compatibiliteit van concurrerende kantoorpakketten met Microsoft Office. Met als doel natuurlijk om de overstap naar MS Office te vergemakkelijken.

Het pakket ttf-mscorefonts-installer zorgt ervoor dat die lettertypen worden opgehaald bij Sourceforge, uitgepakt met een speciaal archiefuitpakkertje dat .exe-archieven aankan en op de juiste plaats in je systeem gezet. En omdat Microsoft nu eenmaal Microsoft is, moet je voorafgaand ook nog even een licentieovereenkomst sluiten....  =D
« Laatst bewerkt op: 2016/12/06, 11:03:11 door Pjotr »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: ttf-mscorefonts-installer
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/06, 11:07:15 »
Hoi Pjotr,

Bij de installatie ging alles als je beschrijft. Het gaat fout in een recente update.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ttf-mscorefonts-installer
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/06, 11:10:55 »
Hoi Pjotr,

Bij de installatie ging alles als je beschrijft. Het gaat fout in een recente update.

groet,

Just
Vreemd. Ik heb daarvoor geen update langs zien komen....

Overigens hoef je dat pakket nimmer bij te werken, want één keertje uitvoeren is genoeg om de lettertypen in je systeem te krijgen. Daarna is het een blinde darm of een walvis-staartbeentje.

Als ttf-mscorefonts-installer lastig gaat doen over een update, kun je 'm dus gewoon uit je systeem zwiepen. De eenmaal geïnstalleerde lettertypen blijven gewoon staan.
sudo apt-get remove ttf-mscorefonts-installer
« Laatst bewerkt op: 2016/12/06, 11:14:00 door Pjotr »

Re: ttf-mscorefonts-installer
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/06, 11:23:08 »
   pederoco

    Lid
        Bekijk profiel E-mail Persoonlijk bericht (Offline)
    Steunpunt: Nee

Re: update die niet lukt in ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2016/11/24, 10:23:15 »

    Citaat

Op het Ubuntu Forum staat ook nog een mogelijke oplossing.
https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2344214
Hiermede denk ik dat het opgelost is bij mij,met de tip van @pederoco gisteren gedaan en van morgen geen venster weg hoeven te klikken.
Ik wacht af en hopelijk dat het prima wegblijft ,dan hoef ik niet elke dag weg te klikken.
Ik heb ook vanalles gedaan gehad maar geen resultaat gehad , behalve nu met de tip hier op het forum.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ttf-mscorefonts-installer
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/06, 12:19:58 »
Op het Ubuntu Forum staat ook nog een mogelijke oplossing.
https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2344214
Hiermede denk ik dat het opgelost is bij mij
Dat ziet er ook uit als een nette oplossing.... Maar ik zou zeggen: weg met die lege schil.  =D

ttf-mscorefonts-installer is, zoals de naam al doet vermoeden, slechts een installatiescript. Een lege huls, die z'n inhoud betrekt van Sourceforge. Eenmaal uitgevoerd, is het slechts een lege notedop.

Als-ie lastig gaat doen, dan gooi je 'm 't beste gewoon in de vuilnisbak. De geïnstalleerde lettertypes blijven, zoals gezegd, onaangetast.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/06, 12:24:40 door Pjotr »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: ttf-mscorefonts-installer
« Reactie #7 Gepost op: 2016/12/06, 12:43:06 »
Hoi mensen,

Ik heb zojuist die touch opdracht uit het Ubuntuforum gedaan en nu even afwachten.

Hendrik, dat forumbericht waar jij naar verwees. Misschien wel goed om in alle rust wat aan te geven en beslist niet om negatief te zijn, hoor. Dat zou op twee punten beter gekund. Ten eerste had de titel wel wat duidelijker kunnen zijn en verder had het ook wel geslaagd geweest als dat er zo'n mooi groen vinkje bij had gestaan.

Dat laatste is iets wat de vragensteller moet doen, maar niet iedereen is daar even bedreven in.

Hier was de vragensteller trouwens Capricorn. Kan je hiermee uit de voeten, Capri?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: ttf-mscorefonts-installer
« Reactie #8 Gepost op: 2016/12/06, 15:39:17 »
Ah, kijk eens aan, ik kreeg deze melding ook, ik zal de fix eens proberen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: ttf-mscorefonts-installer
« Reactie #9 Gepost op: 2016/12/06, 18:53:27 »
Zelf heb ik een keer of 10 de installer gestart, toen werd iets geinstalleerd, blijkbaat is de website niet snel genoeg.
Hierna kwam de melding weer, scherm afgesloten, pc opnieuw gestart en update gestart, toen kwam er geen scherm meer.

Offline capricorn

  • Lid
Re: ttf-mscorefonts-installer
« Reactie #10 Gepost op: 2016/12/06, 19:35:46 »
Ik ben de raad van Pjotr gevolgd en de ttf-mscorefonts-installer in de vuilbak gesmeten, leek mij de beste oplossing.
Iedereen bedankt voor de hulp  :D

Re: ttf-mscorefonts-installer
« Reactie #11 Gepost op: 2016/12/06, 19:40:37 »
ttf-mscorefonts-installer is, zoals de naam al doet vermoeden, slechts een installatiescript. Een lege huls, die z'n inhoud betrekt van Sourceforge. Eenmaal uitgevoerd, is het slechts een lege notedop.

Als-ie lastig gaat doen, dan gooi je 'm 't beste gewoon in de vuilnisbak. De geïnstalleerde lettertypes blijven, zoals gezegd, onaangetast.

Wat moet je überhaupt met  ttf-mscorefonts-installer??
Installer? Dat doe je toch gewoon zelf! De ttf fonts kun je toch gewoon in het font mapje plaatsen en dan zitten ze er toch in?
Gewenste ttf fonts zijn zeer simpel te downloaden van legio sites, en zelfs in pakketjes (zip of tar). Ook de core ms fonts (en anders haal je ze toch gewoon van een win pc af bij kennissen).

Download gewenste .ttf bestanden en plaats ze in /usr/share/fonts/truetype.

Een voorbeeldje van zo'n pack.
http://mintywhite.com/customize/fonts/download-windows-fonts-megapack-1003-free-fonts/
edit: Sterker nog zie ik nu, je kunt de originele font packs gewoon van support microsoft com downloaden. Wat een service. =D

Ik heb er zelf door de jaartjes heen ook wat verzameld. :-[

« Laatst bewerkt op: 2016/12/06, 19:47:31 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: ttf-mscorefonts-installer
« Reactie #12 Gepost op: 2016/12/07, 19:40:07 »
Ah, kijk eens aan, ik kreeg deze melding ook, ik zal de fix eens proberen.

Zonet de desktop aangezet en geen foutmeldingen meer. Die fix heeft hier zijn taak naar behoren verricht.

Zet die groene vink maar aan, Capricorn! Oh, staat al aan. Dank je wel.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline zwaluw

  • Lid
Re: ttf-mscorefonts-installer
« Reactie #13 Gepost op: 2016/12/14, 16:22:13 »
ook hier al enige tijd last van het feit dat ttf-mscorefonts-installer geen update binnen kon halen. na enig zoeken vond ik een bugmelding waarin staat dat 16.04 de 3.4 versie van deze installer heeft en dat deze 3.4 versie op een verkeerde plek naar updates zoekt. ik had ook de ms fonts niet in libreoffice writer. vandaar ik naar een nadere oplosing zocht. deze gevonden op de volgende site
https://packages.debian.org/nl/sid/all/ttf-mscorefonts-installer/download, waar ik de 3.6 versie heb gedownload en geïnstalleerd met Gdebi.
Hierna waren ook de fonts weer terug.